Gå til innhold

Stryketrening kombinert med langdistanseløping eller intervall?


beluhe

Anbefalte innlegg

Hei, håper det er noen der ute med enten kunnskap eller erfaring som kan hjelpe meg litt! :)

Har over lenger tid trent noe styrke og løpt fra tid til annen, men har nå satset litt mer og ønsker å gå ned litt i fettprosent. Fra og med 1 oktober startet jeg for alvor med styrketrening og trener styrke 3 ganger i uka med PT, samt at jeg løper to ganger enten 40 min lav intensitet eller 20 min intervall (+oppvarming).

Veldig fornøyd med styrkeøktene, men føler kanskje ikke PT'n min er erfaren nok til å kunne veilede meg rett i forhold til å kombinere styrektreninga med kardio.

Scannet meg da vi hadde første time for seks uker siden, og igjen idag. Resultat med dagens scanning; vekta bom stille og ørsmå forskjeller på fett/muskelprosent. :cry:

Jeg er veldig motivert, trener hard, følger kostholdsplan og synes det var utrolig surt å ikke se resultater på vekta idag..

Jeg er jente 23 år, 69kg. 175 høy og forholdsvis "atletisk bygget". Jeg er altså ikke overvektig, men har lyst til over tid få en litt slankere kropp samt litt mer definerte muskler.

Det jeg gjerne vil vite er om bør jeg satse på langdistanse lav intensitet 1 time + eller intervall de dagene jeg ikke trener styrke? Evt. forslag til intervall eller andre tips som kan booste øktene tas i mot med STOR takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ser hva Starting Strength Coach Jordan Feigenbaum anbefaler for utøvere som vil gå ned i fettprosent så er alternativene:

1. Styrketrening 3 dager i uka + HIIT en eller to dager i uka, helst på "hviledager"

2. Styrketrening 3 dager i uka + 30 minutter LISS fem/seks dager i uka

Når det gjelder HIIT så anbefaler han intervaller på 20 sekunder på og 140 sekunder hvile, 7 runder. Poenget med såpass lang pause er at du skal kunne yte 100% når du jobber. Med kortere pauser kan intensiteten gå ned (selv om du yter 100% av det du har), og treningseffekten endres.

Hvis du velger LISS så anbefales gåing om morgenen før frokost og etter en kaffekopp (eller et par kopper te om du ikke drikker kaffe). Gjør dette på alle hverdager. Jogging faller også inn under LISS, så du kan jogge om du vil.

Hvilket styrkeprogram er det du følger? Har du gjort noen økninger i styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så konkrete forslag! :) Tror # 1 med HIIT passer meg veldig bra! De 140 sek. hvile, vil det si rolig jogg?

Når det kommer til "strykeprogram" så har jeg ikke noe mer spesifikt enn at PT'n legger opp til nye øvelser hver gang. Trener annenhver gang upper/lower body. Pleier ha fire sett og starte med 20 reps. og så nedover til 15-12-10 eller 8 alt etter hva jeg klarer.

Med økning, mener du om jeg over tid har lagt på mer vekter? I tilfellet, ja.

Igjen, tusen takk! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvile er hvile, altså ikke noe arbeid ;)

Styrketrening med øvelser der du gjør 20 reps går egentlig mer over mot muskelvekst og muskelutholdenhet enn økninger i styrke. Sånn sett er det bedre å bygge et grunnlag med styrke før man eventuelt fokuserer på muskelvekst. Hvis PTen din lærer deg baseøvelser så er det å foretrekke framfor bruk av apparater. Lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...