Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ble akkurat medlem her og tenkte jeg skulle spørre et spørsmål. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, så beklager hvis det blir litt rart skrevet. Har nå trent i en måned og er fortsatt fullt motivert og har planer om å fortsette lenge. Planene er da å gå ned i vekt og få på en del muskler. Har en del fett overalt som jeg tenkte å få vekk samtidig som jeg skal ha på en del muskler.

Lurer derfor på om noen kan anbefale en måte å gå ned i vekt og bygge muskler over en periode. Lest litt rundt og fikk med meg at det ikke gikk samtidig, men det må jo gå i perioder. Hvor enkelte uker trener man for å gå ned i fettprosent og andre bygger muskler? Er ikke intr. å gå ned i vekt på vekta, men få mindre fett og mer muskler. Håper dere skjønner hva jeg mener her, hehe.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26049-g%C3%A5-ned-i-vekt-og-bygge-muskler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble akkurat medlem her og tenkte jeg skulle spørre et spørsmål. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, så beklager hvis det blir litt rart skrevet. Har nå trent i en måned og er fortsatt fullt motivert og har planer om å fortsette lenge. Planene er da å gå ned i vekt og få på en del muskler. Har en del fett overalt som jeg tenkte å få vekk samtidig som jeg skal ha på en del muskler.

Lurer derfor på om noen kan anbefale en måte å gå ned i vekt og bygge muskler over en periode. Lest litt rundt og fikk med meg at det ikke gikk samtidig, men det må jo gå i perioder. Hvor enkelte uker trener man for å gå ned i fettprosent og andre bygger muskler? Er ikke intr. å gå ned i vekt på vekta, men få mindre fett og mer muskler. Håper dere skjønner hva jeg mener her, hehe.

Alder, høyde, vekt, treningsnivå, aktivitetsnivå, hvor mye spiser du/hva spiser du osv er informasjon forumbrukerene vil trenge for å hjelpe deg.

Det går for øvrig fint av å legge på seg muskler å gå ned i fett% i en startfas(når en person er nylig begynt å trene). Etter dette og "Nybegynneren" har tilpasset seg trening osv, blir det verre.

Søk gjerne på styrketrening for nybegynnere og "starting strength" som er to greie artikler som kan hjelpe deg når det gjelde styrketrening.

Ang kosthold er det lurt å finne sin hvileforbrenning og hvilket inntak det anbefales å ha ved din aktivitet. Denne type kalkulator kan du f.eks finne på www.facebook.com og søk på "fitnessbloggen" ;)

Når du har skrevet litt mer info er det nok veldig mange brukere som kan hjelpe deg videre ;)

Alder: 16, fyller 17 tidlig 2014. Høyde: ca 185cm. Vekt: 79.5kg. Treningsnivå: Programmet jeg har atm er 4-5 ganger i uken og stortrives med det så langt. Aktivitetsnivå: Trener 4-5 ganger i uken, går til og fra skole hver dag 30min hver vei. Ikke noe spesielt utover dette på vinteren, på sommeren er jeg som regel ute hele tiden da varierer det hva jeg gjør. Spisevaner: Spiser 2 brødskiver til frokost, 2-3 på dagen og 3 til kvelds, middag er hva enn mine foreldre kjøper inn til den dagen.

Kalorikalkulator Fitnessbloggen.no - Estimert energiforbruk: 2906 kcal

Utifra vekt og høyde er ikke vektnedgang noe å fokusere på. Tenk heller på å bygge.

Gjerne bytt ut noen av brødskivene med noe mer proteinrikt, evt ha egg, masse proteinrik pålegg på skivene, så er du godt i gang. Fullkroppsprogram i begynnelsen nå

Alder: 16, fyller 17 tidlig 2014. Høyde: ca 185cm. Vekt: 79.5kg. Treningsnivå: Programmet jeg har atm er 4-5 ganger i uken og stortrives med det så langt. Aktivitetsnivå: Trener 4-5 ganger i uken, går til og fra skole hver dag 30min hver vei. Ikke noe spesielt utover dette på vinteren, på sommeren er jeg som regel ute hele tiden da varierer det hva jeg gjør. Spisevaner: Spiser 2 brødskiver til frokost, 2-3 på dagen og 3 til kvelds, middag er hva enn mine foreldre kjøper inn til den dagen.

Kalorikalkulator Fitnessbloggen.no - Estimert energiforbruk: 2906 kcal

Som Isa24 sier, så er gjerne bygging mer "din ting".

Men det betyr ikke at du skal bli feit osv..

Du kan prøve deg på "Leangaining". Det betyr at du ligger minimalt i overskudd og gjerne faktisk kan få vekk litt fett samtidig som du legger på deg muskler over tid.

Hvis du spiser det du har spist hele tiden, så ville jeg fokusert i starten på å få mer protein/fett inn i kosten.

Prøv å sats på 1,5-2g protein pr kg kroppsvekt= 80*2=160g protein

1g fett=80g fett

resten karbohydrater.

