Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Som titelen tilsier, så er jeg på utkikk etter innspill om hvordan dere krydrer opp maten deres i hverdagen. Sauser, krydderier, grønnsaker og div.

Har begynt å ta kosthold for alvor den siste perioden nå, og det går mye i ordentlig god mat.

Men, i blant så er det veldig "kjedelig" uten noe form for tilbehør ved siden av kyllingfilet og risen, eller indrefilet og pastaen. Har dere noen forslag ved f.eks. hva som er godt ved siden av pastaen? Risen? Eventuelt andre matretter dere kan komme opp med?

Kjøkkenet begynner å bli et sted jeg trives, så inspirasjon og ideér mottas med takk ! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24430-tips-til-%C3%A5-spice-opp-maten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salat og grønnsaker er alltid et must. Ellers er det jo bare å prøve alle sausene de har i butikken! Haha, jeg har gått systematisk til verks og prøvd alle... De jeg liker best til kylling er bretagne kyllingsaus og bearnaise da (finnes i lett også), og til laks er hollandaise godt f.eks. Ellers funker chillisaus (står som regel der med risen og kinamaten og det) til det meste, og faktisk tacosaus. Ellers er rømmedressing og ketsjup HELT essensielt her i huset ihvertfall! :D

Hvis du liker å lage mat burde første ting på timeplanen være å lære seg å smake til maten skikkelig, med nok salt, sukker, syre og pepper. Veldig mange sivile som knapt smaker på maten før de serverer den, og da er det jo ikke rart man tyr til ketchupen.

Men du har nå tusen forskjellige grønnsaker du kan leke deg med da, prøv f.eks følgende;

Gå på butikk med godt utvalg, kjøp litt av alt av det de har av rotgrønnsaker, gulrot, pastinakk, nepe, sellerirot, persillerot, jordskokk, kålrot, løk, kålrabi, det de har. Skrell, kutt i staver, brun i knallvarm stekepanne med olje, salt, pepper og smør (bruker du mine tips med margarin til, er det bare å si ifra, så slutter jeg.)

Legg så i ildfast form, med f.eks 1-2

hvitløksbåter, maldonsalt, brent pepper, og igjen mer smør.

Passe varm ovn til grønnsakene er møre.

Ellers; for bra stekeresultat, kjøp deg et steketermometer med probe. Brun alltid kjøtt i knallvarm panne på den ene siden, tilsett smør, urter/hvitløk, og brun den andre siden, før du tar ut og steker til medium rare i ovn.

Kok alltid pasta i stor kjele med masse vann oppi, og ca 50gram salt per liter vann. Eneste måten å få pastaen til å smake noe er ved å ha nok salt i vannet.

En enkel tomatsaus er alltid grei å kunne, da den gjør deg istand til å mestre lasagne, pasta med tomatsaus, tomatsuppe, tacosaus, pizzasaus, osv.

Dessuten; mat uten fett i smaker ikke mye, og det det smaker er ikke godt.

Kyllingbryst med skinnet på, kyllinglår, laks, entrecote, knoke, slagside, ytrefilet med fettlokk, makrell, hummer. Med smør.

Fett må til!

PS; Sriacha.

Chilisaus? Det er noe som må prøves etterhvert! :)

Jeg har styrt unna ketchupen i en lang tid nå, og jeg kan ikke si at jeg savner den så veldig! :p

Rømmedressingen har jeg tittet på, men til nå har jeg klart å ha så mye deilig i salaten, at jeg ikke orker å tilgrise den med dressing ^^

Mange gode tips der, Aurlelius! Tusen takk! : )

Er flink til å benytte meg av grønnsakker, frukt og grønt til maten daglig.

Noe av det jeg skulle ønske jeg ble flinkere til, er å benytte meg av sauser. Sunne sauser, som kan friske opp noen måltider. Dette er vell kanskje ikke det hyppigste alternativet - men det er vell absolutt mulig?

Selvfølgelig, alternativet til å lage en skikkelig grønnsaksblanding som du freser i pannen er jo mye bedre kan jeg tenke meg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...