Gå til innhold

Hamstring curl


stacha95

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål om hamstring curl i maskin. Når jeg gjør den, kjenner jeg det ganske godt i leggene (i tillegg til hamstrings da ofc), og dagen etter blir jeg til og med litt støl i de. Men hamstring curl skal jo være en isolasjonsøvelse for kun bakside lår... Gjør jeg noe galt eller er dette normalt? Prøver så godt jeg kan å la vær å stramme leggene, men de strammer seg selv på den måte...(n) Prøver å følge teknikken som vist på denne videoen,

,

syns selv jeg får det ganske bra til, blir jo støl i hamstrings dagen etter osv.

Stresser litt med det her siden legger er det siste jeg vil trene, syns de er altfor trent allerede, hehh... Håper på noen bra svar! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gastrocnemius fester over kneleddet, så du vil uansett involvere gastrocnemius i knefleksjon med mindre du plantarflekserer foten (og på den måten endrer gastrocnemius' muskellengde).

Men hvorfor kjøre leg curls for hamstrings? Kjør heller sumo markløft, rack pulls, strake markløft, glute ham raises/nordic hamstrings og eventuelt pull-through!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slapp av i leggene. Eneste årsaken til at du blir støl i leggene er pga. du låser foten/fotbladet. Gjør det samme selv :)

Prøver jo på det, men de strammer ser for det... uæææ:(

Btw hva mener du med "låser foten"? At jeg på en måte strammer tærne eller det motsatte?

gastrocnemius fester over kneleddet, så du vil uansett involvere gastrocnemius i knefleksjon med mindre du plantarflekserer foten (og på den måten endrer gastrocnemius' muskellengde).

Men hvorfor kjøre leg curls for hamstrings? Kjør heller sumo markløft, rack pulls, strake markløft, glute ham raises/nordic hamstrings og eventuelt pull-through!

Nå er jeg ikke heelt sikker på hva plantarflekserer betyr (heh), men poenget er at det er sånn det skal være da eller?

Kjører både sumo markløft og strake markløft, men liker denne her også!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver jo på det, men de strammer ser for det... uæææ:(

Btw hva mener du med "låser foten"? At jeg på en måte strammer tærne eller det motsatte?

Nå er jeg ikke heelt sikker på hva plantarflekserer betyr (heh), men poenget er at det er sånn det skal være da eller?

Kjører både sumo markløft og strake markløft, men liker denne her også!;)

Det jeg mente var at du til en viss grad kan koble ut leggmuskelen fra bevegelsen ved å bøye ankelen slik at tåen peker nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gastrocnemius fester over kneleddet, så du vil uansett involvere gastrocnemius i knefleksjon med mindre du plantarflekserer foten (og på den måten endrer gastrocnemius' muskellengde).

Men hvorfor kjøre leg curls for hamstrings? Kjør heller sumo markløft, rack pulls, strake markløft, glute ham raises/nordic hamstrings og eventuelt pull-through!

Fordi Dave Tate, Jim Wendler og John Meadows. Og du kan jo ikke sammenligne sumo markløft med leg curls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi Dave Tate, Jim Wendler og John Meadows. Og du kan jo ikke sammenligne sumo markløft med leg curls.

Har jeg sammenlignet leg curls med markløftøvelsene? Hvis du leser igjen, skjønner du at jeg mente at leg curls ikke er en øvelse jeg ville brukt mye tid på når man heller kan bli sterk i andre hoftedominante øvelser. Bedre å trene hamstrings gjennom hofteekstensjon enn knefleksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke trene begge deler? :) Da får du jo trent hele muskulaturen.

Ehh, fordi du med tunge hoftedominante øvelser også involverer hele ryggen, grep og underarmer OG rumpe, i tillegg til hamstrings. Leg curl skal strengt tatt ikke være nødvendig i noe program, etter min mening. Men det kommer selvsagt an på veldig mange ting, det er kun min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig i det :) . Men virker som trådstarter vil ha isolasjonsøvelse for hamstrings.

Hvis fokuset er å bygge hamstrings. Hadde jeg trent en hoftedominat øvelse først også en knefleksjons øvelse.

Eksempel: Strak mark 5 x 5, så hamstring curls 4 x 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sammenlignet leg curls med markløftøvelsene? Hvis du leser igjen, skjønner du at jeg mente at leg curls ikke er en øvelse jeg ville brukt mye tid på når man heller kan bli sterk i andre hoftedominante øvelser. Bedre å trene hamstrings gjennom hofteekstensjon enn knefleksjon!

Det var jo nettopp det du gjorde.

Men hvorfor kjøre leg curls for hamstrings? Kjør heller sumo markløft ....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig i det :) . Men virker som trådstarter vil ha isolasjonsøvelse for hamstrings.

Hvis fokuset er å bygge hamstrings. Hadde jeg trent en hoftedominat øvelse først også en knefleksjons øvelse.

Eksempel: Strak mark 5 x 5, så hamstring curls 4 x 10.

Yess, jeg trener mange hoftedominante øvelser også, men vil jobbe litt ekstra med hamstrings, så da liker jeg å ta leg curl også ;) Takk for tipset btw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...