Gå til innhold

X-press og benøveleser

Anbefalte innlegg

Hei, hei,

Jeg trener x-press, og har gjort noen endringer i programmet (blå), så det ser slik ut:

Program A

1: Goblet squat med kettlebells eller dumbbells

2a: Benkpress

2b: Stående roing m/stang

3: Benpress

4a: Biceps curl

4b: RKC planke

5. Rygghev

Program B

1: Markløft

2a: Skuldepress sittende med stang

2b: Nedtrekk

3: En variant av omvendt knebøy

4a) Dips

4b) Pallof press

5. Rygghev.

Jeg føler at jeg fortsatt trener for lite ben, og at bena ikke henger med på fremgangen.

Lurer derfor på om jeg

a) Skal putte inn flere beinøvelser i programmet, eller

B) Skal ha en egen dag for beina

Hva tror dere er best?

Grunnet skader i beina er det en noen øvelser som utgår. Bulgarsutfall tas ikke grunnet skade i foten (har brukket fire ben i foten, så øvelser som belaster rista og hvor jeg for eksempel står på tå med vekt går ikke). Knebøy fordi jeg rett og slett ikke får det til riktig med den styrken jeg har nå (kommer ikke lagt nok ned og får vondt overalt: knær, ankler, korsrygg, og sikkert til og med panna). Prøvde meg på ett bein benpress, men da sa knærne mine stopp (skade i kneskålene).

Nå er det ikke mer enn 14 dagers tid siden jeg kuttet ut knebøy og gikk over til varianten omvendt knebøy og goblet squat , men jeg merker at jeg er litt gira på å trene ennå mer ben.

Er jeg for ivrig her? Så jeg bør vente en stund før jeg gjør flere endringer? Eller er det bare å kjøre på nå som jeg har lyst?

Tusen takk for alle svar o-o

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24707-x-press-og-ben%C3%B8veleser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vil jeg anbefale deg til å få noen til å vise deg det. Det er hvertfall en super beinøvelse.

Har du prøvd frontbøy? Det kan være lettere å få til :)

Teknikken skal være fin, men det svikter i knær (de er permanent skada) og korsrygg (her er det nok rett og slett lite muskler) - og siden det fører til smerter og derav veldig liten glede og at jeg ikke får det til riktig + at jeg er veldig redd for langvarig skader (har hatt så mange skader gjennom tiden..), tenker jeg at jeg bør fokusere på andre øvelser som kan bygge opp før jeg går tilbake. Men håper selvsagt at jeg kommer tilbake! :)

Frontbøy har jeg ikke prøvd ut, men jeg tar en variant av omvendt knebøy. Kanskje jeg kan prøve å legge til frontbøy i tilegg :) Hvor syns du den i så fall kan passe inn? Kunne jeg feks tatt den etter markløften, eller blir det kanskje formye med frontbøy og denne omvendte knebøyen min på samme dag, at den passer bedre inn feks etter benkpressen? Hm... :)

Annonse

Der er jeg usikker, har ingen spesiell kompetanse med å sette opp program. Du kan prøve å sende en mld til Tomas Fjeldberg som har laget programmet, ellers er det mange andre på forumet som har god peiling :) Lykke til

Tusen takk for at du tok deg tid :)

Har tenkt på å spørre han, men tenker at han har ganske så mye å holde fingrene i. Jeg er litt vel ivrig, for strengt talt kan jeg vente 14 dager og ta det opp med min egen PT, men jeg liker å kokkelere litt på egenhånd i mellomtiden ;)

Tusen takk for at du tok deg tid :)

Har tenkt på å spørre han, men tenker at han har ganske så mye å holde fingrene i. Jeg er litt vel ivrig, for strengt talt kan jeg vente 14 dager og ta det opp med min egen PT, men jeg liker å kokkelere litt på egenhånd i mellomtiden ;)

Bare hyggelig :)

Det kan godt hende, men er alltids lov å prøve ;)

Hva er omvendt knebøy? Og hva er det verste som kan skje hvis du sender en melding til hr. Fjeldberg? Tjener du noe særlig på å gå to uker og vente?

