Gå til innhold

Hvordan skal jeg kombinere kondisjon og styrketrening?


Ms_OA

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke 3 ganger i uken, og ønsker nå å kombinere det med litt kondisjon.

Kondisjonsmålet mitt er å bli bedre. Jeg har ikke hastverk.

Jeg trener styrke - Helkroppsprogram x 3, Starting strength, og begynner med Krav Maga x 2 i uka.

Jeg tenkte at jeg kan trene

0-2 økter 30 min joggeturer i uken (Intervall eller langkjøring)

1-2 korte tabataøkter på spinningsykkel i uken

Ser dette greit ut?

Hvordan kan man kombinere kondisjon med styrketrening slik at jeg sparer tid? Skal jeg evt jogge 30min før eller etter styrketrening, eller egner tabata seg bedre i forbindelse med styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker bare bedre kondisjon i tillegg til vektnedgang, men siden jeg legger opp til et høyt aktivitetsnivå tror jeg jeg ikke jeg trenger kondisjon for vektnedgangens sin del.

Så dersom man prøver 1 økt langkjøring og 1 økt intervall i uken, kan kondisjonen forbedres

Har du noen tanker om hvordan man kombinerer dette med styrketrening? Før/etter, samme dag/ulike dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hva veier du? Skal du ned mange kilo? Har du holdt på lenge i underskudd av kalorier?

Jeg har alltid lært at hvis du skal holde noe ved like så trener du det 2 ganger i løpet av uken, skal du ha forandring\forbedring så trener man 3 ganger i uken. Men nå vet jeg ikke hva du spiser i utgangspunktet, og kanskje du ikke har behov for å legge til kondisjonen, egentlig?

I såfall ville jeg kjørt kondisjonen på dager du ikke trener styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168cm og 76,6kg, har ligget i underskudd i ca 4,5 måneder. Starter nytt program neste uke.

Har ikke trent noe kondisjon hittil, men har kjørt 3 økter i uka i de siste 2 ukene pga ferie og stryketreningsfri. Har behov for en anelse bedre kondis. Brukte 23min på å jogge/gå/krype 3km, da jeg prøvde meg på Cooper-testen (Det var 26grader og sol). Målet er å løpe 3km på 15-16min.

Kanskje dersom jeg kjører 2-3 økter annen hver uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...