Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For omtrent en måned siden dro jeg til legen fordi jeg hadde en svart bue i synsfeltet. Den hadde kommet ut av ingen ting på morgen. Det ble konkludert med at jeg hadde en blødning på glasslegemet. Sitert fra lommelegen.no:

Likevel finnes det rikelig med eksempler på blødninger i corpus som ikke skyldes karnydannelser ved diabetes, men som kan komme spontant av et lite kar, høyt blodtrykk i en kort eller lang periode, blodpropp, spontant, slag mot hodet, kraftig bukpresse, kampsport eller annet.

Altså, dette er aller mest vanlig ved diabetes, som jeg ikke har. Da jeg leste videre, ble det litt mer interessant. Kraftig bukpresse?

Dagen før hadde jeg trent tung benkpress. Når den er ekstra tung kjenner jeg et sterkt trykk i hodet når jeg presser, og det er litt ubehagelig, men har aldri tenkt mer på det. På natten hadde jeg startet å blø neseblod (som ikke skjer veldig ofte), og oppdager senere denne blødningen i øyet. I går trente jeg igjen tung benk (og forsåvidt mark også), kjente presset, og blødde neseblod i natt også.

Det jeg lurer på: Er det noen som kanskje har opplevd noe liknende? Jeg er ikke særlig bekymret og tenker ikke å gå til legen, men er bare veldig nysgjerrig på hva dere har å si til dette. Kan det kanskje ha noe med mangel på visse vitaminer/mineraler å gjøre? Eller tror dere jeg har for stort trykk under benkpress? Erfaringer? Nysgjerrig på alle svar! :D

Fortsetter under...

Det kan skyldes høyt blodtrykk under øvelsen. I seg selv er ikke hypertensjon unormalt under aktivtet, men det er ikke så ofte man sprekker blodkar av det. Det trenger heller ikke være noen korrelasjon med neseblodet, det kan også skyldes at du bruker mye kraft på å dra luft inn nesa under oppspenn og utførelse og river opp slimhinnene på veien. I så fall kan det hjelpe å puste med munnen. Om det fortsetter ville jeg tatt en tur til legen og tatt en sjekk av koagulasjonsfaktorer, blodplater osv. Antakeligvis hadde du bare uflaks :)

Det kan skyldes høyt blodtrykk under øvelsen. I seg selv er ikke hypertensjon unormalt under aktivtet, men det er ikke så ofte man sprekker blodkar av det. Det trenger heller ikke være noen korrelasjon med neseblodet, det kan også skyldes at du bruker mye kraft på å dra luft inn nesa under oppspenn og utførelse og river opp slimhinnene på veien. I så fall kan det hjelpe å puste med munnen. Om det fortsetter ville jeg tatt en tur til legen og tatt en sjekk av koagulasjonsfaktorer, blodplater osv. Antakeligvis hadde du bare uflaks :)

Tusentakk for finfint svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...