Siden du har skadet beina så er det jo ganske logisk at du ikke kan gønne på så hardt på de som på overkroppen,så frem til du får ordnet deg slik at du kan kjøre beintrening(om det blir tilfelle), så vil jo beina henge etter.

Eller?

Jeg kan null og niks om å sette opp treningsprogrammer til personer med alvorlige skader,men mitt tips vil nå være å smøre deg med tålmodighet og finne deg et nivå du kan trene på hvor kroppen ikke protesterer i form av smerter. Om du finner det punktet,så starter du der og trener deg opp derifra og tar deg mye lengre tid enn du tror du trenger.

Ellers, tøye mye og kjøre mye dynamisk oppvarming kan forhåpentligvis ikke skade?

Igjen, jeg kan ingenting om å sette opp treningsprogrammer,spesiellt ikke til personer med alvorlige skader.

Hva er omvendt knebøy? Og hva er det verste som kan skje hvis du sender en melding til hr. Fjeldberg? Tjener du noe særlig på å gå to uker og vente?

Siden du har skadet beina så er det jo ganske logisk at du ikke kan gønne på så hardt på de som på overkroppen,så frem til du får ordnet deg slik at du kan kjøre beintrening(om det blir tilfelle), så vil jo beina henge etter.

Eller?

Jeg kan null og niks om å sette opp treningsprogrammer til personer med alvorlige skader,men mitt tips vil nå være å smøre deg med tålmodighet og finne deg et nivå du kan trene på hvor kroppen ikke protesterer i form av smerter. Om du finner det punktet,så starter du der og trener deg opp derifra og tar deg mye lengre tid enn du tror du trenger.

Ellers, tøye mye og kjøre mye dynamisk oppvarming kan forhåpentligvis ikke skade?

Igjen, jeg kan ingenting om å sette opp treningsprogrammer,spesiellt ikke til personer med alvorlige skader.

Tusen takk for svar!

Jeg lærte i dag, ved en tilfeldighet, at denne omvendte knebøyen jeg tar, egentlig heter hack squat. Den funker veldig fint syns jeg.

Siden bena er litt skada tenker jeg at jeg kanskje heller må kjøre flere øvelser, som jeg faktisk klarer å ta, for at bena skal hengende noe lunde med resten av kroppen.

Når jeg tenker meg om blir kanskje litt i meste laget for min del å legge til en egen bendag - prøver å ha litt kondistrening innimellom, og da kan det fort bli for mange dager i forhold til hva jeg faktisk får gjennomført.

Kanskje jeg skal sende en mail til han, han vet kanskje hvor ekstra øvelser best passer inn og hvilke som jeg bør velge - det verste som kan skje er vel at han ikke svarer :)

Akkurat, du tjener veldig lite på å ikke spørre;)

Det er alltid greit med jevn utvikling av kroppen, men husk at du stiller litt svakere pga skader, og at du må ta fler hensyn enn andre uskadde individer. Hvis du kan ta hacksquats uten at det gjør vondt, hadde kanskje det vært en måte å trene bein på frem til du evt blir sterkere/ til du finner en måte å kjøre knebøy på, men du burde være forsiktig med å ha hastverk, da skader fort gjør vondt verre om du ikke tar den tiden som trengs. Jeg brukte selv mange år på å bli "kvitt" hoppeknær fordi jeg kjørte på med for mye tung knebøy før kroppen var klar.

Takk igjen for svar :)

Skader er noe dritt. Men hack squat funker veldig fint. Skal prøve å være litt mer tålmodig :) Men har en terio om at jo mer muskeler jeg får i bena, jo mer vil musklene avlaste de vonde knærne - og jeg vil lettere kunne gjør felere øvelser; selv om det ikke faktisk er noen endring i knærne. Det høres jo logisk ut, men om det stemmer får jeg se med tiden.

Og det er nok ikke til å stikke under en stol at jeg ikke er verdens sterkeste i bena ;)

Sender en mail senere i dag! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...