Gå til innhold

Noen her som er flink med bil?


l1nn

Anbefalte innlegg

Woho, endelig fått lappen og får låne pappas Opel Zafira siden han nylig kjøpte seg ny bil. MEN, motorvarsel-lampa lyser iblant. Pappa sier det går bra å kjøre selvom - så jeg kjører jo og den går vel forsåvidt like fint også, men "symptomene" når motorvarselet kommer på er:

- Bilen "hopper" og rister om turtallet går over 2

- Jo mer jeg tar inn gassen når tallet lyser, jo saktere går den og mer hopper den(må derfor bruke laaang tid på å komme opp i fart fordi jeg bare såvidt kan holde forsiktig på gassen)

- Den bruker en god del mer bensin når lampa kommer på

- Har jeg nettopp startet bilen og lampa lyser fra start av, så forsvinner den som regel når motoren er varm men da må bilen konstant ligge mellom lavest 1,5 og 2 på turtallet. Over 2 så hopper den, og under 1,5 så hopper den..

Har lest litt rundt på google og ser at det er mange ting som kan feile - men at det kommer litt an på "symptomene" med bilen når lampa kommer på. Så, noen smartinger med bil som vet? :D

Stopper jeg bilen og lar den hvile 5-10 min, så forsvinner lampa og er borte en stund. Har jeg over 2 på turtallet lenge nok så kommer lampa på med en gang. Spør fordi pappa visste egentlig ikke helt hva lampa betydde før jeg sa det, og fordi jeg kaanskje skal overta bilen og lurer på om det er en dyr reparasjon som må til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være alt mulig rart..

Når lampa lyser og motorren begynner å fuske litt, så er det pga at motoren går i nødmodus. Dermed bruker den også mer bensin.

Tipper det er en sensor som feiler eller er sotet til et sted. Tar du den med på et verksted, så kan de lese av feilkoder og si ganske spesifikt hva det er som er galt og gi et pris estimat.

Be om å få vite hvilken feilkode som ligger der, så kan du ringe rundt for å få flere prisoverslag.

En ting er sikkert, det er noe ifbm motoren som gjør det. Alt fra en nedsotet sensor i eksosen til noe som er spinnvilt dyrt :p

Tipper at det er en sensor enten i innsuget eller i eksosen. Får den feil info der, så går den beint over i nødmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan antagelig være hva som helst, det at du ikke får kjørtover "2", dvs 2000 omdreininger pr. minutt, er nok en innebygget sikkerhets funksjon for at du ikke skal ødelegge motoren.

Dette styres av den elektroniske "hjernen" på motoren, og det ironiske er at ofte så er det ikke noe fysisk galt med motoren, men heller denne hjernen, selv som er ødelagt, eller så kan det være diverse sensorer som skal gi hjernen info som er ødelagt.

Ting som kan få dette til å skje er hvis temperatursensoren, eksossonden, ladespenningen osv er ødelagt.

I og med at det virker som om ting er ok så lenge bilen er kald, ville jeg først ha sjekket om kjølesystemet er som det skal. først og fremst at det er kjølevæske på radiator/ekspansjonstank, der etter ville jeg la bilen gå på tomgang, og se om viften kommer på når motoren blir varm, og om dette sammenfaller med at varsellampa kommer på.

Kommer viften på, men ikke slår seg av igjen, eller står på hele tiden, ville jeg ha sjekket kontakten på tempsensor, kanskje koble den av, og se om det gjør en forskjell. Gjør den ikke det, så bytt den.

Tror du at det er den mekaniske termostaten, så går det an å bare fjerne den, kjøre uten, og se om det gjør noen forskjell.

Må hele hjernen byttes, så få en brukt fra et huggeri, en ny kan være dyr som bare f.

Jeg setter pengen på at det enten er kjølevifte, eller hjernen selv som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...