Gå til innhold

Crossfit og kosttilskudd


WalkerCrossx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte på crossfit for noen måneder siden, og elsker det!

Etter jeg kom skikkelig i gang med treningen begynte jeg å øke fokuset mitt på næring og kosthold, og etter 100 artikler om næring og mat, kom jeg selvfølgelig til artiklene om kosttilskudd.

Mitt "problem" er at jeg ikke er sikker på hva jeg behøver/hva som er vits i å ta, da crossfit ikke fokuserer spesielt på en ting, være det utholdenhet eller ren styrke, men et bredt og generelt idrettsspekter.

Jeg er ikke ute etter å bygge masse muskler eller å gå drastisk ned i vekt, men vil ha noen kosttiskudd som kan gi meg en ekstra edge både treningsmessig, og generelt, når det kommer til kosthold.

Foreløpig tar jeg en daglig dose vitaminer, omega 3, BCAA, og proteinpulver.

Er det noen der ute som har noen erfaringer/tips angående hva som er passende/nødvendig av tilskudd i min treningssituasjon(Crossfit 5 ganger i uken, ikke noe spesiell trening utenom)? Ser så mye forskjellig av tilskudd der ute, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du vitaminer og omega 3, og ellers har en grei "diett", så "trenger" du ingenting annet.

Mange opplever mye bra med kreatin, meg inkludert, men det er absolutt ikke nødvendig.

Proteinpulver er ikke noe magisk. Det brukes som et tilskudd når du ikke har fått i deg nok fra kosten ellers.

(eksempelvis en dag hvor du har vært på farten og ikke fått spist ordentlig lunch og middag) Ikke en daglig greie du "må" ha.

Ta deg en kopp kaffe før trening, så har du en grei PRE-wo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beta-alanin kan ha noe for seg i crossfit. Det har dokumentasjon for å øke prestasjon når du jobber i arbeidsperioder på 1-4 minutter. Mye av crossfitøvelsene kommer vel inn under dette.

www.friskogfunksjonell.no/beta-alanin/

Kreatin er nevnt, og responderer du på det er det verdt å bruke.

http://www.friskogfunksjonell.no/kreatin

I utgangspunktet klarer du deg veldig godt så lenge du klarer å spise nok. Proteinpulver kan være praktisk til situasjoner der du ikke får i deg protein på annen måte. Spiser du nok og variert ellers så har du ikke behov for kosttilskudd for å dekke behovene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...