Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i løpet av det siste året gått ned over 25kg og trener nå litt styrke for å få mer markerte muskler.

Har et spørsmål jeg ønsker besvart:

Hvor lenge skal man trene med samme vekt før man hopper på neste trinn? Har nemlig problemer med at det er en annen muskelgruppe som gir opp før den jeg skal trene gir opp. Under benkpress, så blir jeg mer sliten i armene enn brystmusklene.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23071-styrketrening-progresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å kjøre øvelsene mine sånn her f. eks.

Chins

Knebøy

Benkpress

Markløft

Bein

Arm

Bein

Arm

Om du skjønner? Sånn at ikke det blir hovedfokus på samme gruppe flere ganger på rad.

Øke i vekt er det jo lurt å gjøre så ofte man klarer. Jeg økte 2,5 kg hver trening en periode, så ble det hver uke, og nå er målet 1 kg pr uke. Det blir jævligere etterhvert, men i starten går det relativt greit å øke selv om man ikke alltid FØLER at man skal klare det. :p

Skal prøve å tyne meg litt framover, så får vi se hvordan det går.

Kan jeg få litt feedback på treningsoppsettet mitt?

Trener ca. 1 time hver dag, med hvile i helgene.

Oppsettet mitt ser slikt ut:

rygg + biceps

bryst + triceps

bein + skuldre

Så det er 2 dager mellom hver gang jeg trener samme muskelgruppe. Felles for hver treningsøkt er oppvarming på 20-30min på tredemølle så utfører jeg ca. 3 øvelser pr muskelgruppe.

Er det spesielle øvelser som er å anbefale? Prøver å bruke manualer, men apparater er også veldig kjekke da jeg ikke har mye styrke og stabilitet.

Jeg liker takten jeg har med å få trent hver dag, så trening annenhver dag vil være en nedtur for min del. Markløft har jeg heller ikke tørt å begi meg ut på enda.

Edit: og ja, jeg er nybegynner. Er litt flaut å løfte de letteste vektene mens de store gutta ved siden av løfter tungt.

Annonse

Jeg liker takten jeg har med å få trent hver dag, så trening annenhver dag vil være en nedtur for min del. Markløft har jeg heller ikke tørt å begi meg ut på enda.

Det som er viktig å huske er at du ikke blir større og sterkere når du trener, men når du lar kroppen din hente seg inn igjen og reparere skadene du gav den når du trente. Og når du begynner med knebøy og markløft og alt det der og det blir tungt,vil du komme til det punktet hvor du rett og slett ikke klarer å trene tungt hver dag. Da blir plutselig det å ha en dag imellom gull verdt.

Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut nå? Høyde? vekt? mål med treningen?

Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut nå? Høyde? vekt? mål med treningen?

Høyde: 185cm

Vekt: 83kg

Mål med trening: Få markerte muskler, men ikke stor. "Fit" er vel ordet? Ønsker å ligge på 80kg, så skal fortsatt ned 3kg.

Har ikke noe fast program, men har samlet sammen noen øvelser jeg har funnet på internett og gjennom bekjente.

Rygg

Nedtrekk front, bredt grep

Roing i apparat

Biceps

Biceps curl i apparat

Curl i apparat med flat stang

Curl med manual

Bryst

Brystpress med manualer, flatbenk (kan byttes ut med brystpress i apparat)

Benkpress

Flyes i apparat

Triceps

Nedtrekk i apparat, flat stang

Mage

Benhev

Knehev

Sittende rotasjon i apparat

Bein

Knebøy

Leg Extension

Leg Curl

Skuldre

Shrugs med manualer

Fronthev med manualer

Shoulderpress - sittende

#Denfølelsen når du ikke vet hva du skal svare fordi du ikke vil være belærende og Aurelius alltid løser det

(Haha, tror du har kommet sånn et par ganger til unnsetning andre ganger og :D)

:D Funker fint å være belærende innimellom,om man gjør det på riktig måte. Jeg sitter nå ikke på noen fasit,eneste jeg har å bidra med er ting som virker ålreite i mitt eget hode, så er jo fullstendig mulig at du har bedre forslag enn meg:)

Hva synes du om programmet i posten ovenfor?

:D Funker fint å være belærende innimellom,om man gjør det på riktig måte. Jeg sitter nå ikke på noen fasit,eneste jeg har å bidra med er ting som virker ålreite i mitt eget hode, så er jo fullstendig mulig at du har bedre forslag enn meg:)

Hva synes du om programmet i posten ovenfor?

Haha, jeg syns ihvertfall du klarer det fint! :D Jeg har en tendens til å bli litt....... for direkte? :p

Jeg syns det hørtes ut som mye unødvendig kav. For min egen del har det som har absolutt hatt best effekt vært fullkropp med baseøvelse-fokus 5x5 og vektøkning hver uke. Etter min erfaring er det ikke like styrkeøkende å trene splitt. Heller ikke utseendemessig igrunn. Ellers har jeg aldri skjønt greien med 3 typer curls etc. :p

(Det forklarer jo forsåvidt også hvorfor han blir så sliten i muskelgruppen som han nevner i førsteinnlegget - jeg hadde dødd etter 3 forskjellige typer curlz)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...