Gå til innhold

5:2 dietten


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter det lille jeg har lest så er jo dette snakk om 2 dager med sulting på under 500 kcal om dagen. Klart en går ned i vekt av å sulte seg selv, men IKKE på den bra måten. Om du i tillegg er i underskudd de resterende dagene så blir totalt underskuddet alt for stort og du vil tære på muskelmassen.

Ser for meg at du blir slapp, har lite overskudd, svingende blodsukker og at du sprekker temmelig fort og blir en jojo slanker.

Spis heller jevnt gjennom uka og tren. Det er oppskriften på en sterk og fit kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat sånn jeg har spist og trent det siste året. Jeg trener styrke og prøver å spise nok proteiner og sunt. Jeg er blitt sterkere, men hadde gjerne sett at magen hadde blitt fastere... Den er jo forsåvidt det innom valkene.. Så tenkte om denne dietten kunne hjelpe meg med det.. Blir denne dietten så mye værre enn periodisk faste da? Forstår jo at man må spise sunt de 5 normaldagene. De andre 2 kan man jo spise endel om man holder seg stort sett til grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat sånn jeg har spist og trent det siste året. Jeg trener styrke og prøver å spise nok proteiner og sunt. Jeg er blitt sterkere, men hadde gjerne sett at magen hadde blitt fastere... Den er jo forsåvidt det innom valkene.. Så tenkte om denne dietten kunne hjelpe meg med det.. Blir denne dietten så mye værre enn periodisk faste da? Forstår jo at man må spise sunt de 5 normaldagene. De andre 2 kan man jo spise endel om man holder seg stort sett til grønnsaker?

Ved periodisk faste så inntas allikevel nok kalorier for dagen. Det blir bare spist i en kortere tidsramme i løpet av dagen. Det blir ikke det samme som å sulte kroppen i 2 døgn i uka.

Det beste er å legge seg med jevnt inntak hele uka. Kroppen trives best når den får næringen den skal ha hver dag så den er i stand til å holde seg igang, trene, holde immunforsvaret oppe etc.

Du må tenke livsstil ikke diett. Det er det som er oppskriften på en sunn og sterk kropp samt et sunt sinn.

Hva er høyden, alder og vekta di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal faste, så får man faste. 5:2-dietten er laget for at man *aldri* faktisk faster, og om ikke Brad Pilon og Martin Berkhan tar feil får man de fleste positive reaksjonene etter 12-14 timer med faste. Les heller "Eat. Stop. Eat."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 36 år, 164 cm og vekta ligger ca på 62 kg..

Prøv heller lavkarbo. Jeg la om pga. urolig mage, men du verden; magen min har aldri vært fastere og flatere(hele kroppen har blitt strammere). Spiser ikke mindre kalorier enn før, bare annerledes kalorier og en skulle ikke tro at det skulle utgjøre så stor forskjell, men det gjorde det altså.

Jeg er selv 31 år og har prøvd en del forskjellige kosthold opp gjennom årene, men lavkarbo har iallefall åpnet en ny verden for meg.

Worth a try?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det. Men jeg føler jeg er mer mot lavkarbo i kosten nå også. Spiser aldri brød og pasta, lite ris, og litt grove knekkebrød. Sukker er vel det jeg må kutte på om det er noe, men føler ikke jeg spiser mye av det heller. Så vet jammen ikke.. :unsure: ...

Hvordan ser en typisk dag ut da? Vet du hvor mange kalorier du inntar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... nei.. Men frokost er som regel et par knekkebrød, noen ganga tre. Som regel ost og skinke på, litt majones. Et eller to glass melk. Lunsj det samme eller salat i kantinas salatbar. Middag, hovedsaklig kjøtt og grønnsaker. Kveldsmat kan bli det et eller to knekkebrød. Kankskje en skyr eller cottage cheese som mellommat.

Har hørt før at jeg spiser for lite. Så vet ikke jeg.. Har prøvd å regne ut kaloriinntak, men synes det blir vanskelig når vi har to barn i huset. Vil ikke ha sånn fokus på hvor mange gram jeg spiser..

Trener som regel 3 ganger i uka, noen ganger 4. Hovedsaklig styrke. Jeg er ikke noen springer, sliter med balansen på en fot, og er derfor snublete. Elipsemaskina er jeg på når jeg har kardiotrening.

Vet ikke om du har noen tips til meg? :unsure:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... nei.. Men frokost er som regel et par knekkebrød, noen ganga tre. Som regel ost og skinke på, litt majones. Et eller to glass melk. Lunsj det samme eller salat i kantinas salatbar. Middag, hovedsaklig kjøtt og grønnsaker. Kveldsmat kan bli det et eller to knekkebrød. Kankskje en skyr eller cottage cheese som mellommat.

