Gå til innhold

Tjukkas og protein!


FloatingPumpkin

Anbefalte innlegg

Hepp! Jeg har fått en ny hobby; styrketrening. Samtidig har jeg gitt meg selv tre mnd å gå ned ca 18 kg; da vil jeg ha en fettprosent som jeg kan være ganske fornøyd med.

Mitt spørsmål er dette; Jeg leser at man bør ha et proteininntak på 1,5-2g/kg kroppsvekt. Gjelder dette også personer som har alt for mye fett på kroppen? Jeg veier ca 112 kg nå, men minst 20 kg av dette må være overflødig fett (har ikke tatt kroppsanalyse test, så dette er antakelser). Mitt ønske er å ligge på ca 89 kg til slutt, og jeg har i skrivende stund lagt meg på et inntak på ca 200g protein per dag i gjennomsnitt. Er dette tilstrekkelig eller for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert nok til å ikke miste mye muskelmasse. Viss du blir mye sulten kan det være en fordel å øke proteininntaket litt, siden protein hjelper på metthetsfølelse. Det er ganske sansynlig at du vil føle behov for å øke inntaket litt etter hvert som du blir slankere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo null stress å øke proteininntaket; 100g torsk mer om dagen vil jo øke proteinet med ca 22 g og i tillegg redusere sulten (og bare tilføre 94 cals ekstra). Så å få i seg enda mer proteiner vil ikke være noe problem=)

Enda en ting jeg lurer på; Protein og karbohydrater har vel ganske like mengder energi, 4 cals/g, skulle jeg mene.. Protein er kroppens byggestener og jeg antar at kroppen benytter seg av disse etter behov.

1.Dersom jeg tilfører for mye proteiner, vil kroppen bruke overskuddet som energi?

2 Hvordan kan et næringsstoff fungere som byggemasse samtidig som energi?

3 Dersom jeg tilfører kroppen for lite energi iløpet av en dag i form av karbo og fett, vil da kroppen bruke proteinet som energikilde på bekostning av å benytte det som "byggningsmaterialer"?

4 Vil kroppen i underskuddsperioder spille på lag med meg og benytte seg av overflødig fett? Hvis ikke, hvordan finner man den optimale balansen (mest mulig fettreduksjon samt beholde mest mulig muskler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja

2. Protein kan omdannes til karbohydrat gjennom en prosess som kalles glukoneogenese

3. Sannsynligvis ja. Dette er ikke så svart/hvitt. Kroppen er komplisert og det er mye vi ikke vet sikkert.

4. Dette er veldig individuelt. Generelt kan man si at man bør spise så mye som mulig, så lenge man fortsatt får lavere fettprosent. Når man spiser mindre enn man forbruker vil kroppen senke forbrenningen etter en tid, litt avhengig av hvor ekstremt underskudd man har. Dette skjer gjennom mindre spontan aktivitet og litt lavere kroppstemperatur.

Noen anbefaler å ha en dag i uka der man spiser i overskudd for "skru opp" forbrenningen igjen. En såkalt spisedag. Her vil man gjerne ha ekstra mye karbohydrat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...