Gå til innhold

Utdatert


Anja RP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vil anbefale å starte med spinninga og syklinga ganske fort, fordi å sitte på en sykkel i noen timer gjør jævlig vondt i ræva og mellom beina om man ikke er vant til det. Ei sykkelbukse eller sykkelshorts(sånn med foring i skrittet) kan kanskje være en ide å anskaffe seg. Ellers synes jeg det høres kjempekult ut, og sier bare GO! Du er nok i full stand til å greie å fullføre, så lenge du starter med spinninga/syklinga nå, slik at turen ikke blir kun tortur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror du ville fått problmer med å gjennomføre dette på en god tid om dette var et mål, uten å trene med utstyret som brukes og under reele forhold. Men skal det bare skal fullføres så er det selvsagt annerledes.

Sykler bla. enn del terrengsykling selv i perioder og generelt så er strekkene aldri flate. Dette er det som er krevende og for min del blir det aldri det samme på en spinningsykkel uavhengig av motstand på denne.

Ikke minst med evt vind som kan gjøre selv en kort tur til et helvete! :headphone:

Men selvsagt, spinningsykkel er mye bedre enn ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan kjøpe deg en rulle så vil det være absolutt å foretrekke. Spinningsykkelen er ikke veldig egnet for å trene seg opp til så mye sykling du skal gjennom. Det gir feil sittestilling og dårlig muligheter for tilpasning. Altså ikke sammenliknbart med racersykkelen.

Men hvis alternativet er absolutt ingenting, så hadde jeg faktisk prioritert knebøy, markløft, leg curl og benkpress, samt kanskje chins fremfor masse økter på spinningsykkelen. Disse øvelsene er direkte relatert til sykkelmuskulatur og stabilitet så 2 ganger i uka med disse og en spinningøkt kan være vel så bra (om ikke bedre) fremfor 3 spinningøkter. Du blir ikke god til å sykle ved å spinne, du blir bare god til å spinne dessverre.

Hilsen aktiv hobby-konkurransesyklist med 5-6000km på asfalt fra mai-august hvert eneste år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så at du ikke hadde racersykkel før du starter, dvs du har aldri syklet på en racer FØR du skal sykle 160km på to dager?

En god tid tror jeg ikke du kan regne med, men å gjennomføre klarer du selvsagt. Men at det blir en spesielt "behagelig" tur kan jeg nok garantere (nesten) deg du ikke vil få, hverken underveis eller flere dager etterpå med treningsgrunnlag uten racersykkel på rulle (kun spinningsykkel).

Racersykkel er såpass spesielt og krever en viss tilvenning. Terrengsykkel er enklere og mindre belastende sånn sett, så derfor er terrengsykling "enklere" (men også hardere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så at du ikke hadde racersykkel før du starter, dvs du har aldri syklet på en racer FØR du skal sykle 160km på to dager?

En god tid tror jeg ikke du kan regne med, men å gjennomføre klarer du selvsagt. Men at det blir en spesielt "behagelig" tur kan jeg nok garantere (nesten) deg du ikke vil få, hverken underveis eller flere dager etterpå med treningsgrunnlag uten racersykkel på rulle (kun spinningsykkel).

Racersykkel er såpass spesielt og krever en viss tilvenning. Terrengsykkel er enklere og mindre belastende sånn sett, så derfor er terrengsykling "enklere" (men også hardere)

Målet er å gjennomføre. Det er ikke et løp, det er ingen konkurranse, men jeg tror ikke følget kommer til å sykle sent av den grunn. Jeg ønsker bare å kunne gjennomføre uten å falle i koma eller få varige men. Skal klare å ha det litt vondt

Er blitt veldig usikker på om det er racersykler, hybrid eller vanlig. Det står ingenting om det enda, men etter å ha researchet litt så ser det nesten ut som om det er vanlige, eller i det minste hybridsykler. Da slipper jeg forhåpentligvis å ha problemer med å sykle, da er det bare å bli trent nok..... "Bare". :-)

Takk for gode råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet er å gjennomføre. Det er ikke et løp, det er ingen konkurranse, men jeg tror ikke følget kommer til å sykle sent av den grunn. Jeg ønsker bare å kunne gjennomføre uten å falle i koma eller få varige men. Skal klare å ha det litt vondt

Er blitt veldig usikker på om det er racersykler, hybrid eller vanlig. Det står ingenting om det enda, men etter å ha researchet litt så ser det nesten ut som om det er vanlige, eller i det minste hybridsykler. Da slipper jeg forhåpentligvis å ha problemer med å sykle, da er det bare å bli trent nok..... "Bare". :)

Takk for gode råd og tips!

Da er det straks en helt annen situasjon. Dette klarer du uten problemer da. Ut fra det du skriver så er du nok over gjennomsnittlig bra trent fra før og da tar du det mye letter på sykkel også. Kan dog anbefale deg å kjøpe piggdekk til din egen sykkel, kjøpe den berømmelig sykkelbuksen (m/damepadding), klikkpedaler (ja, du MÅ ha klikkpedaler) og gode sykkelsko som ikke er for luftige. Ta på godt med klær og ut å sykle minst 1 lengre tur på 30-40km i uka (tempo: type rooolig) fra og med nå. I tillegg spinning en dag i uka for å få litt kardio (type: blodslit) og så styrketrening som tidligere nevnt. Tror det vil være en veldig grei oppskrift for å starte gode forberedelser for en slik sykkeltur. I tillegg kan du selvsagt trene annen aktivitet, men skal man beherske sykling, så må man sykle en god del ;-)

Syklister generelt har faktisk for dårlig generell styrke i kroppen og bør trene mer benk, bøy og mark samt militærpress. Men syklister (konkurranseaktive syklister med ambisjoner) er også syyyykelig opptatt av fettprosent og vekt (lavt som mulig) for å ikke bli for tung. Vekt er dødssynd og dødsdom i sykkelsporten, enkelt og greit. Mark Cavendish er et godt eksempel på dette. Han er brutalt sterk og trener reps med sikkert opp mot 200kg i bøy, men er for tung og faller av i den minste stigning. Selv syklister som tråkker mindre watt og løfter ca 100kg mindre i bøy enn ham vil enkelt dra fra.

Middelsgode landeveissyklister trener faktisk overraskende mye vekter med dertil påfølgende økt vekt=dårligere resultater i konkurranser som krever lav vekt for å hevde seg. Men disse muskuløse syklistene gjør det ofte veldig bra i temporitt og baneritt fordi der foregår alt i flatt terreng :-)

Lykke til med forberedelser og trening fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...