Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i fettprosent, men ikke nødvendigvis gå ned i vekt. Er mann, ca 80-84 kg, ca 187 høy, 26 år, trener ca 6 ganger i uken (x-size + 2 dager utholdenhet). Jeg fant ut nylig at jeg lå veldig lavt på kalorimengde (1800 kcal pr dag) og prøver å øke den, men hvor mye er det ikke lett å vite.

Jeg prøver å regne fram forbrenningen min (på en treningsdag), men sliter litt da jeg finner så mange forskjellige regnestykker på nettet. Har regnet meg fram til 2600, 2800, 3000, 3400 og 3500 kcal i dagen og jeg aner ikke hvilken som er mest rett.

Er ikke ute etter et 100% svar, bare en ballpark (er langt mellom 2600 og 3500), så lurer på hva som er mest sannsynlig. Vil ikke finne ut at jeg ligger langt under eller over mengden kcal jeg trenger.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24365-forvirring-mtp-forbrenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, 2600 er omtrentlig mitt vedlikeholdsnivå (jeg logget som besatt for en stund tilbake så jeg er sikker på det), og jeg er en kvinne på rundt 65 kilo så det ville overrasket meg stort hvis du ikke forbrant en god del mer enn det. (Mtp at du er mann og både høyere og tyngre).

Det må nevnes at jeg ikke er noen ekspert på ernæring-men har litt mer erfaring med slanking enn jeg skulle ønske:) jeg gjetter at du vil gå sunt og smertefritt ned i vekt om du legger deg på omtrentlig 2500. (Gubben herihuset - som er noe tyngre enn deg gikk glatt ned på 3000 pr dag)

Hei,

Har du regnet på basalforbrenningen? (BMR)

Har brukt denne, stemmer sånn ca med Vektklubb, kroppsanalysen til Elixia og helsesjekk for min del.

Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) - (6.8 x alder i år)

Deretter ganger du BMR med følgende tall avhengig av aktivitetsnivået ditt:

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)

Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)

Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)

Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)

Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Annonse

mao 3200 for å holde der en er (teoretisk). Ut fra hva jeg har lest meg til regner enn 8-10000 kcal i minus pr kg fett og trener enn er +/- 1 kg pr uke det en del ernæringseksperter nevner. Har hørt at snitt på 0,7 kg pr uke er fornuftig som langsiktig mål ift endring av vaner.

De ukene jeg ligger ca 10 000 kcal under BMR (inkl trening) er det ca det i reduksjon som snitt.

Hva med å ikke overtenke så voldsomt, prøv å legg deg på et vilkårlig nivå, hold det over tid, se hvordan kroppen svarer og juster deretter?

Letteste måten å få mindre fettprosent på er jo å øke muskelprosenten, så sånn sett kan man jo snu hele situasjonen og anbefale deg et moderat overskudd, mindre cardio og mer av de tre store.

Hvor sterk er du?

Om du tar like mye i mark og bøy med såpass volum har du garantert mer inne!:) men isåfall ville sikkert 200-300 være greit ja

Hehe ja, mulig det. Er bare grepet som glipper litt på mark, og prøver å gå lavere ned og få bedre form på bøy, men det blir vel mer med tiden.

Hehe ja, mulig det. Er bare grepet som glipper litt på mark, og prøver å gå lavere ned og få bedre form på bøy, men det blir vel mer med tiden.

Isåfall er jo magnesium en fin venn og ha, og alternativgrep/hookgrep:)

Apropos knebøyen kan du jo slenge ut en video neste gang du trener, så kan de kloke hodene her inne komme med feedback?

Annonse

Isåfall er jo magnesium en fin venn og ha, og alternativgrep/hookgrep:)

Apropos knebøyen kan du jo slenge ut en video neste gang du trener, så kan de kloke hodene her inne komme med feedback?

Tja, det er jo en idé. Får se det ann. Skal til en PT om ikke så lenge så tror jeg kan få litt bøy-tips der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...