Gå til innhold

Valg av studie???


BananArne

Anbefalte innlegg

Hei! Har gjort mye tenking, men kommer fram til at jeg er helt blank!!

Hva skal jeg bli liksom? Det jeg interesserer meg mest om er trening og kosthold. være aktiv og variere... Jeg er ikke den som kunne klart å sitte på kontor og regne litt på tall osv, men har behov for å bruke kroppen. Synes egentlig det er for tidlig å velge som 20-21 år..

Men... Hva jeg har vurdert er: maskiningeniør, fordi jeg er ganske glad i å finne ut av hvordan ting funker, lage ting, mekke osv. Ernæringsfysiolog: glad i mat og hvordan kroppen reagerer og hvordan man kan bruke mat for å bli i bedre form osv. Fysioterapeut: fordi jeg er glad i trening, forebygging, hjelpe folk og fordi det kunne vært bra business å starte for seg selv.

Felles for disse er at det er mye matte/fysikk/biologi/anatomi... Noe jeg nødvendigvis ikke er veldig glad i, men som er overlevbart for å komme gjennom studiet. Annet enn dette har jeg tenkt å ta pt-kurs så jeg har noe å leve av til jeg finner ut hva jeg vil, eller bare gå en helt annen vei, som å bli elektriker, snekker eller noe, men pt som bi-inntekt. Hadde egentlig tenkt å satse i forsvaret, men tenker å vente noen år med det.

Dessuten har jeg 3,4 eller 3,6 i snitt, så må i såfall gå på bjørknes eller noe i utland på fysio eller ernæring. På maskiningeniør har jeg funnet skole jeg kan komme inn på...

Er det noen som har forslag??? Hvordan kan jeg finne ut hva jeg vil gå for? Forslag til studier innen trening? eller noe annet som kunne vært spennende for en rastløs sjel som meg? Jeg er som sagt også veldig glad i bygging og sånt, hvor jeg kan bruke kropp/hender.

Samtidig ønsker jeg å tjene gode penger selv om jeg vet det kan være vanskelig uten skikkelig studie. Men har i bakhodet å starte for meg selv en dag...

Setter stor pris på hjelp, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å utdanne meg som fysioterapeut. Det er kjempestor etterspørsel her i Mosjøen, så det er jo perfekt for meg å starte eget her. Jeg ser på det å være en fysioterapeut samtidig som du er PT er kanon, da du har kunnskap om rehabilitering,habilitering og div som vil være til nytte for en god del av dine kunder som kanskje sliter med kroppen og har en del plager.

Det blir vanskelig for oss å velge hva som blir best for deg, det er du selv som vet det. Sett opp en liste hvor du nevner både de positive og negative tingene med de yrkene. Det som kommer ut som mest positiv, vil nok passe deg best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du synes er interessant?

Hvordan er etterspørselen i jobbmarkedet på kort og lang sikt?

Hvor ambisiøs er du med tanke på karrière?

Ville uten tvil valgt maskiningeniør, her har du har du nok et større utvalg av muligheter med tanke på ulike bransjer, type jobb, eventuelt fortsette med master-utdanning osv, en får mye nye impulser på veien på veien og det en kanskje hadde sett for seg når en begynte på et studie er kanskje ikke så forlokkende kontra andre muligheter etterhvert som en holder på. På sikt tror jeg det er bedre karrièremuligheter og lønn uten at jeg har sjekket dette. Matematikk, fysikk osv er også ofte mer interessant når det er satt i kontekst kontra matten en opplever på vgs som tidvis kan virke totalt meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja heller litt mot ing. nå men har også funnet ut at jeg kan ta naprapat i stockholm uten noe snitt, men det koster litt bare... Så har veldig veldig lyst til det hvis jeg finner sted og bo og om jeg kommer inn, som jeg mest sannsynlig gjør :) Naprapatene her i byen sa jeg kan få jobb der om jeg tar studiet, og dessuten er det enklere å få kunder der vil jeg tro i og med at det ikke er utdannelse her i norge for det osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...