Gå til innhold

Tips til støtteøvelser for rygg?


Oslojenta

Anbefalte innlegg

Hei

Har pådratt meg smerter i ryggen etter et tungt (rumensk)markløft i går, og ser for meg at det er lurt å holde meg unna den øvelsen en liten stund. Eventuelt kun utføre den med lettere vekter..

Kan noen hjelpe meg med tips til gode støtteøvelser for ryggen jeg eventuelt kan gjøre istedenfor en periode?

Hva er forøvrig god oppvarming før markløft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok teste ut selv hva som funker for å unngå området med smerter. Men sånn generelt anbefales det å fortsette som før men med lette vekter høyere antall reps for å stimulere blodsirkulasjon i området.

God oppvarming for markløft er ofte en ganske individuell preferanse, men selv blir eg aldri skikkelig varm med bare å begynne med lett mark. Liker godt å kjøre på med noen dynamisk strech øvelser først. Dette er også en generell anbefalning for utøvere som sprintere osv.

Bruker selv ofte hele, eller bare deler av defranco's agile 8:

http://www.t-nation.com/training/defranco-agile-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok teste ut selv hva som funker for å unngå området med smerter. Men sånn generelt anbefales det å fortsette som før men med lette vekter høyere antall reps for å stimulere blodsirkulasjon i området.

God oppvarming for markløft er ofte en ganske individuell preferanse, men selv blir eg aldri skikkelig varm med bare å begynne med lett mark. Liker godt å kjøre på med noen dynamisk strech øvelser først. Dette er også en generell anbefalning for utøvere som sprintere osv.

Bruker selv ofte hele, eller bare deler av defranco's agile 8:

http://www.t-nation.com/training/defranco-agile-8

Takk for tips (y) Kan prøve meg frem med litt flere dynamiske øvelser, de jeg tar nå føler jeg går mest på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter i ryggen etter tung mark? Da er teknikken dårlig med andre ord? Er ikke farlig å få vondt i ryggen ved et tungt løft, om teknikken er bra. Øvelser for rygg: Markløft, roing med stang, sittende roing, roing med hantel, nedtrekk.

Teknikken pleier normalt å være veldig bra - er som regel nøye på det, men skulle forsøke å øke ved å slenge på litt mer vekter enn vanlig og klarte ikke helt å opprettholde teknikken i siste sett..:oops: Er ikke sånn "vanlige smerter" i musklene etter en god økt, men mer liknende et "lettere hekseskudd" i korsryggen. Skal ta å prøve ut noen av disse andre øvelsene med lettere vekter en liten periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe støtteøvelser kan fikse. Rett teknikk >all. Min erfaring er at folk med ryggproblemer greier markløft bedre enn øvelser som back extensions og glute ham raise, som er regnet som de beste øvelsene til å støtte rygg.

Vanlig oppvarming til mark er enten knebøy først, hvis du trener det samme dag, eller 3-5 set med økende vekt. Eks 20-40-60-80 med 2-5 reps per, for så arbeidssett på 100.

Et sett med mark der du holder thoracic extension i alle reps SKAL IKKE gjøre vondt, uansett hvor mye vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...