Gå til innhold

Knebøy med skoliose - balanseproblemer


Heei

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par utfordringer i knebøy som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har fått hørt at jeg har god teknikk i knebøy av de som jobber på senteret og bekjente som har trent lenge. Men jeg føler ikke selv at knebøyen min er særlig "trygg". Jeg har en mild skoliose, ifølge kiropraktoren er den ikke så ille, fin start og s-form opp til starten av nakkevirvlene. Og der er det mye som ikke er som det burde, om jeg ikke husker helt feil så er det blant annet 3-5 cm høydeforskjell på skuldrene mine. Er ikke vanskelig å se det når stanga ligger på skuldrene mine.

Problemet er at det føles litt ut som at jeg mister balansen. Mistenker at jeg løfter mer med den ene siden av kroppen og derfor sliter med å holde balansen på vei opp. Balansepunktet tipper ikke framover, men til sidene. Dette fører til at jeg ikke tør bevege med lengre opp enn 30kg på knebøyen, fordi det blir vanskeligere å kontrollere denne ubalansen desto tyngre belastningen er. Står med litt over en skulderbreddsavstand mellom beina. Har ikke problemer med å ta opp til 10-15 repitisjoner med den vekta over flere sett, så tror ikke styrken er problemet. Kan legge til at jeg er 173 cm og 54 kg.

I det siste har jeg også begynt å få vondt i korsryggen når jeg trener rygg f.eks. plankeøvelser før jeg tar knebøy, antar at det har en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også skoliose og har da samme problem som deg. Regner med det er forskjell på beinlengden din og at det er det som gjør at det virker som det er høydeforskjell på skuldrene? Når jeg skal ta knebøy tar jeg en 2 cm høy planke under den korteste foten, og da jevner det seg ut. Siden din ujevnhet er 3-5 cm, får du bruke en planke på 3-5cm. På mitt gym lå det en planke der som jeg bruker, kanskje det er det der du trener og?

Håper det ordner seg. Lykke til! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå er jeg ingen kiropraktor, men bekkenet mitt har ingen "skavanker" og skjevheter, min logiske tankegang sier at det burde ha vært skeivt hvis beina var ulik lengde. Kiropraktoren forklarte skjevheten i skuldrene med at de øverste ryggvirvlene er vridd ganske mye mot en side, og dette skaper ubalanse i muskulaturen i skuldrene. Men jeg skal prøve tipset ditt og se om det blir bedre, absolutt verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...