Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrkeløft i ca åtte uker nå, og begynner virkelig å kjenne vondt i korsryggen etter en økt. Jeg lurer på om det er markløftet som gjør det, passer godt på å ha rett rygg og har hatt god oppfølging på at je gjør det korrekt. Men siden jeg har vondt må det være noe feil jeg gjør og. Jeg vurderer å gå over til sumo markløft. Men spørsmålet er vel om det er normalt å ha litt vondt i korsrygg etter markløft, eller skal man helst ikke kjenne noe?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26645-vondt-i-ryggen-etter-styrkel%C3%B8ft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent styrkeløft i ca åtte uker nå, og begynner virkelig å kjenne vondt i korsryggen etter en økt. Jeg lurer på om det er markløftet som gjør det, passer godt på å ha rett rygg og har hatt god oppfølging på at je gjør det korrekt. Men siden jeg har vondt må det være noe feil jeg gjør og. Jeg vurderer å gå over til sumo markløft. Men spørsmålet er vel om det er normalt å ha litt vondt i korsrygg etter markløft, eller skal man helst ikke kjenne noe?

Det er ikke normalt nei.

- Hvilket program kjører du?

- Har du noen spesifikke øvelser for mage/korsrygg?

- Du har vel ikke noen videoer av når du løfter?

Jeg kjører 5x8, jeg løfter ikke så tungt enda. Men leste igjennom den markløftstråden, og så at det var noen ting jeg kanskje ikke har gjort helt riktig. Har ikke hatt godt nok spenn i kroppen muligens, og ikke stanga klint inntil leggen. Vet ikke om det har noe å si. Jeg liker ikke å poste filmer av meg selv løfte på nettet.

Jeg kjører 5x8, jeg løfter ikke så tungt enda. Men leste igjennom den markløftstråden, og så at det var noen ting jeg kanskje ikke har gjort helt riktig. Har ikke hatt godt nok spenn i kroppen muligens, og ikke stanga klint inntil leggen. Vet ikke om det har noe å si. Jeg liker ikke å poste filmer av meg selv løfte på nettet.

Om det er mer komfortabelt for deg kan du sende meg video i innboksen så kan jeg se på det.

Men om du ikke er komfortabel med det så er det fullt forståelig.

Du sier du får god oppfølging, er det på en styrkeløftklubb? Det å ha et godt spenn under markløft er kjempeviktig, og det at du ikke har stangen inntil kroppen kan være et tegn på at du løfter mer med ryggen enn du løfter med underkroppen.

Ofte kan det skyldes svak kjernemusklatur, støttemusklatur i bekken og hofter. Også mobilitet spiller inn her.

Hadde problemer med dette selv, kjørt på med pilates og slynge for kjerne, yoga og mye mobilitetsøvelser. Dette har nå hjulpet meg i å kjøre veldig mye tyngre uten å ha noen form for smerter lengre.

Annonse

Nei, jeg er lat når det gjelder tøying.

Begynn å tøy mer. Jeg fikk en god del smerter i hoftene og korsryggen fordi jeg var veldig stram i hofter og bakside lår.

Gikk over når jeg begynte å tøye mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...