Gå til innhold

Forberede seg til surfing - hjelp noen?


Kristinea

Anbefalte innlegg

I slutten av januar drar jeg til Mexico i tre måneder og har planer om å surfe MYE! Gjerne bli ganske god også hehe. Merk at jeg ikke har surfet før, og vet nok at å faktisk surfe er den beste treningen for å bli god på dette.. (Har stått noe på snowboard, men fortått at det visst nok ikke er noen fordel) Men så lurte jeg på om det er noen som driver med, eller har drevet noe med dette? Og har noen tips til hvordan jeg bør trene meg opp nå dette halvåret før? Jeg tenker det er noen ting man bør/kan gjøre for å ha noen fordeler når jeg starter:) noen spesifikke muskler jeg bør fokusere på etc?

Har drevet en del kondisjonstrening og "generell" styrketrening i en del år, så har et nok så godt grunnlag tror jeg.

Håper noen har noen innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke drevet mye med surfing, men mine tanker rundt det er at du bør fokusere på svømming (for du bruker faktisk mest tid for å svømme ut på brettet til bølgen), Burpees kan vel være aktuelt siden du skal fort opp fra liggende til stående stilling. Så kan man kanskje supplere med litt longboard kjøring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av bølger og brett så er padlingen det som er utfordringen i starten, her vil både utholdenhet og eksplosivitet hjelpe.

1) Du må padle ut for å komme i posisjon (ofte mot strøm)

2) Du må padle eksplosivt for å fange bølgene (små brett krever hardere padling, ikke kjøp shortboard med en gang)

3) Du må ikke være så sur i armene at du ikke klarer å poppe opp på brettet etter all padlingen

3) Du må padle tilbake gjennom/rundt bølgene for å komme tilbake til posisjonen

Bra fysisk form gjør at du vil fange bølger lettere og du kan fange oftere

Det jeg ville vektlagt var

- Kjernemusklatur

- Pushups

- Generell balansert styrketrening

- Utholdenhetstrening

- Svømmetrening (crawl)

(kanskje og så noe fokus på mobilitet om du er stiv som en stokk)

Er en i bra form allerede med ok styrke og utholdenhet osv så vil du jo klare deg bra, man klarer seg som regel greit om man er relativt utrent også, men shortboard vil være vanskelig og en vil ikke ha like stor kapasitet til å fange bølger.

Uansett form og ferdighet så er det i ihvertfall drittgøy og fort gjort å bli hekta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av bølger og brett så er padlingen det som er utfordringen i starten, her vil både utholdenhet og eksplosivitet hjelpe.

:)

1) Du må padle ut for å komme i posisjon (ofte mot strøm)

2) Du må padle eksplosivt for å fange bølgene (små brett krever hardere padling, ikke kjøp shortboard med en gang)

3) Du må ikke være så sur i armene at du ikke klarer å poppe opp på brettet etter all padlingen

3) Du må padle tilbake gjennom/rundt bølgene for å komme tilbake til posisjonen

Bra fysisk form gjør at du vil fange bølger lettere og du kan fange oftere

Det jeg ville vektlagt var

- Kjernemusklatur

- Pushups

- Generell balansert styrketrening

- Utholdenhetstrening

- Svømmetrening (crawl)

(kanskje og så noe fokus på mobilitet om du er stiv som en stokk)

Er en i bra form allerede med ok styrke og utholdenhet osv så vil du jo klare deg bra, man klarer seg som regel greit om man er relativt utrent også, men shortboard vil være vanskelig og en vil ikke ha like stor kapasitet til å fange bølger.

Uansett form og ferdighet så er det i ihvertfall drittgøy og fort gjort å bli hekta :D

Tusen takk for godt svar! :D jeg gleder meg SÅ til å leke i bølgene hehe!

eneste problemet er at jeg ikke har svømmehall i nærheten... men har vært en del i vann før, så det bør ikke bli noe problem:) får nok et par turer i et basseng før januar ihvertfall!

igjen tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...