Gå til innhold

Proteinpulver - hvor mye og når?


stigfjel

Anbefalte innlegg

I likhet med en del andre har jeg også kjøpt proteinpulver. Det jeg inntil nylig har pleid å gjøre er å ta en shake om morgenen (bruker Whey Tech), og en shake før middag på dager hvor jeg trener styrke. I forbindelse med at jeg også jobber for å gå ned i vekt, noe jeg ser ut til å ha lykkes med så langt, registrerer jeg alt jeg får i meg av mat i appen myfitnesspal. Der står det bl.a. en indikator om hvor mye protein jeg egentlig skal ha i meg. Hvis jeg f.eks. når dagsmålet, f.eks. på en shake, da er det vel ikke nødvendig å ta en shake nr 2, selv på dager hvor jeg trener styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I likhet med en del andre har jeg også kjøpt proteinpulver. Det jeg inntil nylig har pleid å gjøre er å ta en shake om morgenen (bruker Whey Tech), og en shake før middag på dager hvor jeg trener styrke. I forbindelse med at jeg også jobber for å gå ned i vekt, noe jeg ser ut til å ha lykkes med så langt, registrerer jeg alt jeg får i meg av mat i appen myfitnesspal. Der står det bl.a. en indikator om hvor mye protein jeg egentlig skal ha i meg. Hvis jeg f.eks. når dagsmålet, f.eks. på en shake, da er det vel ikke nødvendig å ta en shake nr 2, selv på dager hvor jeg trener styrke?

Jeg må si meg enig i dette; nei, det er ikke nødvendig. Det er vel i utgangspunktet ikke shake nr. 1 heller så lenge du spiser nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i dette; nei, det er ikke nødvendig. Det er vel i utgangspunktet ikke shake nr. 1 heller så lenge du spiser nok.

Det er det jeg har begynt å tenke på. Siden jeg går på nettounderskudd av kalorier (trener en del) så teller hver kalori. Hvis jeg ikke kommer i overskudd av proteiner er det ingen grunn til å ta en ekstra shake? Forrige helg tok jeg ikke pulver i det hele tatt, det jeg spiste inneholdt tydeligvis nok proteiner ifølge appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har begynt å tenke på. Siden jeg går på nettounderskudd av kalorier (trener en del) så teller hver kalori. Hvis jeg ikke kommer i overskudd av proteiner er det ingen grunn til å ta en ekstra shake? Forrige helg tok jeg ikke pulver i det hele tatt, det jeg spiste inneholdt tydeligvis nok proteiner ifølge appen.

Hvordan har du beregnet at sammensettingen av makronæringsstoffer skal være i løpet av en dag? Hvor mye proteiner?

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men så lenge du når disse tallene, så ser jeg ikke et behov for tilskudd. De dagene det er vanskelig å få nådd mengde proteiner, kan selvfølgelig tilskudd være nyttig, istedenfor å kompensere med større mengde av fett og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe magisk med proteinshake. Det er kun et hjelpemiddel hvis du ikke får i deg nok proteiner gjennom kosten. Sikt på ca 2 gram proteiner per kg kroppsvekt, og prøv å bruk minst mulig proteinpulver for å få det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinshake er noe jeg tar for å være sikker på at jeg får i meg nok proteiner slik at kaloriunderskuddet ikke går utover muskelmassen. Vil ikke miste muskler så lenge jeg går ned i vekt. Men jeg ønsker ikke å ta mer pulver enn det jeg trenger. Er oversikten som man får i myfitnesspal god nok til å bedømme hvorvidt man har fått i seg nok proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et kaloriunderskudd over tid alltid gå utover kroppens endogene "proteinlager" i og med at kroppens i større grad ser ut ti å foretrekke kroppsegne proteiner og ikke fra et eksogent inntak, som substrat til glukoneogenese.

På norsk, er du snill? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil fortsatt miste muskelmasse selv om proteininntaket er adekvat ved et underskudd av energi. Med andre ord vil kaloriunderskuddet ditt gå ut over muskelmassen. :)

Skjønner. Men så lenge jeg får i meg nok protein vil jeg klare å bygge opp muskelmassen igjen? Jeg har hittil stort sett klart å opprettholde styrken, dvs jeg har ikke måttet gå ned i belastning når jeg trener styrke. På noen øvelser har jeg til og med klart å øke belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beskrevet i litteraturen at gitt ved et nok stort bufferlager (les: fett) så er det mulig å gå opp i fettfri masse over en begrenset periode, disse er gjort på personer med en mer sedat livstil så overførbarheten til personer som har i en høyere grad nådd sitt maksimale muskelpotensiale er ikke den beste. Her er jeg også usikker på om det finnes gode nok studier hvor dette har blitt gjort på mer trente individer over tid.

Så i en begrenset periode samt hvor stort underskuddet er så vil noen i større grad enn andre klare det for eksempel du opplever. Men ja, du vil nok klare å bygge opp igjen et eventuelt tap gitt en god nok ernæringsstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beskrevet i litteraturen at gitt ved et nok stort bufferlager (les: fett) så er det mulig å gå opp i fettfri masse over en begrenset periode, disse er gjort på personer med en mer sedat livstil så overførbarheten til personer som har i en høyere grad nådd sitt maksimale muskelpotensiale er ikke den beste. Her er jeg også usikker på om det finnes gode nok studier hvor dette har blitt gjort på mer trente individer over tid.

Så i en begrenset periode samt hvor stort underskuddet er så vil noen i større grad enn andre klare det for eksempel du opplever. Men ja, du vil nok klare å bygge opp igjen et eventuelt tap gitt en god nok ernæringsstatus.

Jeg var ganske overvektig da jeg startet. Mye fett, lite muskler. Startet med kaloriunderskudd i mai, og hittil har jeg gått ned 9-10 kg. I går var en normal dag, hvor jeg lå på et kaloriinntak på nesten 2700 kcal. Men jeg syklet til og fra jobb og trente styrke med 20 min løping som oppvarming (løp 4.6 km på 20 min). Så summa sumarum kom jeg i underskudd ifølge myfitnesspal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...