Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg greide å rive av akilles på MMA trening her om dagen og skal i neste uke til sykehuset for fikse dette.

Ser at en ortoped mener at færre avrevne akillessener bør opereres :

http://fysioterapeuten.no/Aktuelt/Nyheter/For-mange-akillesoperasjoner-i-Norge

Noen som har vært borte i dette tidligere?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25376-avrevet-akilles-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, det hørtes skikkelig jævlig ut. Pleide å ha mareritt når jeg var lita om at noen kutta den sena med kniv, var det jeg var mest redd for i verden.

Men til spørsmålet ditt; regner med du har vært til legen med det siden du skal få fikset det på sykehuset?

Om han sa du burde gjøre det bør du gjøre det. Du kan eventuelt vise til artikkelen på sykehuset og høre hva de mener?

Høres uansett ut som en vond ting å gå rundt med, så det beste vil jo være å fikse det.

Har faktisk aldri hørt om at det ikke anbefales å operere avrevet akilles, før jeg leste artikkelen du linker til. Interessant....

Har selv avrevet akilles for mange år tilbake. Rehabilitering og opptrening av bevegelighet startet umiddelbart etter operasjonen (samme dag). I starten bare små bevegelser. Etterhvert gradvis økende mengde sykling på ergometersykkel (kjedelig trening, men veldig effektivt). Parallelt hadde jeg behandlinger hos fysioterpaut, bl.a. for å forebygge arrvev. Jeg er glad for at jeg fulgte opptreningsopplegget nøye, for i dag kjenner jeg absolutt ingenting til skaden jeg hadde og føler meg faktisk sterkere i den opererte foten :) I tillegg får man jo mye "gratis" styrketrening på armer/overkropp ved å gå på krykker :p (viktig å tenke positivt!) :lol:

Håper alt går bra med operasjonen din, og lykke til med opptreningen i etterkant. La oss høre hvordan det går da! :)

Lena: Ja, jeg pratet med en lege om det på legevakten og han dro litt på det, mente det var ikke var konsenus på hva som var best. Har privat helseforsikring så lurer på om jeg må ringe dit for å høre litt mer

Krie: Høres bra ut, hvor lang tid brukte du før du var tilnærmet "normal". Hvor fikk du treningsopplegget fra, sykehuset? Trente du styketrening i tillegg utenom?

Krie: Høres bra ut, hvor lang tid brukte du før du var tilnærmet "normal". Hvor fikk du treningsopplegget fra, sykehuset? Trente du styketrening i tillegg utenom?

Treningsopplegget var tilpasset av fysioterapaut, som jeg ble henvist til like etter operasjonen (brukte fysioterapi-senteret til opptrening 3 ganger i uken, i tillegg til behandlingene). Jeg husker ikke eksakt, men tror jeg var helt frisk etter ca 4 måndeder. Men da hadde jeg noen ekstra utfordringer med arrvevet. Vil tro at dette er veldig individuelt og at er mulig å komme tilbake mye raskere enn det :) Den gangen drev jeg ikke med systematisk styrketrening som jeg gjør nå. Var en typisk fotballjente på den tiden, så styrketrening begrenset seg til sånn typisk sirkeltrening i gymsal :p:rolleyes:

Annonse

Treningsopplegget var tilpasset av fysioterapaut, som jeg ble henvist til like etter operasjonen (brukte fysioterapi-senteret til opptrening 3 ganger i uken, i tillegg til behandlingene). Jeg husker ikke eksakt, men tror jeg var helt frisk etter ca 4 måndeder. Men da hadde jeg noen ekstra utfordringer med arrvevet. Vil tro at dette er veldig individuelt og at er mulig å komme tilbake mye raskere enn det :) Den gangen drev jeg ikke med systematisk styrketrening som jeg gjør nå. Var en typisk fotballjente på den tiden, så styrketrening begrenset seg til sånn typisk sirkeltrening i gymsal :p:rolleyes:

Gracias, får be om det samme her ;) Var det noen "tabber" du gjorde som er greit å ha i bakhodet?

Det eneste jeg kommer på sånn i farten var at jeg ikke var veldig smart angående å høre på rådene jeg fikk om bivirkinger av spinalbedøvelsen.Ble fortalt at jeg burde være mest mulig i ro og ikke stå opp av senga, ikke høre på musikk på ørene etc de første timene umiddelbart etter operasjonen fordi da var sjangsen for å trigge en såkalt spinalhodepine større. Tro meg, den hodepinen er ut av en annen verden jævlige greier :arghh:(n) (nesten så jeg heller ville foretrukket å rive akillessenen på nytt). Så min største tabbe var nok å ikke ta det rådet alvorlig (premieidioten meg :banghead:):roflmao:

Det er nok også sikkert litt tilfeldig om man er uheldig å bli rammet av dette, det går sikkert helt fint for din del :)

Har du fått noen informasjon om operasjonen din?

Jeg hadde operasjonen i går og den gikk helt greit. Problemet var i etterkant da bedøvelsen i beinet gikk vekk.

Jeg hadde tatt de tabelettene som jeg skulle ta men de fungerte ikke på meg. Hadde ganske jævlige smerter i over 3 timer før en kompis hentet nye og sterkere tabeletter fra legevakten. Det tok også en god stund før dette funket.

Skjønner ikke hvorfor jeg fikk så lite med meg fra sykehuset. :!:

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...