Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en typisk jente. Spiser alt for mye, bestemmer meg for å ta et skikkelig tak i kosthold og trening, . spiser alt for lite og trener for mye. Fra ca. 2500kcal + rett ned til 1200 kcal ca. Forbrenningen stopper opp etter hvert, og jeg gir opp. Dette tror jeg har skjedd et par ganger for mye det siste halvåret. Har totalt gått opp 5 kg fra da jeg startet. Har klart å bygge en god del muskler da, men alikevell en god del fett i tillegg. Har nå bestemt meg for å prøve noe nytt. Skal i noen uker spise rundt 1700-1800 kcal og noen økter i uka med cardio og selvfølgelig styrketrening. Men det jeg lurer på, hvor lang tid tar det før det kommer synlige resultater? Veier rundt 70 kg og er 180 cm. Og når framgangen stopper opp, skal jeg senke kcal-inntaket eller øke kardiomengden? Takk for svar på forhånd ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23990-gradvis-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra hvordan du formulerer spørsmålene, tror jeg du vet svaret. Jeg er nemlig helt lik, og trenger noen ganger bare å høre noen si det du visste fra før.

Jeg tror feilen du har gjort tidligere, og som jeg har gjort utallige ganger selv, er at man starter for ekstremt. Det funker en liten stund, men så kollapser alt, fordi du allerede er på et "eksistensminimum" (for å ta litt i...)

Ved å legge seg på et mer moderat nivå, vil du ikke merke ubehaget et kaloriunderskudd bringer med seg i samme grad, og etterhvert som kroppen vender seg til mindre energiintak, har du mye mer å gå på når det kommer til justeringer.

Kardio ville jeg brukt kun som en måte å skape et større kaloriunderskudd på, med mindre du trener mot noe der det er nødvendig. Bruk styrketrening for å øke muskelmassen, og kostholdet for å "fjerne fettet".. Med andre ord har du muligheten til å enten minke matinntaket, eller legge inn bittelitt kardio når vektnåla begynner å stoppe opp...

Håper dette hjelper, for du er ikke den eneste som bestemmer seg for å skjerpe seg, for så å bare kræsjlande!

Lykke til!!

PS! Om jeg kan komme med et tips: Jeg har begynt å heller glede meg til den kommende treningsøkten, og ikke bry meg så mye om "det endelige målet". Det hjelper for meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23990-gradvis-vektnedgang/#findComment-847539
Del på andre sider

Det er inntak vs forbruk som bestemmer om du går opp eller ned i vekt, så om du minker matmengde eller øker kardio litt går på det samme.

1200 er som du sier alt for lavt, legger du deg langt under vedlikehold vil du mest sannsynlig ha problemer med å gjennomføre en langsiktig vektnedgang og kroppen vil kjempe imot. Legg deg litt under vedlikehold og juster derifra alt etter hvordan kroppen reagerer. Pass samtidig på å få i deg nok protein(1,5g per kg kroppsvekt) slik at du ikke tærer for mye på musklene.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23990-gradvis-vektnedgang/#findComment-847647
Del på andre sider

70kg på 180cm er ikke så gæli da.... ville nok fokusert på styrke og trent hardt, da strammer du opp greit. Jeg ligger på 16-1900kcal om dagen, kommer an på om jeg trener eller ikke, og jeg går ned jevnt og trutt. Til sammenligning er jeg nå 158cm høy og 66kg, starta på 78kg. Det er 12kg ned på meg på mer enn det du har satt opp og du er 20cm høyere enn meg. Just sayin'. Jeg trener litt kardio her og der, men mest styrke.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23990-gradvis-vektnedgang/#findComment-848608
Del på andre sider

70kg på 180cm er ikke så gæli da.... ville nok fokusert på styrke og trent hardt, da strammer du opp greit. Jeg ligger på 16-1900kcal om dagen, kommer an på om jeg trener eller ikke, og jeg går ned jevnt og trutt. Til sammenligning er jeg nå 158cm høy og 66kg, starta på 78kg. Det er 12kg ned på meg på mer enn det du har satt opp og du er 20cm høyere enn meg. Just sayin'. Jeg trener litt kardio her og der, men mest styrke.

Nei, altså, det kunne vært verre. Men som alltid vil en jo være litt bedre enn du er. Har egentlig alltid hatt nokså lav fettprosent, men i det siste har jeg ikke vært noe flink med kostholdet, og fettprosenten er nok høyere enn aldri før. Føler meg derfor ikke helt vel, og ønsker derfor å gå ned litt i fettprosent. Skal fokusere mest på styrketrening, da dette funker best og er det jeg også trives best med! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23990-gradvis-vektnedgang/#findComment-848714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...