Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg endelig fått ut fingeren, og har begynt å trene. Målet er vel egentlig å bli en superversjon av dagens meg! :) Sterkre, mer definert og bedre holdning.

Jeg meldte meg inn på et lokalt treningssenter, men fordi jeg skal studere fra nyåret har jeg en egen avtale. Denne inkluderte desverre ikke veiledningstime (fikk ikke vite det før i ettertid, det var litt nedtur!). Derfor trenger jeg litt tips, fordi jeg ikke har peilig. Jeg er virkelig grønn på trening! Så jeg har surfet rundt på internett, og funnet tips slik at jeg har laget meg et styrketreningsprogram! Det ser da foreløpig slik ut:

Oppvarming:

Varmer generelt opp med 10 minutter på mølla.

Før hver øvelse varmer jeg opp med ett sett lettere vekter.

Program:

Lårpress (30kg). 3x10

Leg extension (30kg). 3x10

Sittende roing (25kg). 2x10

Nedtrekk (20kg). 2x12

Rotasjonsmaskin (10kg). 3x10

Knebøy uten vekter. 2x15

Planken 2x så lenge jeg klarer

Dette gjør jeg da to-tre ganger i uken.

Jeg har ikke trent noe særlig fra før, men går og sykler iblant, da jeg ikke har førerkortet ennå. Er 19 år, veier 54 kg og er 169 cm høy! Når det gjelder styrke, klarer jeg én pullup, og det har jeg alltid klart uten noen form for trening.

Det jeg lurer på, er egentlig hvordan jeg kan forbedre programmet mitt, om det er noen øvelser som kan anbefales. Rett og slett en tilbakemelding fra dere som er mer erfarne enn det jeg er.

Må legge til at etter jeg begynte med det her, har jeg følt meg lettere til sinns og er stolt av megselv! Hvorfor i all verden gjorde jeg ikke dette tidligere? :happy:

Fortsetter under...

Har du lest denne?

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Den er veldig grei.

Du bør ha med både knebøy, benkpress, markløft og chins.

Takk for linken! :)

Er egentlig ganske engstelig for å bruke slike vekter, fordi jeg ikke har noen til å hjelpe meg med teknikken osv. Så jeg tror jeg bør holde meg til apparater helt til jeg spanderer på megselv en veiledningstime! (?)

Hvis du ikke er komfortabel med vekter så ville jeg anbefalt å prøve kroppsvekt-øvelser for å få mer kontroll på kroppen, stabilitet og bli kjent med dine egne svakheter.

Det skal godt gjøres å overbelaste og det er lett å justere og modifisere.

Eks: Pushups (brede, smale, side), v-pushups, sideplanke; x-sideplanke, spider-lunges. Hoftehevinger med strake bein, dips, og dips med ett bein.

Det finnes masse du kan gjøre, og jeg har veldig god erfaring med det personlig. Det er mye lettere å gi jernet når du ikke er usikker på vektene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...