Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Eg skulle hatt litt innspill på et treningsprogram. Eg er veldig fornøgd med det, for all del. Men eg er relativt ny på å trene "systematisk", også er eg vel en som er meget utålmodig av meg....dessverre.

Men treningsprogrammet mitt er satt opp med hovedmål å bli sterkere, 3 arbeidssett og 6-7 rep per arbeidssett.

Dag 1: Rygg (mark, nedtrekk, chins, en arms roing, strakmark, rygghev)

Dag 2: Bryst & skuldre (benkpress, skråbenk, militærpress, sittande skulderpress, sidehev + biceps/triceps)

Dag 3: Bein (knebøy, beinpress, frontbøy, lår curl, leg extencion )

Siden eg da er utålmodig, og ser liten "effekt" på bygging av muskler, så lurer eg på om det går an å kjøre en styrkeøkt, for så å kjøre en "volum" økt senere i veka på samme musklegruppe, eller om dette blir overkill på kroppen?

Ex: mandag: rygg (styrke), torsdag: rygg (volum)

Onsdag: bryst/skuldre (styrke)' lørdag: bryst/rygg (volum)

Fredag: bein (styrke), søndag eller tirsdag: bein (volum)

Eg er 187, 83 kg, har trent dette programmet eg har nå ca 10 uker. Prøver og få ca 2 økter per dag i kombinasjon med annen trening eg driver med(hovedsakelig kondisjon)

Takker for innspill!

Fortsetter under...

Hei.

Tålmodighet er noe drit ja...Veldig mange "brenner" seg på det :)

Men som nybegynner vil du nok ikke få noen større gevinst av å trene så mye!

Du kan få det til om du tilpasser treningene korrekt, men som nybegynner er sansyneligheten liten for at du gjør det korrekt, dessverre.

Så jeg ville heller sett f.eks på en slik splitt:

Mandag: Underkropp tungt (Styrkebasert)

Tirsdag: Overkropp lett (Muskelbasert)

Onsdag: Fri

Torsdag: Underkroppe lett (Muskelbasert)

Fredag: Overkroppe tungt (Styrkebasert)

En slik splitt med riktig sammensatt kosthold, vil gi deg resultater!

Husk at ingenting er gjort over natten, så en må være flink over tid, og ikke kun i dag og i morgen :)

Igjen, så finnes det ikke noen magisk splitt..Den mest magiske splitten er den som fungerer best for deg selv, og ofte er det ikke så lett å finne den!

Men ved å trene smart og ikke for mye, men nok, i sammspill med et bra kosthold, så kommer uansett resultatene til slutt!

Noen kjappe tips når du skal sette sammen reps/sett og øvelser:

Styrketrening bør basere seg på lavere reps-område alt fra 1-6, da noen flere sett

Muskelvekst/Hypertrofisk trening bør basere seg på høyere volum, som 9-15 reps og 2-3 sett.

Hei :)

Eg skulle hatt litt innspill på et treningsprogram. Eg er veldig fornøgd med det, for all del. Men eg er relativt ny på å trene "systematisk", også er eg vel en som er meget utålmodig av meg....dessverre.

Men treningsprogrammet mitt er satt opp med hovedmål å bli sterkere, 3 arbeidssett og 6-7 rep per arbeidssett.

Dag 1: Rygg (mark, nedtrekk, chins, en arms roing, strakmark, rygghev)

Dag 2: Bryst & skuldre (benkpress, skråbenk, militærpress, sittande skulderpress, sidehev + biceps/triceps)

Dag 3: Bein (knebøy, beinpress, frontbøy, lår curl, leg extencion )

Siden eg da er utålmodig, og ser liten "effekt" på bygging av muskler, så lurer eg på om det går an å kjøre en styrkeøkt, for så å kjøre en "volum" økt senere i veka på samme musklegruppe, eller om dette blir overkill på kroppen?

Ex: mandag: rygg (styrke), torsdag: rygg (volum)

Onsdag: bryst/skuldre (styrke)' lørdag: bryst/rygg (volum)

Fredag: bein (styrke), søndag eller tirsdag: bein (volum)

Eg er 187, 83 kg, har trent dette programmet eg har nå ca 10 uker. Prøver og få ca 2 økter per dag i kombinasjon med annen trening eg driver med(hovedsakelig kondisjon)

Takker for innspill!

Er i starten selv, men har lest en god del, og noe som kommer ganske klart fram er at skal man bygge muskler/styrke må man fokusere på det, og heller kutte ned på kondisjonstrening. Om kondisjon ikke er spesielt viktig for deg, kan det derfor være en mulighet å kutte ned på kondisjonstreningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...