Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er 168 cm og jeg veier ca 78 kg. Jeg vil ned til 60-62.

Jeg fikk en baby for tre mnd siden og bruker å trille en del turer, skal prøve å gå/jogge tur med vognen hver dag.

I tilegg kommer jeg til å kjøre ca 3-4 styrketreninger i uken. Jeg spiser sunt, men kanskje litt for lite. Aner ikke hvor mye jeg MÅ ha i meg og hvor ofte? Hvor mye kcal, karbo osv...?

Jeg ønsker gjerne hjelp til å lage en kostholdsplan, som jeg kan følge.

Blir så takknemlig om noen ønsker å hjelpe:)

Fortsetter under...

Sånn med tanke på nylig graviditet, kan det hende du bør snakke med lege før du starter med trening og vektnedgang. Jeg vet ingenting om sånt. Men her følger veldig generelt råd:

For å gå ned i vekt er formelen ganske grei - bruk flere kalorier enn du inntar. Det kan være greit å bruke en TDEE-kalkulator (finnes en her: http://iifym.com/tdee-calculator/ ) for å regne ut ca. hvor mye kalorier du må spise daglig for å vedlikeholde vekt. Trekk så fra max 500 kalorier fra dette og sikt deg inn på dette som daglig inntak. Det kan være lurt å bruke noe for å logge maten man spiser, spesielt i begynnelsen. Selv har jeg brukt en app som heter myfitnesspal, men det finnes flere der ute. Med ett underskudd på 500 kalorier daglig vil du gå ned ca. 0.5 kg i uken, å gå ned fortere enn dette er generelt ikke anbefalt.

Jeg tror de fleste har ett ganske godt inntrykk av hva som er sunt og hva som ikke er det i dag. Få i deg godt med proteiner og fiber, det metter bedre. Grønnsaker, magert kjøtt, grove karbohydrater, osv. Ta deg tid til å lage mat, og lag gjerne lunsj og snacks på forhånd.

Min personlige erfaring er at det er greit å innstille seg på å bruke god tid. Det er bedre å gå ned 10 kg på 6 måneder enn å gå ned 3 kg på 4 uker for så å knekke sammen og ende opp tilbake på start. Finn noe aktivitet du liker, noen å trene med, og lignende. Om du knekker en dag eller to innimellom, prøv å minimer skadene og ikke end opp med å tenke "jaja, nå har jeg jo spist LITT dårlig, så da kan jeg jo utnytte det..". Finn små triks som hjelper deg å holde deg innafor grensene. Jeg kjøper for fortsatt smågodt innimellom, men tillater meg for eksempel bare å finne 10 ting jeg har lyst, hvor jeg kan ta 2 av de 5 tingene jeg liker best og 1 av de andre. Finn deg noen sunne ting du virkelig liker. Jeg har funnet ut at jeg syns gulrøtter, brokkoli og blomkål kan være godt å snacke på, siden det smaker greit og gir litt tyggemotstand. Som de sier, det handler om å lage en god livstil du kan leve med, ikke om å gå på diett for å gå ned i vekt som fort som mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...