sg8 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det er så mye meninger rundt kondisjonstrening, men vi kan vel alle være enige om at det er en helseeffekt av den som man ikke får av tradisjonell styrketrening med lange pauser? Kondisjonstrening er vel også det beste for ren vektnedgang dersom man er veldig overvektig? Det er jo lite vits for en på 140 kg å trene masse styrketrening for å opprettholde de få musklene han har, istedenfor å kjøre mye kondisjon å gå kjappere ned, for så introdusere mer styrke etterhvert? Man forbrenner jo mer med kondisjonstrening. Hva mener dere? Bør alle trene kondisjon, hvem bør trene mer, hvem bør trene mindre? Hvem bør trene mye styrketrening, hvem bør trene mindre? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25327-kondisjonstrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melek Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Lurer også på dette Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25327-kondisjonstrening/#findComment-881281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Det er så mye meninger rundt kondisjonstrening, men vi kan vel alle være enige om at det er en helseeffekt av den som man ikke får av tradisjonell styrketrening med lange pauser? Dette har du rett i. Forskning viser at den beste helseeffekten får man med å trene både styrke og kondisjon. Men man kan fint opprettholde en meget bra form og helse med kun styrketrening. Kondisjonstrening er vel også det beste for ren vektnedgang dersom man er veldig overvektig? Det er jo lite vits for en på 140 kg å trene masse styrketrening for å opprettholde de få musklene han har, istedenfor å kjøre mye kondisjon å gå kjappere ned, for så introdusere mer styrke etterhvert? Man forbrenner jo mer med kondisjonstrening. Dette er delvis feil. Kondisjonstrening forbrenner riktignok mer fett der og da, men styrketrening øker også hvileforbrenningen samt at du etter en hard styrkeøkt bruker ekstra energi til restitusjon (en studie viste opptil 400 kcal økt hvileforbrenning de påfølgende 24 timer etter en tung styrkeøkt). For mye kondisjonstrening vil øke kortisolnivåene i kroppen som kan forhindre vektnedgang. Samtidig vil veldig mye kondisjonstrening også øke sultfølelsen. Så i praksis blir det like lett å oppnå det nødvendige energiunderskuddet ved å kutte i matinntaket. Et for stort underskudd vil uansett ikke være bra i lengden uavhengig av om det kommer av for lite matinntak eller for mye trening. En person på 140 kg vil med et fornuftig kosthold og styrketrening kunne øke muskelmassen ganske kraftig samtidig som han går ned i vekt (så sant han/hun ikke allerede er elite styrkeløfter). Økt muskelmasse øker hvileforbrenning og det vil være lettere å vedlikeholde vekten når han/hun er ferdig med dietten. Et annet poeng er at de fleste overvektige ofte vil trives bedre med styrketrening enn kondisjonstrening. Hva mener dere? Bør alle trene kondisjon, hvem bør trene mer, hvem bør trene mindre? Hvem bør trene mye styrketrening, hvem bør trene mindre? Alle vil ha positive effekter av styrketrening. Hvor mye man bør trene kommer ann på prioritering av målsetning, men utifra vektnedgang bør styrketrening være hovedfokus. Alle vil også ha positiv effekt av en viss kondisjonstrening. Kombinert med styrke vil 1-2 økter i uken være et veldig positivt tilskudd og variasjon i treningen. Det siste poenget som bør vektlegges er trivselsfaktor. Det aller viktigste er at man er i bevegelse og dersom man synes det er mye gøyere å gå tur enn å trene styrke så kan man gjerne gå 3-4 turer i uken og bare trene styrke et par ganger. Finner man en treningsform man liker og er motivert til å gjøre er det så mye lettere å lykkes i lengden. melis1988 og timich 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25327-kondisjonstrening/#findComment-881289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
timich Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Det er så mye meninger rundt kondisjonstrening, men vi kan vel alle være enige om at det er en helseeffekt av den som man ikke får av tradisjonell styrketrening med lange pauser? Ja, selvsagt gir kondisjonstrening en helseeffekt som man ikke får av styrketrening. Og vise versa. Kondisjonstrening er vel også det beste for ren vektnedgang dersom man er veldig overvektig? Det er jo lite vits for en på 140 kg å trene masse styrketrening for å opprettholde de få musklene han har, istedenfor å kjøre mye kondisjon å gå kjappere ned, for så introdusere mer styrke etterhvert? Man forbrenner jo mer med kondisjonstrening. Mja... I min verden (som ikke er 140 kg, men jeg hadde et utgangspunkt på 112 kg) så var det styrketreningen som "reddet" meg i starten. Jeg syklet litt, gikk turer og svømte, men å løpe kunne jeg bare glemme med alle de kiloene til overs. Styrketreninga var "enklere" å gjennomføre og jeg fikk raskt fremgang. Styrketrening øker muskelmassen, dermed øker også evnen til forbrenning og basalmetabolismen. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Hvorfor må det være et enten eller? Det er jo veldig individuelt hvor ofte man trener i starten f.eks. Dersom man bare har tenkt å trene 3 ganger i uka, så ville jeg prioritert styrke. Har man mer tid til mer trening så er det enklere å spe på med flere aktiviteter. Helt klart at kondisjonstrening har sine fordeler. Men det har styrketrening også. Hva mener dere? Bør alle trene kondisjon, hvem bør trene mer, hvem bør trene mindre? Hvem bør trene mye styrketrening, hvem bør trene mindre? Jeg mener at "alle" bør trene noe kondisjon, ja. På ett eller annet nivå, sier ikke dermed at alle må forberede seg til halvmaraton. Det er umulig å svare på de andre spørsmåla dine, det kommer jo an på hva som er målet med treningen, hvor ofte man trener osv. Skjønner ikke helt hvorfor man må være så kategorisk... Ta heller en Ole Brumm;) Oddis og melis1988 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25327-kondisjonstrening/#findComment-881292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.