Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg fikk ikke noe svar på "Rate my diett"- tråden, så jeg prøver igjen.

Nå trenger jeg altså litt hjelp med kostholdet mitt, og gjerne tilbakemelding på treningsprogram. Kjenner at jeg begynner å bli litt lei dette programmet, og jeg er f.eks ikke særlig glad i flyes (kabelmaskin) Først litt fakta: Jente, 26 år, 178 cm og 64 kg. Jeg trener styrke tre ganger i uka + 1-2 økter med intervaller om jeg rekker det.

Styrke:

Dag 1: Knebøy, strake markløft, hip-thruster, bulgarsk utfall + TRX-øvelser

Dag 2: Brystpress, flyes, dips, triceps m/tau, push-up planke, pall-off press, beinhev, rygghev

Dag 3: Markløft, chins, stående skulderpress, roing m/manual, face-pull, bicepscurl + mage

Så til kostholdet:

Frokost: 30 g havregryn + 30 g proteinpulver + litt mandler

Lunch: To knekkebrød + en boks med makrell i tomat

Rett før trening (rekker ikke å spise to timer før): Banan eller nøtter

Etter trening: Proteinshake

Middag: Ofte fisk og grønnsaker, hjemmelagde supper, grov pizza, salater osv.

Dessert (alltid): Yoghurt eller frukt, evt en av Kristine Webers oppskrifter.

Kveldsmat: Knekkebrød med ost, egg eller leverpostei, frukt eller yoghurt.

Jeg jobber i barnehage, og har ikke tid til mellommåltider på dagtid. Det blir derfor lenge mellom frokost og lunch, samt noe kjapt etter jobb og før trening. Jeg er ikke så glad i kjøtt, og må finne andre proteinkilder. Jeg kjenner at jeg ikke helt vet om jeg spiser for mye eller for lite, og hvordan jeg evt kan spise bedre uten at jeg skal måtte bruke så mye tid på matlaging og planlegging. Jeg har gått opp noen kilo dette semesteret (kjenner det på klærne), og vil gjerne ned i fettprosent.

Jeg er ellers sterk og jeg eier muskler, men det er klart jeg vil de skal komme frem litt bedre! :) Jeg mottar alle tips med stor takknemlighet.

Fortsetter under...

Hei Therese, og takk for svar! Målsettingen nå er å bli strammere, og å gå ned i fettprosent. Ved selvfølgelig å beholde muskelmassen jeg har jobbet mye med å oppnå, og gjerne en økning.

Det har for så vidt stangert litt, både i form av at jeg ikke ser så store endringer lenger, men også ved at jeg har gått opp noe i vekt/fettprosent. Jeg merker det godt på klær, og jeg skulle gjerne ha unngått en ny bukse-shopping-runde :) Jeg har trent dette programmet ei stund nå (gikk fra RYP til dette), og det er kanskje på tide å bytte igjen. Jeg har blitt mye sterkere i alle øvelser, så programmet har uten tvil fungert godt for meg, men kanskje på tide med litt variasjon. Ellers VET jeg at jeg bør trene mer kardio, men å trene 5 dager i uka, er ikke noe jeg alltid rekker. Puh, det er virkelig en kabal å legge!

Så, mål: Ned i fettprosent, økt muskelmasse. Hva gjør jeg feil?

Hvis du fortsatt skal trene styrke tre dager i uken, eller har du tid til flere? Du trenger ikke prioritere kondisjonstrening hvis du ikke vil, det er ikke absolutt nødvendig for din målsetning - snarere tvert imot! :)

Isåfall - skal du trene styrke tre dager i uken anebfaler jeg helkropp, hvis du har flere dager kan du trene til nød tosplit, men jeg ville ikke anbefalt deg å splitte kroppen mer enn overkropp/bein iht din treningserfaring for ikke å snakke om en MÅ faktisk trene minimum tre ganger i uken på det du ønsker å bli bedre på

Hvis jeg skulle ha frie hender på kostholdet ditt ville jeg gjort slik

Frokost: 30 g havregryn(doble mengden) + 30 g proteinpulver + litt mandler

Lunch: To knekkebrød + en boks med makrell i tomat/laks + grønnsaker

Rett før trening (rekker ikke å spise to timer før): Banan eller nøtter + proteinkilde

Etter trening: Proteinshake

Middag: Ofte fisk og grønnsaker, hjemmelagde supper, grov pizza, salater osv.

Dessert (alltid): Yoghurt kesam/cottage cheese eller frukt, evt en av Kristine Webers oppskrifter.

Kveldsmat: Knekkebrød med ost, egg eller leverpostei, frukt eller yoghurt

Tusen takk! Ser du stryker over leverposteien min, og den er kanskje en årsak til denne trange buksa! Jeg spiser litt for mye vita hjertego leverpostei. På tide med avvenning!

Men, doble mengden på havregryn? 60 gr?

Jeg liker kondisjonstrening, så det kan jeg evt ta når jeg har tid og energi. Går tilbake på helkroppsprogram nå. Kanskje jeg finner noen gode tips til et godt program her på fitnessbloggen. Stoler ikke helt på meg selv i forhold til å sette opp eget program.

Når jeg nå har deg her: har du noen gode tips til kosttilskudd? Noe som gir mer energi under trening f.eks. Jeg har en fysisk aktiv jobb, og når jeg ikke rekker å spise noe særlig før trening, så blir jeg gjerne litt slapp mot slutten av arbeidsdagen.

Annonse

Tusen takk! Ser du stryker over leverposteien min, og den er kanskje en årsak til denne trange buksa! Jeg spiser litt for mye vita hjertego leverpostei. På tide med avvenning!

Men, doble mengden på havregryn? 60 gr?

Jeg liker kondisjonstrening, så det kan jeg evt ta når jeg har tid og energi. Går tilbake på helkroppsprogram nå. Kanskje jeg finner noen gode tips til et godt program her på fitnessbloggen. Stoler ikke helt på meg selv i forhold til å sette opp eget program.

Når jeg nå har deg her: har du noen gode tips til kosttilskudd? Noe som gir mer energi under trening f.eks. Jeg har en fysisk aktiv jobb, og når jeg ikke rekker å spise noe særlig før trening, så blir jeg gjerne litt slapp mot slutten av arbeidsdagen.

Hehe, er nok ikke den ene og alene, men som jeg sa er det min mening og jeg mener at leverpostei bare er møl :) Skal ikke nekte for at det ikke er godt (nybakt brød med ovnsbakt leverpostei og sylteagurk, ååååh nostalgi:love:)

Men sånn til hverdags har en bedre alternativer!

Ja du kan gjerne doble mengden havregryn, 30g er jo ingenting - nesten så lite at det ikke er noe vits engang, så da dobler du heller :thumbsup:

Nei - bruk et ferdig oppsatt program, f eks http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/ og her er enda "litt" hvis du ikke har sett den allerede http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere

Kostilskudd, altså tilskudd til kosten trenger ikke være nødvendig så lenge kostholdet ditt er såpass at du "må" tilføre tilskudd. Så i bunn og grunn nei, MEN f eks proteinpulver er greit å ha da det er en billig proteinkilde pr 100g samt at det kan kombineres og øke proteininnholdet i måltider. Ser jo at du bruker litt av det allerede ;)

Jeg ville først og fremst gjort en kostholdsendring for å se om energinivået kommer seg - å starte med div pwo på "dårlig" kosthold blir fort at en trener kun på pwo og faller fort igjennom likevel når ikke kostholdet strekker til (ref; bygge muskler, ned i fettprosent...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...