Gå til innhold

Hei hei - ønsker tilbakemelding på treningsprogram


Bonito

Anbefalte innlegg

Da har jeg snoka rundt her en stund og bestemt meg for å melde meg inn. :) Ser ut til at det er masse folk med kunnskap her inne, så håper på noen gode tips på veien.

Jeg har holdt stabil vekt nå i 2 - 3 år, ligger på 58 - 60 kg. Størrelsen er jeg nøyd med men jeg kunne godt tenke meg å stramme opp litt, og siden jeg egentlig syntes det er superkjedelig å trene styrke har jeg invistert i litt utstyr hjemme. Håper det skal klare å holde meg gående denne gangen. ;) Så... jeg lurer på hva dere syntes om treningsopplegget mitt. En typisk uke ser omtrent slik ut:

Mandag: 30 min - 1t rusletur, 30 min ergometersykkel/epilipse, ca 50 min styrke

Tirsdag: 1,5 - 2t tur i ulent terreng og bakker (høy puls, ski/jogging/rask gange)

Onsdag: Samme som tirsdag

Torsdag: Samme som mandag

Fredag: 30 min - 1t rusletur

Lørdag: Samme som tirsdag/onsdag

Søndag: Fri

Varierer litt rekkefølgen ettersom hvordan jeg jobber, men det er alltid minst 1 dag mellom hver styrkeøkt og søndagen er alltid fri. De gangene jeg føler for det slenger jeg på 1 ekstra styrkeøkt, men det er kun om det frister litt ekstra.

På styrkedelen tar jeg: Knebøy, nedtrekk (apparat), div variasjoner av planken, bicepscurl m/stang, franskpress, glute bridge med vekt, situps, fremside lår (apparat), brystpress (apparat), benløft (henger på albuene og trekker bena opp mot brystet) ... tror det var alt.

Hvordan syntes dere dette ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er jo en del spasertur/jogg i programmet ditt, det hjelper på hjerte/lungefunksjonen. Du skriver hva slags øvelser du har i programmet ditt, til å være hjemmeprogram så er det ok, men du skriver ikke antall sett og reps eller hvor hardt du jobber med det.

Uten å forsøke å fornærme deg, så er det ofte sånn at kvinner har en egen evne til å stå på som bare "rakkern" i kardio øvelser (løping,spinning, gåing) mens de bare "pusler" rundt med vekter - når det egentlig burde vært motsatt, målet deres tatt i betraktning - stramme opp. Vektrening strammer opp, kardio trening styrker hjerte og lunge funksjon. Er det mye oppoverbakker, dvs lange og tunge, vil det styrke lår og rumpe, men fint lite annet av muskler. Så om du kjører rundt 3 sett pr øvelse, og har mellom 6 - 12 reps (og da skal vekta være så lett at du klarer 6 reps, men så tung at du ikke klarer mer enn 12), så vil det på sikt stramme inn. Tålmodighet er nøkkelen når kroppen skal formes. Med din vekt ligger du fint i rute til sommeren, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Rodolfo :)

Jeg kjører 4x10/12 på alt bortsett fra situps, benløft og planken. Begynte på 10 da jeg startet for 4 uker siden fordi det var det jeg greide. Nå er jeg oppe i 12 og skal legge på mer vekt, for så å ned på 10 igjen. Om det gav noe mening. :p Jeg er ganske mo i kroppen når jeg er ferdig, så jeg TROR jeg jobber bra. Rumpa og bena får nok kjørt seg ganske godt på de lange turene mine også, siden jeg bor midt i ett dalsøkk. Jeg hadde lyst til å dø litt da jeg tok første skituren sist uke. ;) Tusleturene er det jo ingen trening i, men bikkja må jo ut og vilja mi setter pris på noe lett innimellom. Har erfart at det er lettere for meg å holde meg igang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en god del kondisjonstrening på programmet og noen dager der du går med hunden din, og det er bra :) Har du styrketrening på programmet annenhver dag eller er det mandag og onsdag? ut i fra det du legger opp her nå, så er hovedvekten din mer rettet mot kondisjon/utholdenhet. Er tanken din og " stramme opp" som er det fine ordet:P Så burde du vurdere å legge til flere styrkedager og kanskje bare ha en dag med styrketrening og ikke ha med kondisjon/utholdenhetstrening.

eksempel:

Mandag: Styrketrening 50 min

Tirsdag: høy puls (ulent terreng)

Onsdag styrketrening

torsdag: fri:

Fredag: styrketrening

Lørdag: høy puls:

Søndag: tur

Er bare et forslag, så blir det litt kutting av det å bare drive med sånn hardkjør på sykkel, elipse osv.. Gå turer med hunden er viktig for hunden sin del og det må jo gjøres :)

Blir sånn som Rodolfo skriver, vet jo ikke hvor mye RM, sett, hvile du kjører imellom øvelsene. Håper noe ga litt mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, det gav mening. ;)

Som jeg beskrev over kjører jeg 4 sett a 10/12 på hver øvelse bortsett fra magen. Går ned på 10 hver gang jeg øker vekt (fordi det som regel er det jeg klarer da) og opp til 12 etterhvert, tar aldri mer enn 12 da legger jeg på mer vekt. Har ikke tatt tia på pausene, men de er aldri lange siden jeg ofte tar en annen øvelse mellom sett. Jeg har 2 faste styrkeøkter i uka + evt en ekstra om jeg føler for det. Dagene varierer jo, men det er alltid minst 1 dag mellom. Dager med kun styrke og ingenting annet kommer det jo aldri til å bli, fordi jeg uansett må ut på tur. Orker ikke masete bikkje. :p Sykkel og epilipse gjør jeg vel mest fordi jeg liker det tror jeg, jeg har alltid vært mer kardio menneske enn styrke, og trenger mer av det for å bli nøyd. Men om jeg da øker til 3 styrkeøkter i uka, bør jeg kutte ut sykkel og epilipse? Eller kan jeg fortsatt ha det med for kosen sin del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skjønner :) Ja du må jo nesten ha ut hunden :) Men det blir som en tur og ikke trening. Det blir jo da en prioritering for deg dette da, er poenget å få "strammet opp" så må vekter til, altså det er dette som må bli første prioritering, men det er fullt mulig å gjøre begge deler. men kroppen tilpasser seg som regel en av delene, og der må du ta valget hva du vil prioritere ;) you see? Husk å få i deg nok næring hvis du har tenkt til å kjøre det du skrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...