Gå til innhold

Newbie på styrkeprogram!


Gjest ekko

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å sette opp bra program til treninga mi! Hadde vært kjempesnilt hvis noen kunne hjulpet. Jeg trener bare hjemme, ikke på senter, men har en del utstyr da; TRX, en kettlebell på 16kg, to løsvekter (bare til hendene, ikke sånn lang til begge liksom), rockering på 2,2kg, bosuball og redondoball.

Målet mitt er å få fettprosent ned, og bygge mer muskler. Trener kondisjon utenom styrken da, for å få ned fettprosenten og øke utholdenheten, men det er styrken jeg trenger hjelp med. Er cirka 61kg og 162cm, hvis det har noe å si.

Er ikke såå svak nå, men har ikke tatt noe makstest så kan ikke si helt hvordan jeg ligger an, men klarer fint en del knebøy med kettlebellen. Kan derimot ikke pullups og chins og mannearmhevinger enda. Ehee. (Okei, så er jeg litt svak.. :/)

Men ja, tenker at jeg kan godt trene fem styrkeøkter i uka på minst 30 minutter hver. Også kunne det kanskje vært greit å kjøre splitt? Isåfall hva slags? Hvilke øvelser kunne vært greit i hver splitt for eksempel?, tips til gode øvelser?, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har som mål å øke i muskelmasse ville jeg definitivt vurdert å komme meg på et treningsstudio der du har flere muligheter - spesielt med tenke på vektprogresjon. Et hjemmeprogram som det du har satt opp er i mine øyne greit å følge i noen få uker, og så må du ha større utfordringer for skikkelig progresjon. 16 kg i knebøy bør etter hvert bli til 40, 50, 60 kg og oppover. Perioder med lave repetisjoner bør også inn, og da er tilgjengeligheten på tyngre vekter så du kan kjøre skikkelig knebøy, markløft, nedtrekk, osv nødvendig.

Som det skrives i den ene artikkelen som linkes til over:

Jeg vil nok alltid mene at man etter en viss periode må ha tyngre vekter dersom man skal bygge muskulatur og få en skikkelig fremgang på veien mot ‘en stram og trent kropp’, men i startfasen – og noen dager innimellom – kan hjemmetrening være et veldig godt alternativ.

Mitt tips: Hjemmetrening er for dager du ikke orker eller kan komme deg på studio, eller som variasjon - ikke som hoveddelen av styrketreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilgjengelig som i "15 km unna, ingen buss og foreldre som ikke gidder kjøre og som ikke fatter hvorfor folk skal trene på senter når man kan ta seg en spasertur i fjellet.." Satser på å gå på internatskole til høsten neste år med godt styrkerom/treningsstudio! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...