Når det gjelder kcal, så ville jeg ikke fokusert på dette i starten ettersom du mest sannsynlig bør få orden på protein/fett i starten. Samtidig spiser du trolig rundt 1500-2000kcal hvis du spiser det du sier, selvfølgelig. Du har nok "Kosehelger" og utskeielser som gjør at snittet trolig kan stige, men over tid spiser du nok for lite for å bygge muskler :)

Men ideelt sett:

Start med 3000kcal per dag(snittet i uken, det vil si at du f.eks på fridager kan spise mindre, og mer på treingsdager). Da skal du i teorien gå opp ca 0,1kg i uken. Du kan satse på 0,1-0,5kg per uke, noe mer er det egentlig ikke vits i å satse på etter min mening.

Mål gjerne med målebånd rundt: hals, midje, bryst + eventuelle områder du vil skal bli større/mindre alt etter som :)

Hvis du har fettkaliper er dette enda bedre å følge med ;)

PS: Du kan leke litt med denne kalkulatoren hvis du vil.Da kan du få litt oversikt over hva som vil skje osv(husk, ingen kalkulatorer er 100% korrekt).

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Ang mat og du bor jo mest sannsynlig hjemme. Så er det nok sikkert vanskelig å få i seg protein/fett utenom "Norsk husmannskost".

Men ville anbefalt å gå til innkjøp av: proteinpulver. Dette +melk gir gjerne rundt 30-40g protein i en shaker.

For øvrig, få foreldrene dine til å kjøpe egg, mer kjøtt, gjerne tran, nøtter osv... Hvis ikke, så har du nok mulighet til å bruke 100kr på tunfisk i uken(hvis du liker dette). Tunfisk er ekstremt billig og gir mye protein for pengene :)

Alternativt koster seifilet i blokk (700g) ca 20kr på rimi/andre butikker. Dette gir også mye protein for pengene :)

Les, lær og kos deg med trening ;) Du er ung og har mange gode treningsår foran deg ;)

Som Isa24 sier, så er gjerne bygging mer "din ting".

Men det betyr ikke at du skal bli feit osv..

Du kan prøve deg på "Leangaining". Det betyr at du ligger minimalt i overskudd og gjerne faktisk kan få vekk litt fett samtidig som du legger på deg muskler over tid.

Hvis du spiser det du har spist hele tiden, så ville jeg fokusert i starten på å få mer protein/fett inn i kosten.

Prøv å sats på 1,5-2g protein pr kg kroppsvekt= 80*2=160g protein

1g fett=80g fett

resten karbohydrater.

Når det gjelder kcal, så ville jeg ikke fokusert på dette i starten ettersom du mest sannsynlig bør få orden på protein/fett i starten. Samtidig spiser du trolig rundt 1500-2000kcal hvis du spiser det du sier, selvfølgelig. Du har nok "Kosehelger" og utskeielser som gjør at snittet trolig kan stige, men over tid spiser du nok for lite for å bygge muskler :)

Men ideelt sett:

Start med 3000kcal per dag(snittet i uken, det vil si at du f.eks på fridager kan spise mindre, og mer på treingsdager). Da skal du i teorien gå opp ca 0,1kg i uken. Du kan satse på 0,1-0,5kg per uke, noe mer er det egentlig ikke vits i å satse på etter min mening.

Mål gjerne med målebånd rundt: hals, midje, bryst + eventuelle områder du vil skal bli større/mindre alt etter som :)

Hvis du har fettkaliper er dette enda bedre å følge med ;)

PS: Du kan leke litt med denne kalkulatoren hvis du vil.Da kan du få litt oversikt over hva som vil skje osv(husk, ingen kalkulatorer er 100% korrekt).

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Ang mat og du bor jo mest sannsynlig hjemme. Så er det nok sikkert vanskelig å få i seg protein/fett utenom "Norsk husmannskost".

Men ville anbefalt å gå til innkjøp av: proteinpulver. Dette +melk gir gjerne rundt 30-40g protein i en shaker.

For øvrig, få foreldrene dine til å kjøpe egg, mer kjøtt, gjerne tran, nøtter osv... Hvis ikke, så har du nok mulighet til å bruke 100kr på tunfisk i uken(hvis du liker dette). Tunfisk er ekstremt billig og gir mye protein for pengene :)

Alternativt koster seifilet i blokk (700g) ca 20kr på rimi/andre butikker. Dette gir også mye protein for pengene :)

Les, lær og kos deg med trening ;) Du er ung og har mange gode treningsår foran deg ;)

Takk for utfyldig og bra svar! Spiser litt mer "møkkamat" og godteri i helga, men ikke i hverdagen. Drikker som regel melk til kvelds og har et lite mellom måltid mellom lunsj og middag hvor jeg spiser noe tilfeldig. (Her blir det ofte omelett eller noe annet lett på brødskive). Tenkte jeg skulle prøve noe proteinpulver og har fått anbefalt å bare velge noe til en rimlig pris ettersom det ofte gjør samme greia. Og elsker tunfisk, spiser som regel dette ganske ofte på brødskiva etter trening. :) Tar tran hver dag. Foreldrene mine har ikke noe imot at jeg bestemmer hva vi skal spise, så lenge jeg lager, noe jeg ikke har noe imot.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...