Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca 3 måneder siden så bestemte jeg meg for å gå ned i vekt. Lasta så ned appen "ShapeUp", der det sto at jeg skulle spise ca 2000kalorier om dagen. Jeg veide da 98kg, og etter å ha fulgt den i ca 3 måneder å redusert den over tid ned til 1850 kalorier om dagen, så har jeg gått ned til 87KG. Men det som bekymrer meg er at jeg gjorde alt dette uten kunskap. For etter nå i senere tid har jeg funnet ut at jeg har en BMR på 2090 (Er 195cm høy og veier 87kg) og siden jeg trener 5 dager i uka skulle jeg hatt ca 3200 kalorier for å holde vekten, og da for eks 2700 kalorier for å gå ned i vekt.

Det jeg lurer på er hvordan skal jeg komme meg opp til å kunne spise så mye kalorier igjen uten å gå mye opp i vekt. Er det for eksempel mulighet å begynne spise 2700 Kalorier nå, og dermed gå litt opp i vekt, noen kilo men så vender kroppen seg til det? Eller må jeg gå veldig forsiktig opp i kalorier?

Har brukt Harris Benedeict Equation for å regne ut BMR osv

Men BMR = 66.4730 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years)

Moderate exercise (3–5 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.55

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25356-for-h%C3%B8yt-kaloriunderskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

for det første må du ikke stole blindt på sånne kalkulatorer, du må prøve deg frem selv for å finne ut hvor mye kcal du bruker for å vedlikeholde.

Når det er sagt, syntes jeg 1850kcal om dagen høres lite ut. Om du er redd for å legge på deg for fort om du bestemmer deg for å spise mer, kan det være lurt å øke kcal gradvis, med f eks 100-150 kcal hver uke:)

I praksis:

Uke 1: 2000 kcal

Uke 2: 2100 kcal

osv:-)

Hei,

for det første må du ikke stole blindt på sånne kalkulatorer, du må prøve deg frem selv for å finne ut hvor mye kcal du bruker for å vedlikeholde.

Når det er sagt, syntes jeg 1850kcal om dagen høres lite ut. Om du er redd for å legge på deg for fort om du bestemmer deg for å spise mer, kan det være lurt å øke kcal gradvis, med f eks 100-150 kcal hver uke:)

I praksis:

Uke 1: 2000 kcal

Uke 2: 2100 kcal

osv:)

Tusen takk for svar :)

Det høres ut som en smart måte å gå frem, skal def prøve det. Men om jeg fortsetter å øke hver uke til da for eksempel 2700 kcal. Hvor lenge tror du jeg må holde meg på 2700 (eller høyere) for å gjøre det til min vedlikeholds kcal igjen?

Du vet jo ikke om 2700kcal er ditt vedlikeholdsnivå :) Du må ikke tro blindt på kalkulatorene. Bare gå gradvis opp, og når du ser vekta har stått stille noen uker på f eks 2700 kcal (eller på 2600 eller 2800 )kan du prøve å kutte ned på kcal igjen, å se om du får en nedgang da:)

Om du går opp litt underveis, så ikke stress med det, for ¨når du spiser mer enn tidligere vil man som regel lagre litt mer vann + ha mer vomfyll :)

Annonse

Bare fordi jeg er nysgjerrig, hvor finner man den/hva er den?:)

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Veldig fin kalkulator for de forskjellige formlene og hvordan du skal legge opp diett/bulk :) kan justere inntak, fett%, aktivitet, alder, høyde osv...Samt dine karbs/protein/fett innstillinger!

Gutt: (9,99xvekt) + (6,25x høyde i cm) -(4,92xalder) + 5

Jente: Gutt: (9,99xvekt) + (6,25x høyde i cm) -(4,92xalder) - 161

Dette blir da BMR, så må man multiplisere dette med en aktivitetsfaktor for å få total.

Eks hvis BMR er 1800 og aktivitetsfaktor 1,5: 1800 x 1,5= 2700 kcal

Du vet jo ikke om 2700kcal er ditt vedlikeholdsnivå :) Du må ikke tro blindt på kalkulatorene. Bare gå gradvis opp, og når du ser vekta har stått stille noen uker på f eks 2700 kcal (eller på 2600 eller 2800 )kan du prøve å kutte ned på kcal igjen, å se om du får en nedgang da:)

Om du går opp litt underveis, så ikke stress med det, for ¨når du spiser mer enn tidligere vil man som regel lagre litt mer vann + ha mer vomfyll :)

Hehe, nei stoler ikke på kalkulatorene. Så jeg skal gå gradevis oppover som du sier :) Tusen takk for all infoen, det har hulpet mye :) Da er det bare å sette i gang å jobbe seg oppover da. Blir spenennde å se hvor vekten stabiliserer seg :) Sant det, har nå innstilt meg på at jeg kommer til å gå opp litt, så skal nok ikke få panikk av det :)

Hehe, nei stoler ikke på kalkulatorene. Så jeg skal gå gradevis oppover som du sier :) Tusen takk for all infoen, det har hulpet mye :) Da er det bare å sette i gang å jobbe seg oppover da. Blir spenennde å se hvor vekten stabiliserer seg :) Sant det, har nå innstilt meg på at jeg kommer til å gå opp litt, så skal nok ikke få panikk av det :)

Masse lykke til!:)

Helt sikker på at du kommer til å nå målene dine:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...