Gå til innhold

DIY: Fjerne rust fra vekter!


Benksliteren

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg 300kg+ i manualer for 2000kr her om dagen. Fikk de billig, men det var mye rust på disse.

Bestemte meg for å prøve å bli kvitt dette med et lite syrebad.

Fyll opp vann i en plastboks eller liknende. Temperert vann får syra til å blande seg fortere ut.

post-31147-14440964388883_thumb.jpg

Brukte ca 1 liter med Citric Acid (veldig mild syre)

post-31147-14440964392092_thumb.jpg

Mye rust som dere ser.

post-31147-14440964395099_thumb.jpg

post-31147-14440964398185_thumb.jpg

Er bare å tømme syra rett ut i bassenget. Trenger ikke noe maske eller liknende.

post-31147-14440964401243_thumb.jpg

Fant ikke noe å røre med, så brukte bare hendene. Syra er mild, men anbefales sikkert å bruke hansker, åpne sår svir i kontakt, så ikke gjør dette rett etter en markløft økt (y)

post-31147-14440964404326_thumb.jpg

Lot de ligge over helgen, ca 48 timer før jeg tok dem ut. Vannet går fra å bli blankt til å bli gult.

post-31147-14440964412079_thumb.jpg

Tok opp av syren, da var det fremedels noe rust på, men brukte bare en vanlig oppvaskbørste for å få vekk restene. Rusten har skadet krommen, men nå er rusten vekke og vil ikke spre seg.

post-31147-14440964407652_thumb.jpg

Slik så det endelige resultatet ut :) Ganske fornøyd, og tok meg ca 10 minutter å gjennomføre. Gadd ikke engang å vaske manualene før jeg hev dem oppi syra.

post-31147-14440964409762_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er neste prosjekt.

Dette er de større manualene, fra 12 kilo til 32. Litt hjemmelaget preg over dem og mye rust.

post-31147-14440964414237_thumb.jpg

Etter jeg var ferdig med de forkrommede manualene, la jeg oppi de større her, desverre sprakk plastboksdriten fra europris, og 40 liter syre rant ut i hele garasjen min :wtf:

Tenker jeg tar ungene sitt badebasseng og starter et nytt prosjekt i jula, der jeg fjerner all rust på disse, og sprayer på en grunnmaling som forhindrer ny rust å legge seg, før jeg ved en annen anledning legger siste coat med en fin maling over dette igjen.

Noen som har god peiling på fin maling å bruke på finishen? Evt en smart måte å male inn kiloene på siden? Tenkte å bruke sånne metall firkanter med tallet skåret ut, som du bare sprayer utpå. Gjorde dette i militæret, men ble ikke helt perfekt. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæralin Kombiprimer http://www.tjaralin.no/ute/kombiprimer

Tørker raskt, tåler juling og kan brekkes i de fleste farger. Ville rett og slett bare børstet over med ei stålbørste for å fjerne løs rust, og så rullet på Kombiprimer.

Ang tall.. du kan jo bare skrive ut et ark med tall på, i ønsket font, klippe ut og bruke som sjablong?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da har jeg endelig begynt å ordne på rustvektene mine;) Flytter inn i nytt hus i desember og da må de være rene og pene da de skal inn fra en garasje og i huset (y)

post-31147-14440985125728_thumb.gif

Har vært så fancy å laget en gif. Valgte å spraye vektene med rustbestandig zink fra biltema (http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-367416/)

Tok å kjøpte meg en stålbørste som jeg festet til drillen, pusset vekk overflaterusten, og grunnet med zinken. Nå må jeg bare finne meg en lakk som jeg skal ha utpå. Står egentlig mellom Sølv/Sort, men leker litt med tanken på gull...Litt pimp med gullvekter? Hard life!:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden dumbells hørtes faktisk meget bra ut. Noen med peiling på maling/lakk som kan passe til dette? Vil helst ha det på spraykanne da jeg ikke har kompressor. Må helst kunne tåle litt og gi en blank og fin shine. Vil helst ikke ha en slik gullfarge som ser ut som julepyntet vi laget på barneskolen under juleverkstedet.

Drømmer om noe slikt? stock-photo-golden-dumbbell-weights-on-white-background-129785495.jpg

Har sett på Bengalakk? Noen som kan anbefale? ser bra ut det lille jeg har sett på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...