Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ei jente på 23 år. Jeg har det siste halvåret lagt på meg 5-6 kg pga at jeg har vært på utveksling og har totalt bortprioritert kosthold og trening. Før har jeg trent cardio og styrke sammen og vært i sånn passe god form, men på utveksling ble det kun et par løpeturer i ny og ned. Nå er jeg 171 cm og veier hele 77 kg, og har et midjemål på 73 cm. Jeg ønsker i første omgang å gå ned til 70 kg, men ønsker også å bli sterkere og etterhvert kanskje en kan bli definert også. Har alltid har et anstrengt forhold til kroppen min, men 77 er det meste jeg noensinne har veid, så nok er nok!!

De første ukene prøvde jeg å kickstarte dietten med å spise veldig lite, bare for 2-3 uker, og trene bare cardio for så å gå opp i matmengde og øke treningsmengden og kombinere styrke og cardio. Jeg spiste rundt 1000 kcal de første ukene med sånn passe mye trening 3-4 økter i uka, men har ikke gått ned noe. Så økte jeg matmengde til 1500-1800 og ca 2g protein per kg, og intensiverte treningen min med ca 7 økter i uka. Styrke 2/3 ganger, yoga 2 og 2/3 intervalløkter. I følge den appen til fitnessbloggen, skal jeg spise ca rundt 2400 kcal om dagen.

Likevel har jeg ikke gått ned mer enn 1 kg og 2 cm i midjen på 5 uker. Hva skal jeg evt gjøre annerledes?

Det at jeg ikke får noen fremgang i styrketreningen min blir en annen sak, men i første omgang vil jeg finne ut hvorfor jeg ikke klarer å gå ned i vekt, evt cm. Føler ikke en kan si at vekten står stille fordi jeg øker mye i muskelmasse heller, siden jeg er ganske så svak samt har minimalt med fremgang på styrkedelen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27083-ned-i-vekt-men-f%C3%A5r-det-ikke-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel går man ikke ned i vekt fordi man har flere kalorier inn enn ut. Men jeg kan tenke meg i ditt tilfelle at du stresser kroppen din med å SKULLE veie 70 kg, og at du har spist lite over en periode som har gjort at kroppen har skrudd noe ned forbrenningen din siden den bare har fått tildelt så lite mat. Når du har vært borte fra styrketreningen og gravdis da startet å spise mer, har du naturlig nok fått mer muskler, noe som kan gjøre at vekta di har stått bom stille. Nå er jeg personlig lite fan av å måle framgang bare i form av et tall på en vekt, så den syns jeg du skal hive ut av vinduet med en gang.

Du skriver også at du har et anstrengt forhold til kroppen din, jeg tolker det slik at dette er tilfelle FORDI du veier 77 kg, ikke fordi det nødvendigvis er så mye på kroppen din. Hvordan kg legger seg er så individuelt, så for alt vi vet her på forumet kan du være flott i kroppen men ikke se det selv. Vekta er bare et tall som summerer opp hvor mye hele kroppen din veier. Ikke heng deg opp i det.

Mest sannsynlig har du ikke fått framgang på styrken din fordi du trener for mye og inntar for lite mat. Når du har 7 økter i uka og ligger på 2400 kcal kan jeg nesten garantere deg at du stresser kroppen og har mye bedre av å redusere antall økter.

Bruk målebåndet, KAST vekta :)

Og jeg er enig i det du sier i forhold til tallet på vekta, men det ser jeg mer som en pekepinn. For i følge BMI er jeg jo overvektig og burde gå ned i vekt pga helsa, men bruker str M i klær og har midjemål på 73, så jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er såååå stor. Jeg kan godt veie 80 kg om jeg f.eks ser at jeg er blitt mye mindre i cm og sterkere på trening, men det er dog ikke tilfellet per dags dato.

Bare for å muligens bidra med enda litt mer forvirring ;)

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Farligere-a-slanke-seg-enn-a-la-vare-7400540.html#.UtLCtfTuJdV

http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/374721

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...