Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, men her kommer det :).

Jeg er 29 år, 1.73 høy og 86 kg, så her er det litt å ta av! Har gått ned 12kg over en 1års periode, men har siden august begynt å trene mer styrke. Logger maten og spiser rundt 1500kcal (etter å ha sjekket loggen) dagen (både dager med trening og treningsfri). Trener 3-4 ganger i uken, i alle fall to styrkeøkter.

Nå går jeg ned mellom 0.5-1kg i uken, men buksene har blitt for små! Jeg øker jevnt og trutt i vekter, og har gått fra 50 til 80 kg i benpress siden august ( 3 x 10rep). Det er selvsagt kjekt med fremgang, og kjekt å se at lårene blir mer muskuløse og rumpa større og mer spretten (!) , men er litt redd for å trene lårene så veldig mye større :blush: . Burde jeg kutte litt ned på styrketrening og øke kondisjon, eller fortsette i samme leia?

Når det gjelder kondisjon trener jeg 2-3 økter i uken (ofte før styrke) med intervaller eller spinning. Jeg løper ikke, men går på 13% stigning 5,5km/t, noe som er mer enn nok for meg for å få pulsen opp og svetten til å sile :eek:

Håper på hyggelige og informative svar :happy:

Fortsetter under...

Hei!

Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, men her kommer det :).

Jeg er 29 år, 1.73 høy og 86 kg, så her er det litt å ta av! Har gått ned 12kg over en 1års periode, men har siden august begynt å trene mer styrke. Logger maten og spiser rundt 1500kcal (etter å ha sjekket loggen) dagen (både dager med trening og treningsfri). Trener 3-4 ganger i uken, i alle fall to styrkeøkter.

Nå går jeg ned mellom 0.5-1kg i uken, men buksene har blitt for små! Jeg øker jevnt og trutt i vekter, og har gått fra 50 til 80 kg i benpress siden august ( 3 x 10rep). Det er selvsagt kjekt med fremgang, og kjekt å se at lårene blir mer muskuløse og rumpa større og mer spretten (!) , men er litt redd for å trene lårene så veldig mye større :blush: . Burde jeg kutte litt ned på styrketrening og øke kondisjon, eller fortsette i samme leia?

Når det gjelder kondisjon trener jeg 2-3 økter i uken (ofte før styrke) med intervaller eller spinning. Jeg løper ikke, men går på 13% stigning 5,5km/t, noe som er mer enn nok for meg for å få pulsen opp og svetten til å sile :eek:

Håper på hyggelige og informative svar :happy:

Hvis du fortsetter å gå ned i vekt men samtidig bygge muskler som det ser ut til at du gjør vil fettprosenten bli lavere, som jeg regner med du ønsker. Ofte holder lårene/rumpen en del fett så jeg ville fortsatt med det du gjør nå fordi det virker som det du gjør funker. Tror bare du er svært heldig egentlig! Det er ikke mange som klarer å bygge lår å rumpe samtidig som de går ned i vekt!

Hei,

jeg kan hjelpe deg litt på vei. Har nettopp startet en side som fokuserer på trening og kosthold.

Her ønsker jeg å hjelpe andre som trenger en kickstart.

Er målet ditt å få buksene til å passe?

Hei Vegard og takk for svar! Tar gjerne en kikk på siden din :) Alltid kjekt med tips! I utgangspunktet så er det ikke det at buksene skal passe,men at jeg ikke vil ende opp med ENDA større bukser.. Jeg håper det er som Markus foreslår..at når fettprosenten går ned vil dette justere seg litt av seg selv. Jeg vil jo gjerne opp i muskler og ned i fettprosent-ikke bare ned i fettprosent!(y)

Hvis du fortsetter å gå ned i vekt men samtidig bygge muskler som det ser ut til at du gjør vil fettprosenten bli lavere, som jeg regner med du ønsker. Ofte holder lårene/rumpen en del fett så jeg ville fortsatt med det du gjør nå fordi det virker som det du gjør funker. Tror bare du er svært heldig egentlig! Det er ikke mange som klarer å bygge lår å rumpe samtidig som de går ned i vekt!

Da krysser vi fingrene for det! Går fort i svingene med "underkroppen" ser jeg, men det er mulig det er fordi jeg alltid har vært mye større oppe enn nede :huh: og dermed synes det ekstra godt når man får litt muskler i tillegg til flesket? Syns uansett det var merkelig at jeg går ned i cm på resten av kroppen,men opp på lår og rumpe! Jeg får begynne å føre logg for å følge med tenker jeg.

Da krysser vi fingrene for det! Går fort i svingene med "underkroppen" ser jeg, men det er mulig det er fordi jeg alltid har vært mye større oppe enn nede :huh: og dermed synes det ekstra godt når man får litt muskler i tillegg til flesket? Syns uansett det var merkelig at jeg går ned i cm på resten av kroppen,men opp på lår og rumpe! Jeg får begynne å føre logg for å følge med tenker jeg.

Ja det er veldig forskjellig hvor på kroppen man lettest legger på seg muskler. Mange sliter med å bygge på beinene. Hvis det skulle gå så langt at boksene dine blir alt for små samtidig som du går ned i vekt(noe som høres sykt ut for meg, hehe) så kan du kjøre intervalltrening 4x4 på møllen istedetfor rask gange som du gjør nå. For er det EN ting som dreper muskler på bein er det nettopp intervalltrening. Men det skal sies at intervalltrening er dødelig effektivt for fettforbrenning totalt sett.

Annonse

Høres ut som meg... Siden jeg startet med styrketrening minker jeg overalt på overkroppen, og lårene har vel minket med nesten to centimeter, men rumpa ble stående på stedet hvil en stund, og nå øker den plutselig i omkrets! Men så skal det sies at jeg merker styrken øker voldsomt i bein/rumpe, så det kan være noe i det at musklene vokser, men har fettet som polstring...

Ønsker meg punktforbrenning til jul! Haha.. :-p

Høres ut som meg... Siden jeg startet med styrketrening minker jeg overalt på overkroppen, og lårene har vel minket med nesten to centimeter, men rumpa ble stående på stedet hvil en stund, og nå øker den plutselig i omkrets! Men så skal det sies at jeg merker styrken øker voldsomt i bein/rumpe, så det kan være noe i det at musklene vokser, men har fettet som polstring...

Ønsker meg punktforbrenning til jul! Haha.. :-p

Haha :D vi får bare tenke på hvor flotte rumper vi får når fettet forsvinner (y)

markus90 jeg får følge godt med på målene og heller ty til løping hvis det blir for ille. Liker godt å gå med incline, men det bidrar nok heller til, enn hemmer denne lårveksten :lol:

Du kan nok ta det med ro, incline er tyngre enn flatgåing, men det er ikke på langt nær nok stimuli til at du blir schvæææær av det/at det bygger muskelvolum. Om du blir sterkere, ja da er det slettes ikke uhørt at musklene blir større og, som følge av at styrken øker. Det er vel litt av poenget med f.eks bodybuilding, tross alt.

Du kan evt prøve å trene mer mot maksstyrke enn mot muskulær utholdenhet, da dette ikke vil gi like store muskler over tid, men heller sterkere?

Hei Aurelius ! Snakker vi færre reps med tyngre vekter? Litt kunnskapsløs merker jeg-skal lese meg opp! :blush:

Jepp det er det han mener! Typisk sier man styrketrening for 1-5reps, muskelbygging(hypertrofi) for 6-12 for overkropp og så langt som til 20reps på bein.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...