Gå til innhold

Problem å spise mange eggehvitter i løpet av dagen?


PB jellytime

Anbefalte innlegg

Hei skjønne forumfolk. Jeg har etterhvert begynt å innta en del pasteuriserte egghvitter om dagen, fordi det er enkelt, lett tilgjengelig og billig her jeg bor. Jeg spiser en del vanlige hele egg også, så jeg får absolutt i meg flere plommer også. Men når jeg lager shakes eller havregrøt er det så enkelt å slenge det oppi for å øke proteininnholdet uten at det påvirker smaken, og jeg vil gjerne fortsette med dette.

Spiser f.eks lett 6-7 pasteuriserte eggehvitter pluss et par vanlige egg (kokt) om dagen. Er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teoretisk sett kan det være problematisk da eggehvitter inneholder avidin, et protein som binder biotin. Men i praksis skal det mye til før man får mangel på biotin. Tror det er rapportert ett eller to tilfeller, hvorav begge har vært bønder som spiste 25-30 rå egg om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er "rå pasteuriserte" eggehviter? Rå betyr ikke varmebehandlet mens pasteurisert betyr varmebehandlet..Så du spiser "ikke varmebehandlede varmebehandlede eggehviter"?

Ok, my bad :-) Jeg mente selvfølgelig rå i den forstand at jeg ikke varmebehandler de noe mer selv i matlagingen etter pasteuriseringen. Redigerte innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Forresten, mener å huske jeg har lest flere steder (bl a bodybuilding.com?) at man ikke nødvendigvis opptar proteinet i hvitten når man spiser rå eller pasteuriserte eggehviter som ikke er varmet opp ytterligere. Det jeg har lest har vært mest bioscience og fra forum, så hvis noen har bedre kilder så si fra. Altså, eggehvitene skal varmes opp og tykne, som det f. eks gjør ved omelett eller i grøt (uavhengig om de er pasteurisert eller ikke), for at proteinet kan telles med.

I så fall er det jo liten vits å putte hvitter i smoothie, fluff, hjemmelaget "is" osv, for å øke proteinandelen. Thoughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, mener å huske jeg har lest flere steder (bl a bodybuilding.com?) at man ikke nødvendigvis opptar proteinet i hvitten når man spiser rå eller pasteuriserte eggehviter som ikke er varmet opp ytterligere. Det jeg har lest har vært mest bioscience og fra forum, så hvis noen har bedre kilder så si fra. Altså, eggehvitene skal varmes opp og tykne, som det f. eks gjør ved omelett eller i grøt (uavhengig om de er pasteurisert eller ikke), for at proteinet kan telles med.

I så fall er det jo liten vits å putte hvitter i smoothie, fluff, hjemmelaget "is" osv, for å øke proteinandelen. Thoughts?

Opptaket i rått egg er dårligere enn ved behandling.

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full

"The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 ± 0.8 and 51.3 ± 9.8%, respectively"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...