Gå til innhold

Overgang til splittprogram


Espen Haugland

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny i fitnessverdenen, og har nå trent et fullkroppsprogram i 8 uker. Jeg tenker nå å gå over til et splittprogram. Tingen er det at jeg trenger litt hjelp til å finne forskjellige øvelser, og hva som er lurt å trene samme dagen. Noen her inne som kan hjelpe med det? Har fulgt treningsprogrammet: Styrketrening for nybegynnere, som ligger her på fitnessbloggen.

Jeg er 18 år, 185 cm høy og 75 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med at du har startet å trene:)

Hvilke mål har du med treningen? Selv vil jeg anbefale at du bytter program, men at du velger deg et fullkropp-program basert på frivekter og baseøvelser,fremfor maskiner, noe "styrketrening for nybegynnere" har en del av.

Du vil få utrolig mye mer ut av å trene hele kroppen to-tre ganger i uka enn å trene hele kroppen en gang fordelt over 2-3-4-5-6-19 økter per uke.

Hvorfor vil du gå over til et splittprogram, og hvor mye tar du i benkpress/press/knebøy/markløft? Har du ikke trent særlig av disse før,er det absolutt verdt tiden på å trene disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aurelius, og takk for svar.

Målet med treningen er å få en sunnere kropp, hvor jeg ønsker synlige muskler, spesielt på magen og bryst. Har ikke tatt noen av de øvelsene du nevner, utenom benkpress med manualer. Har hørt at man får mer ut av treningen, dersom man tar et splittprogram, men det høres jo feil ut, ettersom det du sier. Planen er å trene 3-4 ganger i uken.

Om du skal anbefale et fullkroppsprogram, basert på 3 økter, hvilke øvelser er da å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et splittprogram har fordeler og ulemper , men i mine øyne er det best å kjøre hele kroppen på trening til man blir så sterk at det ikke går lengre. Jeg tror du vil få mye ut av Starting Strength, hvis du hverken har tatt benk bøy eller mark tidligere. Det er et veldig ukomplisert ( men ikke enkelt^^) program basert på tre økter i uken, og det finnes massevis av tråder om det her på forumet samt artikler på forsiden:)

I mine øyne noe av det beste som er for å bli sterk fort, derav navnet^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest litt om starting strength, som er skrevet om her på bloggen. Virker som et veldig bra program, som jeg gjerne vil teste. Men det virker som om det er litt lite øvelser (?). Når jeg trener nå, har jeg 8 forskjellige øvelser, her er det "kun" 3, om jeg har forstått riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest litt om starting strength, som er skrevet om her på bloggen. Virker som et veldig bra program, som jeg gjerne vil teste. Men det virker som om det er litt lite øvelser (?). Når jeg trener nå, har jeg 8 forskjellige øvelser, her er det "kun" 3, om jeg har forstått riktig.

Du forstår riktig, man trener tre øvelser hver gang man trener. Grunnen til det,er at etter at riktig teknikk er etablert,så skal man øke vektene mellom hver gang man trener. F.eks; mandag - arbeidssett på 3x5x50. Onsdag - arbeidssett på 3x5x52.5 Fredag - arbeidssett på 3x5x55, mandag - 3x5x57,5, onsdag, 3x5x60.

Så som du ser,så går det rimelig fort oppover, gitt at du spiser nok og sover nok. Dette gjøres i alle øvelsene, og da går det ikke å ha et program med åtte-ti-tolv-nitten øvelser som skal gjennomkjøres hver gang.

Øvelsene i SS er valgt fordi de trener store deler av kroppen hver gang. Derfor trenger man heller ikke så voldsomt mange øvelser, se bare på markløft; Markløft trener bakside lår,rumpe, korsrygg, midtre og øvre rygg, trapesiusmuskler("nakke"), underarmer/grep, og magemuskulatur. Du kan selvfølgelig velge å trene disse kroppsdelene på maskiner/mindre omfattende øvelser, men hvorfor trene 7 øvelser det tar lengre tid å bli sterk i,med begrenset overføringsverdi til virkeligheten, når man kan trene EN øvelse som tar samtlige punkter på en gang, gjør deg grisesterk fort,og gjør deg mer brukbar i hverdagslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...