Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger hjelp og råd fra dere på forumet. Jeg trener treningsprogrammet Texas Method med 3 økter i uken. Men etter å ha kjøpt boken <Skadeforebyggende trening> av Eirik Sandvik, har jeg blitt litt forvirret. Problemet er at jeg frykter at en gang i fremtiden (uker/måneder) kan skader dukke opp, enten i knær eller rygg. Noe sier meg at ved å kun trene hovedsakelig baseøvelsene 3 ganger i uken, ikke vil gi nok trening av eks. rumpe og/eller hamstring og deretter bidra til ubalanse mellom fremsiden og bakside av lår og påfølgende skade. Jeg lurer derfor hvordan programmet hensiktsmessig kan kombineres med skadeforebyggende øvelser, alternativt endre program?

En mulig "plan" jeg har er å bremse progresjonen i programmet litt. Altså å kjør en uke som programmet tilsier

For deretter å kjøre en uke med 3 "skadeforebyggende" økter med fokus på ulike rumpeøvelser etc.,

og så fortsette med programmet neste uke igjen. Altså bytte annenhver uke. Vil dette være fornuftig?

Setter stor pris på andre synspunkter, tips og forslag! På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26122-texas-method-og-skadeforebygging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du misforstår litt hva som er fordelen med baseøvelsene. Kneøby og mark trener alle muskelene i kroppen. Det er ikke en muskelgruppe som slapper av under ett løft.

Din frykt for at hamstring og rumpe ikke vil få nok trening er direkte feil. Ingen øvelser trener de bedre enn bøy og mark.

Er selv ganske ny til the texas method, men hvis du kommer fra starting stenght så er du vel vant til tung bøy 3 ganger i uken.

Ved riktig teknikk vil du aldri skade deg pga kun baseløft. Det er plenty med eksempler på vært sterke menn som aldri har trent andre øvelser en de tre store.

Ps, jenter som trener hip thursts men IKKE kneøby går glipp av mye. Hvis du må ha mer fremside lår kan du erstatte recovery økten til frontbøy (80% vekt av bøy)

Hvis du bruker høystangbøy så bør du legge inn RDL som en fast del av programmet. Det gjelder for så vidt alle program, IMHO, ikke bare Texas Method. Siden høystangbøy ikke tar like godt på hamstrings, glutes som lavstangbøy så kan det være greit å trene disse områdene spesifikt. Hvis du har boka Texas Method av Justin Lascek så står det forslag til assistanseøvelser og hvor du kan legge de inn i programmet. En mulighet er å legge inn én assistanseøvelse hver dag i 3-dagers programmet, f.eks. RDL på volumdag, chins på lettdag og dips eller roing på intensitetsdagen. Vil du ha mer assistaneøvelser så kan du legge til en ekstra dag med disse.

Nå har ikke jeg lest noen av bøkene til Sandvik, så jeg vet ikke hva som står i boka om skadeforebyggende trening, men jeg tipper det står litt om svakheter og ubalanser som må korrigeres med assistanseøvelser, og mobilitet og viktigheten av god teknikk og sånt. Han vet å ta seg betalt i alle fall ;) Jeg er enig i at mobilitetsarbeid noe av det viktigste for skadeforebygging, sammen med god teknikk på baseøvelsene. Du kan alltids vurdere 5/3/1 som et alternativ om du vil legge mer vekt på (høhø) assistanseøvelser enn med Texas Method. Begge er program som passer best for folk som har trent et år eller to og allerede gjort gode økninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...