Har hørt før at jeg spiser for lite. Så vet ikke jeg.. Har prøvd å regne ut kaloriinntak, men synes det blir vanskelig når vi har to barn i huset. Vil ikke ha sånn fokus på hvor mange gram jeg spiser..

Trener som regel 3 ganger i uka, noen ganger 4. Hovedsaklig styrke. Jeg er ikke noen springer, sliter med balansen på en fot, og er derfor snublete. Elipsemaskina er jeg på når jeg har kardiotrening.

Vet ikke om du har noen tips til meg? :unsure:;)

Jeg teller heller ikke kalorier, men merker at det skjedde en forandring når jeg økte med proteiner og fett. Ser du ikke spiser karbs til middag, men du spiser heller ikke mye fett og proteiner. Tror du får for lite næring og tærer på muskler fremfor fett.

Så mitt forslag er at du øker med proteiner og fett. 2 egg på knekkebrødene til frokost.

Kylling/fet fisk til lunsjen pluss avokado

Nøtter til mellommåltid

En eller annen form for fett til middagen(pinjekjerner, avokado, gulerot/blomkålmos med fløte etc)

Kvelds:

Omelett med skinke og grønnsaker

For eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips - veldig takknemlig for det :happy: !!!

Skal prøve som du sier, få i meg mer proteiner og fett. Det er bare hjernen som motarbeider meg, i og med at jeg i tillegg til å bygge muskler, ønsker å gå ned i fettprosent.. Så da blir det "feil" i hodet mitt å spise mer fett og mer mat.. ;) .. men jeg har både hørt og lest det, så sånn sett er det ikke helt nytt..

Har også lest at det er viktig med f.eks. selolje tilskudd. Prøvde det, men det var HELT pyton :yuck: ... så den flaska har jeg gitt opp og kasta.. Har ikke fått rota meg til å kjøpe kapsler, men tenker det kan være lurt. Hva mener du?

Jeg har trent styrke i ett år nå, og har blitt sterkere på dette året. Ser det godt på armer og skuldre/rygg, men ikke særlig på magen.. Men er ikke sånn at jeg har masse valker, men magen er litt valkette og slapp, så hadde ønsket å fått stramma opp den.. Men - jeg må vel bare fortsette som jeg har gjort. Trene litt hardere, spise mer som du nevner, og ta tiden til hjelp.

Forstår det tar tid å få "drømmekroppen".. Ha ha :lol:... I alle fall bli mer fit, det er målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips - veldig takknemlig for det :happy: !!!

Skal prøve som du sier, få i meg mer proteiner og fett. Det er bare hjernen som motarbeider meg, i og med at jeg i tillegg til å bygge muskler, ønsker å gå ned i fettprosent.. Så da blir det "feil" i hodet mitt å spise mer fett og mer mat.. ;) .. men jeg har både hørt og lest det, så sånn sett er det ikke helt nytt..

Har også lest at det er viktig med f.eks. selolje tilskudd. Prøvde det, men det var HELT pyton :yuck: ... så den flaska har jeg gitt opp og kasta.. Har ikke fått rota meg til å kjøpe kapsler, men tenker det kan være lurt. Hva mener du?

Jeg har trent styrke i ett år nå, og har blitt sterkere på dette året. Ser det godt på armer og skuldre/rygg, men ikke særlig på magen.. Men er ikke sånn at jeg har masse valker, men magen er litt valkette og slapp, så hadde ønsket å fått stramma opp den.. Men - jeg må vel bare fortsette som jeg har gjort. Trene litt hardere, spise mer som du nevner, og ta tiden til hjelp.

Forstår det tar tid å få "drømmekroppen".. Ha ha :lol:... I alle fall bli mer fit, det er målet!

Med for lite næring vil kroppen tære på musklene. Det er musklene som får deg til å stram og fit ut. Med for lite næring så tærer den på musklene sammen med fettet og da vil du fort se tynnfeit ut. Med nok næring tærer den på fettet og ikke musklene; og det er da du får den stramme flotte kroppen med lav fettprosent ;)

Og husk. Om kaloriene kommer fra karbs eller fett spiller ingen rolle, men kutter du ned på det ene så må du øke med det andre så kroppen får energi.

Selolje tar jeg ikke(eller har tatt det) men tar hovesaklig Omega kaplser i tillegg til sink, magnesium, kalsuim og c-vitaminer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...