Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et problem med ryggen, i begynnelsen føltes det bare som om jeg ikke hadde kontakt med høyreside av latsen og nakken, jeg klarte bare ikke å "presse" de muskelen for å se svær ut.

Men dette utviklet seg senere til at jeg også ikke klarte å presse høyre brystmuskel like bra som venstre, når jeg presser muskelen forran speilen så ser venstre nakke helt badass ut, sammen med at latsen på venstre side også er bra, mens på høyreside så skjer det ikke noe. Noen som forstår?

Jeg ser ikke så ofte ryggen bakfra, men før så hele ryggen jevn ut uten at jeg presset, men sist jeg så på den så, så jeg at det ser ut som om venstre del har mer masse.

Kan nevne at jeg har trent styrke i 3 år, 1 år 100%. Øvelsene som jeg har skjørt mest gjennom den tida er nedtrekk og t-bar roing. Jeg har alltid følt at jeg har trent begge sider like mye, eneste jeg kan tenke at jeg i en periode trente markløft veldig hardt 5x5 prinsippet med vekter jeg akkurat klarte 5 repetisjoner og da kjørte jeg med mixed grip hvis det har noe å si? Senest idag merket jeg at etter å ha kjørt markløft så fikk "pump" på venstre riggbøyle og ikke noe på høyre? Har bedt mange intrukstruktører se på meg mens jeg kjører og de sier at øvelsen blir utført riktig.

Kan kanskje nevne at jeg er venstrehendt, skal prøve å legge ut et bilde snart

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/2573-ubalanse-i-rygg-musklatur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er slik at det er ei skeivhet i muskelmassen, så er det en enkel løsning – en arms-øvelser. Da må du i så fall aldri ta flere sett og reps på den siden du er sterkest i, heller motsatt.

Kjør en-arms t-bar row, en-arms roing (kroc rows) - gjerne varier vinkelen du løfter fra, og kjenn etter om du får muskelkontakt på den måten. Det kan være andre årsaker til problemet ditt, men det kan være greit å eliminere ting det eventuelt ikke er.

Takk for tipset, men kan det hende at muskelmassen er like godt trent? bare at det er lettere for meg å få kontakt med venstre side, slik at mann se forskjellen når jeg "presser" musklene? Eller tider dette på at det er skevhet i treningen min?

Takk for tipset, men kan det hende at muskelmassen er like godt trent? bare at det er lettere for meg å få kontakt med venstre side, slik at mann se forskjellen når jeg "presser" musklene? Eller tider dette på at det er skevhet i treningen min?

det har nok litt med at du kanskje før bedre kontakt med den ene siden, også at man ikke altid er helt symetrisk og musklene vil ikke altid vokse helt likt

Det finner du jo fort utav ved å kjøre litt enarmsøvelser som Robert anbefaler :)

Klarer du like mange rep på hver side så er styrken balansert.

Takk for tipset folkens, skal nok begynne å kjøre en arms øvelser, men hvis jeg trener begge deler av ryggen med en arms øvelser og er like sterk på begge sider, da vil jeg jo ikke løse problemet. Den mindre siden vil vokse og den store vil vokse. Men den ene vil alltid være større en den andre. Bør jeg da bare trene den svake delen? (til de blir mer jevne selvsakt)

Annonse

Takk for tipset folkens, skal nok begynne å kjøre en arms øvelser, men hvis jeg trener begge deler av ryggen med en arms øvelser og er like sterk på begge sider, da vil jeg jo ikke løse problemet. Den mindre siden vil vokse og den store vil vokse. Men den ene vil alltid være større en den andre. Bør jeg da bare trene den svake delen? (til de blir mer jevne selvsakt)

Hvis du tar like mye på begge sider så vil den svakeste relativt sett bli trent hardest så da vil forskjellene utjevnes med tiden.

Er du like sterk på begge sider er det sannsynligvis andre grunner til at du får dårlige kontakt på ene siden og kan kanskje ha med mobilitet å gjøre. En manuelterapeut vil kunne undersøke om du er stivere på ene siden enn den andre og også løse opp i eventuelle muskelknuter som kanskje kan forårsake problemet.

Angående markløft er det nok smart å unngå mixed grip i en periode mens du fokuserer på å utjevne forskjellene.

Jeg var redd for noe av det samme først i begynnelsen når jeg starta å ta markløft med mixed grip (uten å bytte på grepet mellom settene) men jeg spurte et par instruktører og folk rundt på forumet til iform og der sa de at det ikke ville føre til ubalanse. Så jeg trodde da at noe annet måtte være grunnen til ubalansen

Annonse

Tips:

Gå noen sakkyndige for å sjekke etter eventuelle skjevheter/muskelknuter

Sjekk om mobilitet er problemet, er den ene side mykere? Har du ubalanse i skulderene?

Bruk speil på chins og stående roing. Løfter du symmetrisk? Eleverer den ene skuldra?

Kjør enarmsøvelser, bruk speil, fokuser på å trekke skulderblader ned og bak på begge sider

Har brukt speil på chins og det ser helt likt ut. Skuldrene virker like store på begge sider. Prøvde ut et par en arms øvelser for et par dager siden, og da merket jeg mer kontakt på venstre side (den store siden) enn høyre, det var like god teknikk på begge sidene. På den svake siden er det bare en følelse av at noe brenner, mens jeg løfter uten at jeg helt får kontakt med muskelen. Vil dette tyde på muskelknuter?

Har brukt speil på chins og det ser helt likt ut. Skuldrene virker like store på begge sider. Prøvde ut et par en arms øvelser for et par dager siden, og da merket jeg mer kontakt på venstre side (den store siden) enn høyre, det var like god teknikk på begge sidene. På den svake siden er det bare en følelse av at noe brenner, mens jeg løfter uten at jeg helt får kontakt med muskelen. Vil dette tyde på muskelknuter?

Tenker ikke på om skuldrene er like store, men om den ene skuldren "løfter seg" (du ikke klarer å holde den ned og bak).

Er begge skuldrene like mobile? tenker på hvis rotator musklene i skuldrene hovedsaklig

Jeg trente igår rygg etter å ha hatt pause fra trening i ca. 3 uker. Da trente jeg med en arms øvelser som f. eks en arms roing.

Men idag er jeg mest støl på venstre side, mens jeg ikke skjenner så mye på den høyre siden. Kan dette indikere på muskelknuter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...