Gå til innhold

Fettprosentreduksjon og tid


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Har prøvd å søke meg rundt for å finne en lik/liknende tråd, men det var en jungel av tråder på fettprosent.

Dersom man skal redusere fettprosent fra 25% til 20% (jenter), hvor lang tid må man beregne å bruke, og med hvor stor dedikasjon? Det er jo mange veier til reduksjon, og jeg vil gjerne høre hvordan folk har klart å komme seg dit.

Eksempel på ønsket svar: Jeg brukte 4 måneder med xxx kosthold med xxx kcal underskudd. Da hadde jeg xxx intervalløkter i uka og xxx styrketreningsøkter i uka.

Eksempel på ikke fullt så ønsket svar:

Lol, les om PSMF.

Tren tyngre og spis renere.

På forhånd takk for svar(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jo hardere underskudd du legger deg på, jo kortere tid vil det kreve, men samtidig mer krevende prosess, med dertil større sprekkfare.

Jeg tror det er vanskelig å måle hvor dedikert man er, da forskjellige personer kan legge forskjellige ting i samme begrep. Jeg ville anbefalt en 2-300kcal i underskudd daglig, sammen med fornuftige treningsmengder og gode vaner. Dette vil gjøre det langt lettere å holde det gående i lengre tid, enn sånne hardslankediettkurer som knapt nok gir deg nok kalorier per dag til å klare å stå opp. Hvor lang tid det tar kommer isåfall an på deg og når du sier deg fornøyd (:

Siden du spør om eksempler kan jeg jo ta med mitt eget, selv om det absolutt ikke anbefales at andre prøver seg^^ I sommer(juni-slutten av august) gikk jeg ned fra ca 103-104 til rundt 97-96 kg. Da trente jeg kanskje max en økt i uka, passe halvhjertet styrketrening med tomme energilagre. Underskuddet kom nok heller fra at jeg jobbet 250+ timer i måneden, spiste en gang om dagen, levde på kaffe resten av døgnet og sov maks 6 timer hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer(juni-slutten av august) gikk jeg ned fra ca 103-104 til rundt 97-96 kg. Da trente jeg kanskje max en økt i uka, passe halvhjertet styrketrening med tomme energilagre. Underskuddet kom nok heller fra at jeg jobbet 250+ timer i måneden, spiste en gang om dagen, levde på kaffe resten av døgnet og sov maks 6 timer hver natt.

Og fettprosenten gikk opp/ned med hvor mye?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser i Loggboka mi at eg gjekk frå 26 % den 21. august til 20 % den 12. november. Målt med InBody-analyse...

I denne perioden hadde eg typisk to løpeøkter, 3 styrkeøkter og ei økt med PT (mykje crossfit-liknande) + ein restitusjonsdag med yoga. Auka mykje på løpinga i denne perioden for eg skulle liksom springa halvmaraton 2. november. Fekk kneskade i midten av oktober, så det blei nesten berre styrketrening/crossfit-liknande frå då av...

Spis vel omtrent lavkarbo, men truleg med "litt for lite" fett... Gjekk ned 6 kg på ca. 12 veker i same periode, så teoretisk kaloriunderskudd på ca. 500 kvar dag, men eg teller ikkje eigentleg kalorier så eg veit ikkje sikkert...

(og innser nå at eg kaaanskje ligg under 20 i fettprosent pr. i dag...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frå 26 % den 21. august til 20 % den 12. november.

I denne perioden hadde eg typisk to løpeøkter, 3 styrkeøkter og ei økt med PT (mykje crossfit-liknande) + ein restitusjonsdag med yoga. midten av oktober-berre styrketrening/crossfit-liknande

Spis vel omtrent lavkarbo, men truleg med "litt for lite" fett... ned 6 kg på ca. 12 veker kaloriunderskudd på ca. 500

Takk for svar, og bra jobba :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og bra jobba :)

Trur eg vil anbefala deg å ta det litt rolegare enn det eg gjorde. Det var enkelte veker eg følte det gjekk litt "over stokk og stein"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde være / Må være / Bør maks være? Den sier jo ikke noe om hvor stort underskudd :(

Sant men ting tar tid. Legg deg litt under vedlikehold og juster når det stopper opp. Ikke noe magisk tall her av typen "500" under.

Men jo lavere fettprosent du har, jo mindre underskudd kan/burde du ha før kroppen tar av muskelmassen din.

Kjør et fullkroppsprogram med baseøvelser 3 ggr i uka og så kan du legge til 1-2 intervaller når det stopper opp

Hvis du har peil på fettprosenten din nå kan du Google if calculator der står det "anbefalt minimum kalorier i forhold til fettprosent"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...