Gå til innhold

Økt interesse for bikini fitness


Gjest

Anbefalte innlegg

Det virker som at bikini fitness virkelig er i vinden om dagen, og slik jeg oppfatter det har denne sporten nå en kraftig økning. Det virker som deltakelse i denne idretten er i særdeleshet en stor motivasjon for unge jenter som er treningsglade og ønsker å se bra ut. Kanskje noen har statistikk som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Det er kanskje ikke overraskende med tanke på alle nett- og instagramblogger som omhandler og fronter dette, samt generelt stort kroppsfokus i hverdagen.

Vil dere si at dette er en positiv utvikling?

Slik jeg ser det er det jo fordeler og ulemper. Det vil jo bidra til at folk holder seg i form, og myten om at jenter ikke kan trene styrketrening har jo virkelig blitt pulverisert etter denne bølgen. Samtidig føler jeg at mange ikke kjenner til hvor ekstrem idrett dette egentlig er, og i hvor stor grad en fitessutøvers diett er helsemessig gunstig kan vel diskuteres... I tilegg kan dette kanskje bidra ytterligere til prestasjonspress og kroppshysteri, da spesielt blant unge jenter?

Noen som ønsker å ytre synspunkt på fordeler og ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... myten om at jenter ikke kan trene styrketrening har jo virkelig blitt pulverisert etter denne bølgen.

Dette er jeg ikke enig i.

Om noen "bølge" har bevist dette - så er det i så fall den "bølgen" som definerer den store økningen av jenter inn til crossfit og styrkeløft-klubbene. Der snakker vi om en markant økning i rekrutteringen og der er det faktisk mer fokus på styrketrening og ikke kun "same shit- new wrapping".

Bikini-fitness er på mange måter den eneste "sporten" som KK kan sies å være et fagmiljø for. Selvbruning, bikinier, høyhælte sko, salat og kylling-dietter, sminke og hår. Ja, også en dæsj med solid styrketrening, illustrert av drømme-deilige-jenter i rosa tights og sports-bh. Girls will be girls!

:)

Selv tror jeg utviklingen vil gå paralellt - vi blir aldri helt ferdig med å beundre veldreide jenters skjønnhet. Heldigvis. Men - om en skal snakke om facinasjonen for "sterke og veltrente jenter" - så er det nok mer riktig å kaste et blikk på jentene som nå gjør det skikkelig skarpt i crossfit og styrkeløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er både en posetiv og negativ trend.

posetiv fordi det trekker flere mennesker til forbunnet, flere mennesker til å se på konkurranser = mye mer penger i kassa for forbunnet. Det lærer også mange jenter om viktigheten av å trene regelmessig og spise rett (ikke diett mat altså, men rett mat for framgang utenfor sesong). Det har tatt bort litt av trynefaktoren i bodyfitness, så fokuset der blir mye mer på fysikk og ikke tryne, slik det skal være, men ikke alltid har vært..

Det negative: etter høstens konkurranser har jeg sett flere som jeg VET har vært inn og ut for anoreksi som har stått på scenen. Jenter der sykdomshistoria ikke er mange år tilbake i tid, men så nært som bare 1-2 år siden siste innleggelse. En god del av diverse coucher greier å se at de har med en syk person å gjøre, og nekter dem å stille, men dessverre springer de ofte bare til neste couch og så vidre til de finner noen som ikke ser at det er noe alvorlig galt i tankegangen til personen. Noen av dem kan hende faktisk er blitt så pass frisk at de takler det som skjer med kroppen etter endt diett, men dessverre ikke alle.

En god del jenter som aldri har trent kommer ofte inn på et gym og vil stille for teamet om bare fem måneder, men noen anen trening enn å løpe på mølla og gymtimene på ungdomskolen har de aldri hatt, og de nekter å høre på teamleder om at det tar tid å bygge muskler. og om de greier å komme seg opp på scenen, så ser de bare sjuke ut, da de rett og slett ikke har noen muskler å vise fram..

Og bygging og fitness er ikke sport eller idrett, det er KUNST!!! (mannebeinet er veldig nøye på akkurat det der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...