Gå til innhold

jeg lurer på mange ting ang.spisedag...


Jaffa86

Anbefalte innlegg

hei hei:)

nå har jeg lenge tenkt å skrive dette innlegget, så det har hopet seg opp med spørsmål rundt temaet om spisedag, frimåltid, spisevindu eller hva du vil kalle det. jeg kaller det spisedag, men i virkeligheten er det et vindu fra ca 1800 til 22 ish. så nå må jeg bare spørre noen som har litt peil.

info:

jente 26 år

170 cm

vekt. 68,9

fett%: rett under 21,8

bmr: 1600 kcal

trener styrke 3 ganger i uka, og cardio 3 ganger i uka

mål: ned 2-3 kg- de berømmelige pyntekiloene ;) dette er ikke noe stress, bare et mål.

må også lære meg å leve med nåværende vekt, uten å tenke nedgang som jeg har gjort de siste 4 årene.

spiser normalt 100g- 150g karbo pr.dag, og trives med det.

jeg har i sommer kommet godt inn i dette med vektnedgang igjen, ved tidligere stor vektnedgang hadde jeg ikke spisedager, visste ikke hva det var en gang :rolleyes:. men det siste året har jeg latt meg inspirere av fitnessfolket :). og har i løpet av sommeren har jeg gått ned de siste 10 kg som har sneket seg på igjen

en spisedag har for meg vært en motivasjon, og en pause. har hatt det ca hver uke på søndagene, da det er den dagen jeg syns er vanskeligst å holde seg i skinnet. har igrunn bare prøvd med litt fram selv, og lest litt rundt.....bl.a artikkelen som er publisert her på fb.

prøver å spise mest mulig karbo, litt protein og ikke så mye fett.

men kjenner litt på dette med å helst slippe taket i kaloritelling, og trigging av sukkercravings, hva tenker dere rundt dette?

kcal mengde:

en annen ting er at jeg leser at noen vet ikke hvor mye de får i seg på spisedag, noen spiser 1000-3000 over og andre 500 over...

jeg blir i tvil....til vanlig ligger jeg ca rundt 1600.

dagenderpå:

har idag hatt spisedag, og har merket at jeg orker/klarer å spiser mindre enn jeg gjør før, men jeg blir jo mer enn mett.og vet at jeg kommer til å føle meg litt pløseste i formen imorgen, går utifra det meste er vann. og vet jo også at denne følesen er borte i løpet av en dag eller 2. men har dere det sånn? eller spiser jeg da for mye på spisedagen?

og noen siste spørsmål:

leser at noen spiser akkurat det de har lyst på, alt fra junk til masse frukt og grovtbrød. jeg "klarer" ikke helt det grunnet at jeg ikke vil falle av lasset, og vet at jeg blir kvalm neste dag. f.eks craver jeg nugatti men spiser kesam med kakao...eller sjokopiladelphia, tenker at det er bedre p.g.a mindre fett og sukker...

hva spiser dere? og hvorfor? fordi dere har lyst på det, eller fordi dere BØR ha en overskuddsdag.

kan ta min dag idag:

spiste en av mine normale frokoster: en boks tunfisk, kesam, agurk, 1 egg og krydder + kaffe

lunsj: 2 egg, litt kokt skinke, 2 skiver ost, kaffe. jobber søndager så da blir det slik.

middag: kyllingfile+ 1 pose ris+ grønnsaker- fordi det er den middagen jeg hadde lyst på.

freemeal: mer ris med kanel og sukrin

gele av funlight

1 boks piladelpiaost med kakao eller syltetøy

1 boks kesam med kakao

4 riskaker med honning

3 knekkebrød med syltetøy

1 knekkebrød med kaviar

50g 86% sjokolade

tenker dette er mellom 1500-2000 kcal......

mitt søtbehov blir ihvertfall dekket, og kaviaren tar seg av saltbehovet :blush:

beklager om innlegget er litt rotete =) tips tanker og triks taes imot med takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Jeg har bare hatt en spisedag siden jeg begynte å spise sunt - men skal ha en gang i mnd fremover. Jeg har det så skjeldent fordi jeg egentlig har lite cravings og er en 'enten/eller' person. Jeg velger allikevel å ha en spisedag i mnd fordi jeg vil kose meg med noen usunt en gang i blant, jeg også.

På spisedagen min spiser jeg som normalt gjennom dagen, kanskje litt mindre enn normalt, og så en boks ben&jerrys på kvelden. Spiser litt mindre gjennom dagen rett og slett fordi jeg får dårlig samvittighet av usunn mat, men prøver å vende meg av med akkurat det.

Hvis du trives med frimåltidet ditt er jo det helt supert - du trenger jo ikke spise noe helt usunt på spisedagene dine heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Svarene på spørsmålene dine vil du nok kunne få mange forskjellige svar på avhengig av personlige målsettinger og preferanser på området. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Når jeg er på "bulk" har jeg en spisedag ca hver tiende dag hvor jeg går all inn. Da har jeg ikke peiling på begreper som "kalorier" eller "magemål". Spiser mye junk og godteri og driter i makroer. Favorittmat da er sjokolade og pizza FYI. Men nå som jeg er på en kutt blir ting litt annereledes. Da heter det, for meg, ikke lenger spisedag, men refeed eller oppkarbingsdag. Da sørger jeg for at jeg får i meg så mye karbs som det jeg har gått glipp av resten av uka og inntar dette over en periode på 24 timer. Da gjør jeg spiser jeg, som Tiwas, "normal" mat, men spiser enorme mengder for å fylle karbohydrat-behovet. Likevel holder jeg nøye oversikt over hvor mange gram karbs jeg får i meg, samtidig som jeg har en moderat mengde proteiner og relativ lav mengde fett.

Jeg synes det virker som om du spiser veldig fornuftig, selv på cheatdayen din og jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du spiser for mye. Cheatday/cheatmeal = Keeps you sane:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger allikevel å ha en spisedag i mnd fordi jeg vil kose meg med noen usunt en gang i blant, jeg også.

Jeg håper ikke dette betyr at du tror at en spisedag må være usunn. Det kan være å spise så mye kyllingbryst man orker, mer ris til middag eller en proteinbar på kino - det betyr bare at man tar en pause fra tellingen, ikke at man skal spise alle boller og potetgull i kommunen man bor i etterfulgt av fire kilo med seigmenn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Jeg håper ikke dette betyr at du tror at en spisedag må være usunn. Det kan være å spise så mye kyllingbryst man orker, mer ris til middag eller en proteinbar på kino - det betyr bare at man tar en pause fra tellingen, ikke at man skal spise alle boller og potetgull i kommunen man bor i etterfulgt av fire kilo med seigmenn ;)

Selvfølgelig! Men, til tross for at jeg ikke har cravings savner jeg å spise is, sjokolade osv, og da bruker jeg gjerne spisedagen min til det. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...