Gå til innhold

Forskjell på markløft og strakmark


Katarina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen som kan forklare meg litt ang Markløft ? Jeg har tatt strake Markløft en stund nå , men så prøvde jeg Markløft med bøyde bein( fra gulv og opp) , og da klarte jeg tyngre vekter. Hva er forskjell på disse to? Hvem av de er best?

Strake markløft er best for hamstrings (bakside lår), mens vanlige markløft er best for det meste annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare meg litt ang Markløft ? Jeg har tatt strake Markløft en stund nå , men så prøvde jeg Markløft med bøyde bein( fra gulv og opp) , og da klarte jeg tyngre vekter. Hva er forskjell på disse to? Hvem av de er best?

Forskjellen er at man trener mer hamstring med strake markløft fordi man har liten bøy i kneleddet, og stanga vil gå i en bane foran kroppen (10cm ca).Forskjellen blir da at hamstrings gjør mesteparten av jobben, siden beina er tilnærmet strake. i motsetning til i vanlige markløft der stanga beveger seg tett inntil kroppen hele veien, og hvor flere muskler er i bruk enn ved strake markløft.

Se denne videoen, så ser du tydelig at det blir større påkjenning for bakside lår, og påkjenning for korsryggen blir også stor siden man lar stanga trekke overkroppen nedover mot bakken(nesten som i en good morning).

Hvilken av øvelsene som er best, kommer selvsagt helt an på hva du vil prioritere - men en god blanding av både strake markløft og vanlige markløft med bøyde bein, bør gjøre susen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007

Der lærte jeg noe nytt også! :D Kjøre på med både strake og vanlige fra nu ;) Eller fra det tidspunktet hånden min finner ut at den skal spille på lag...atm klarer jeg ikke løfte en brødsmule en gang :( Senebetennelse ftw.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...