Aurelius Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Interessant. Har du noen kilder på dette? Det nærmeste jeg kommer kilder er tre år med arbeidserfaring fra kjøkken og grunnleggende kjemikunnskaper fra VGS. Mitt argument er at siden fettmolekyler er såpass mye større(i forhold til vannmolekyler),så klarer de ikke å diffundere inn i kjøtt/muskelceller på samme måte, som vann f.eks gjør i marinader eller under lakesalting. Hverken confit( kjøttprodukter trukket i fett til det blir så mørt at det detter fra hverandre) eller nakkekoteletter stekt i smør trekker til seg fett fra stekepanna fra diffundering. Men om så det motsatte hadde vært tilfelle, er uansett tiden kjøttet ligger i pannen såpass kort og varmen så intens at kjøttfibrene trekker seg sammen så hardt at oljen rett og slett ikke hadde hatt tid eller mulighet til å trenge særlig inn. Følgelig ender vi opp med at den eneste mengden med stekeolje/stekefett ligger som et tynt lag på kjøttoverflaten, lett tilgjengelig for avtørking, om det skulle være ønskelig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25056-alternativer-til-matolje/page/2/#findComment-895146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PB jellytime Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det nærmeste jeg kommer kilder er tre år med arbeidserfaring fra kjøkken og grunnleggende kjemikunnskaper fra VGS. Mitt argument er at siden fettmolekyler er såpass mye større(i forhold til vannmolekyler),så klarer de ikke å diffundere inn i kjøtt/muskelceller på samme måte, som vann f.eks gjør i marinader eller under lakesalting. Hverken confit( kjøttprodukter trukket i fett til det blir så mørt at det detter fra hverandre) eller nakkekoteletter stekt i smør trekker til seg fett fra stekepanna fra diffundering. Men om så det motsatte hadde vært tilfelle, er uansett tiden kjøttet ligger i pannen såpass kort og varmen så intens at kjøttfibrene trekker seg sammen så hardt at oljen rett og slett ikke hadde hatt tid eller mulighet til å trenge særlig inn. Følgelig ender vi opp med at den eneste mengden med stekeolje/stekefett ligger som et tynt lag på kjøttoverflaten, lett tilgjengelig for avtørking, om det skulle være ønskelig. Fair enough, men jeg tenker at hvis dette er tilfellet, ville fitnessfolk snappet opp denne infoen for lenge siden. Og vi hadde antakeligvis ikke sett like mye koking av kyllingfilet, olje- og smørfri steking av kjøtt/fisk/kylling og fry light som vi har gjort i årevis. Det kan godt hende at kaloriene reduseres *noe* fordi fettmolekylene ikke tar inn i kjøttet på samme måte, men det blir jo bare synsing inntil videre. ETA: Så nå at jeg virker en smule krass, noe som ikke var meningen. Jeg har all tro på at det kan være noe i teorien din, (og jeg håper du har rett) -- skulle bare gjerne sett noe forskning på det, siden mange teller kalorier og er på diett. Hilsen en som steker i meierismør. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25056-alternativer-til-matolje/page/2/#findComment-896863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseHag Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Fair enough, men jeg tenker at hvis dette er tilfellet, ville fitnessfolk snappet opp denne infoen for lenge siden. Og vi hadde antakeligvis ikke sett like mye koking av kyllingfilet, olje- og smørfri steking av kjøtt/fisk/kylling og fry light som vi har gjort i årevis. Det kan godt hende at kaloriene reduseres *noe* fordi fettmolekylene ikke tar inn i kjøttet på samme måte, men det blir jo bare synsing inntil videre. Er mange ting "fitnessfolk" ikke har snappet opp før siste årene da... Og, så fremt du ikke skal ned i en fett% på 7-9 skjønner jeg ikke helt at sammenlikningen er relevant men;) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25056-alternativer-til-matolje/page/2/#findComment-896865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PB jellytime Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Er mange ting "fitnessfolk" ikke har snappet opp før siste årene da... Og, så fremt du ikke skal ned i en fett% på 7-9 skjønner jeg ikke helt at sammenlikningen er relevant men;) Det eneste jeg ville fram til var at mange er opptatt av å telle kalorier (fitnessfolk eller ikke, samme det, det var helt tilfeldig ordvalg). Hvis aurelius har rett (noe han godt kan ha), så ville jeg tro at det var informasjon som mange hadde kjent til per i dag, ettersom steking av mat og kaloritelling tross alt opptar mange. Og det går jo an å lure på hva som skjer rent teknisk i en stekeprosess, helt uavhengig av den fett% man har, og uavhenig av hvordan man steker maten sin? Men dette blir kanskje litt flisespikkeri og noe offtopic...so I digress... Hvis noen har forskningen, kan de heller peke meg i riktig retning. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25056-alternativer-til-matolje/page/2/#findComment-896878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.