Gå til innhold

Styrke og kardio på samme økt???


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp starta å trene igjen etter noen år med stillstand grunnet svangerskap, bekkenløsning, travle dager som småbarnsmor og nå sist fødselsdepresjon...så jeg har altså endel kg som skal vekk! Mitt mål er likevel først og fremst å bli sterkere/mer fit, tenker ikke så mye på vekta som sådan.

For å komme ordentlig igang kjøpte jeg noen timer med PT, og har trent 3xuka siste ukene. Men en ting jeg har stusset litt ved er at det er lagt opp til både styrke og kardio på samme dag/treningsøkt!

Det er vel ikke helt ideelt egentlig sånn som jeg har skjønt, men hvordan er det når jeg er såpass i startfasen som jeg er, og har såpass mange kg som skal av (veier vel 7-15kg over idealvekt)?

Synspunkter på dette?

(Hr stilt spørsmålet i loggboken min også, men fant ut at det sikkert var større sjanse for å få svar i egen tråd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest effektive er å kjøre styrke først og kardio etterpå - men om du vil øke i muskelmasse og/eller styrke og bare skal bruke kardio for å gå ned i vekt hadde jeg heller droppet det. Kardio er for å få bedre kondis eller som en siste innsats for å gå ned i vekt når man ikke kan senke kaloriene mer. Mitt synspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål som jeg stiller meg bak! Har skjønt at mange mener styrke og kondisjon må trenes på forskjellige dager pga at heftig kondisjonstrening hemmer opptaket av protein. Men jeg lurer på hvor mye proteinsyntesen hemmes? Er det betydelig eller marginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synsing! :)

Ja, styrkedelen er før kardio, så det stemmer vel godt.

Jeg ligger veldig lavt i kalorier allerede (lavere enn PT ønsker, jeg sliter med å få i meg nok pga dårlig matlyst) så sånn sett er det jo kanskje fornuftig med kardio i tillegg.

Det er ikke det at jeg er negativ til å holde på med kardio, men hadde det vært lurere å ha feks to-tre økter styrke i uka, og så en egen økt med kardio? (Istedet for å ha alt på samme økt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål som jeg stiller meg bak! Har skjønt at mange mener styrke og kondisjon må trenes på forskjellige dager pga at heftig kondisjonstrening hemmer opptaket av protein. Men jeg lurer på hvor mye proteinsyntesen hemmes? Er det betydelig eller marginalt?

God presisering av det jeg lurte på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger veldig lavt i kalorier allerede (lavere enn PT ønsker, jeg sliter med å få i meg nok pga dårlig matlyst) så sånn sett er det jo kanskje fornuftig med kardio i tillegg.

NEI! Med mindre du skal konkurrere i en utholdenhetsidrett må du enten spise mer eller kutte kardioen!

Om du ligger 1000kcal i underskudd fra maten, bruker 200kcal på styrke og 300kcal på kardio - så er det reelle underskuddet ditt 1500kcal, og det er massivt. 1+1 = 3 i denne sammenhengen. 1+1 kan bli alt fra 2 til -15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er sikkert som å banne i kirken, men jeg kjører ofte en kardioøkt sammen med styrke, og det til og med før... Men da vil jeg presisere at det ikke er snakk om langkjøring som sliter meg ut. Kjører et tidsrom som passer meg med gradvis stigning, der mesteparten av tiden ligger på omtrentlig pratenivå, eller intervaller som jeg vet jeg tåler styrketrening etterpå. (Jeg kan godt oppgi, men dette må tilpasses så individuelle forhold og grenser at jeg ikke synes det var noe poeng.)

Jeg ser på det som en oppvarming ++, bare fordi jeg har funnet ut at det passer _meg_.

Etter hva du skriver i hovedinnlegget ditt, synes jeg imidlertid du i første omgang skal høre på PT-en din. Når du får mer erfaring og prøvd deg litt frem, kan du finne ut hva som er riktig for deg.

Men å følge programmet ditt forutsetter helt klart at du får i deg den næring som treningen din forutsetter! Virkelig, hør på Tiwas her. Får du ikke i deg nok mat, dropp kardio. Prioriter musklene dine på underskudd, de vil vi ikke miste!

Følger spent med på svar som måtte dukke opp av folk som sikkert kan mer enn meg, i og med at jeg muligens lever litt på grensen av comme il faut hva kardio-/styrkesammensetningen angår selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva du skriver i hovedinnlegget ditt, synes jeg imidlertid du i første omgang skal høre på PT-en din. Når du får mer erfaring og prøvd deg litt frem, kan du finne ut hva som er riktig for deg.

Men å følge programmet ditt forutsetter helt klart at du får i deg den næring som treningen din forutsetter! Virkelig, hør på Tiwas her. Får du ikke i deg nok mat, dropp kardio. Prioriter musklene dine på underskudd, de vil vi ikke miste!

Yup! Skal bli flinkere! (y)

( Må bare klare å finne noe mat som er energitett nok! )

Jeg følger jo det som PT har lagd til meg av treningsopplegg, jeg tenkte bare jeg skulle lufte tanken her, bare som et kuriosa og for å få høre andres tanker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med å få i deg nok mat kutter du cardioen, end of story. Først nok mat, så eventuelt noe cardio. Husk at det ikke bare er PTen din som skal bestemme løpet, dere skal lage det sammen basert på hva du ønsker og har behov for. Angående maten finnes det mange energirike matvarer du kan få i deg, men frem til du finner ut hva du liker og ikke er det bare å hive nedpå men en neve nøtter en-to-tre ganger om dagen (alt ettersom hvor lite mat du får i deg). Det blir du ikke videre mett av, og da havner du ikke i et for stort underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...