Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet det finnes mye mas og PT-tråder, men jeg har noen spørsmål som jeg gjerne vil ha besvart som jeg ikke har funnet i de andre trådene. Vil sette ekstremt stor pris på gode, utfyllende svar. Tusen takk på forhånd om du leser og svarer :)

1) Hvor tok du utdanningen og kreves det noe form for kompetanse, eller er det kun påmelding og bestått eksamen som gjelder? Pros/cons?

2) Når du jobber som PT på et senter, hvordan får du kunder? Må man reklamere for seg selv, eller får kunden utnevnt en PT på det aktuelle senteret eller hvordan fungerer det der?

3) Hvordan er arbeidsdagen din? Bruker du tiden på kunder stort sett, og når du ikke har kunder, går du rundt på senteret og fungerer som en generell treningsveileder?

4) Er PT/kundeforholdet kun på jobb, eller jobber man litt privat óg? Legger opp løpet selv?

5) Så det var et kurs her i Trondheim for en stund siden (finnes det noe her nå forøvrig?), men er ikke nesten 50.000,- for noen helger litt dyrt? Hva betalte du, og betales det i ett og samme beløp eller hvordan fungerer det?

6) Selv om man er PT, er man jo langt ifra noen ekspert, så hvor henter dere kompetansen deres fra? Lyle McDonald, MartinB, forskning? Treningslitteratur å anbefale?

Jeg har innsett at etter jeg er ferdig med lærlingtiden vil jeg bli virkelig flink i et fag og føler PT kunne passet meg veldig godt. Som sagt, tusen takk på forhånd.

BluebearFastform Oddis StokkelandFastForm

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23009-til-dere-pter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er en PT? Det er ihvertfall ikke en beskyttet tittel, så jeg ser ingen grunn til å betale for et hvilket som helst random opplegg.

Du har rett i at det ikke er en beskyttet tittel, men de fleste senter krever en form for relevant "utdanning". Man kan ikke komme rett fra gata, vise frem bicepsen og spørre om jobb vil jeg tro. Så selv om man ikke trenger kurset i seg selv, tror jeg er det en inngangsportal man er avhengig av.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23009-til-dere-pter/#findComment-821778
Del på andre sider

1) Hvor tok du utdanningen og kreves det noe form for kompetanse, eller er det kun påmelding og bestått eksamen som gjelder? Pros/cons?

Active education. Trenger ikke noe kompetanse, men for å få støtte fra lånekassen må du ha generell studiekompetanse. Ikke så mye pros/cons morsom opplevelse, men det er for det meste kun for "papiret" med PT på og grunnleggende basiskunnskap.

2) Når du jobber som PT på et senter, hvordan får du kunder? Må man reklamere for seg selv, eller får kunden utnevnt en PT på det aktuelle senteret eller hvordan fungerer det der?

På kjedene får du kunder via prøvetimer og veileder timer. Du må selge selv, men på de største senterene får man også tildelt kunder fra salgsteamet.

3) Hvordan er arbeidsdagen din? Bruker du tiden på kunder stort sett, og når du ikke har kunder, går du rundt på senteret og fungerer som en generell treningsveileder?

Er i en litt spesiell PT-situasjon, men på kjedene har du kunder X timer og når du ikke har kunder trener man som oftest selv og noen timer er man tildelt treningsveileder tid.

4) Er PT/kundeforholdet kun på jobb, eller jobber man litt privat óg? Legger opp løpet selv?

Her legger man opp løpet selv, men desto mer du tilbyr desto mer får du tilbake. Det betyr ikke at du skal jobbe ræva av deg og være dumsnill.. men om du vil ha de beste resultatene må du ofte gi det lille ekstra.

5) Så det var et kurs her i Trondheim for en stund siden (finnes det noe her nå forøvrig?), men er ikke nesten 50.000,- for noen helger litt dyrt? Hva betalte du, og betales det i ett og samme beløp eller hvordan fungerer det?

Jo. Det er dyrt, men det er prisen.. studieavgiften er veldig dyr. Jeg betalte ca samme. Er noen år siden, husker ikke helt.

6) Selv om man er PT, er man jo langt ifra noen ekspert, så hvor henter dere kompetansen deres fra? Lyle McDonald, MartinB, forskning? Treningslitteratur å anbefale?

Videre utdanning og faglitteratur, journaler, idemyldringer etc. I all hovedsak er det faglitteratur. Prøver å lese så mye som mulig og har stort sett 3 bøker jeg leser på til en hver tid. Dette er veldig allsidig lektyre, alt fra treningsfysiologi til psykologi. Begynn på basisen med treningsfysiologien, begynn alltid på det enkleste du kan finne og jobb deg oppover.

Klassisk lektyre er tudor bompa, zatsiorsky, kraemer, mel siff også er det bare å navigere videre fra det. Ofte greit å få grunnleggende på plass også "spesialisere seg" i det som fenger deg mest. For meg er det styrkebiten av trening og psykologi.

Det er veldig mange bøker å anbefale.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23009-til-dere-pter/#findComment-821780
Del på andre sider

Tusen takk Blåbjørn. Svaret ditt var opplysende og fint. Du er en PT jeg ser på som en skikkelig PT; tar seg av kundene og bygger videre på fagfundamentet sitt. Stå på, mann :)

Kan jeg spørre sånn grovt sett hvordan eksamen er lagt opp i Active Ed.? Lett, middels, vanskelig? Følg med i timene, les deg opp, og voila? Hva hvis man failer, har man mulighet til å avlegge ny hvor mange ganger?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23009-til-dere-pter/#findComment-821788
Del på andre sider

Tusen takk Blåbjørn. Svaret ditt var opplysende og fint. Du er en PT jeg ser på som en skikkelig PT; tar seg av kundene og bygger videre på fagfundamentet sitt. Stå på, mann :)

Kan jeg spørre sånn grovt sett hvordan eksamen er lagt opp i Active Ed.? Lett, middels, vanskelig? Følg med i timene, les deg opp, og voila? Hva hvis man failer, har man mulighet til å avlegge ny hvor mange ganger?

Takk for kompliment. :)

Du har flere eksamener. Å ikke bestå er nok relativt umulig. Du skal være rimelig ødelagt i hodet for å unngå å bestå disse eksamene. :) De tre eksamene som var når jeg gikk var middels, lett, lett + praktisk som var lett.

Jeg sier dette, til tross for at du mest sannsynlig kommer til å glemme det:

1. Les hver dag. 5 minutter er bedre enn 0 minutter. Jeg anbefaler minst en pomodoro periode med lesing - ca 25 minutter. Uansett hva som skjer i livet ditt.

2. Skriv flashcards til alle emner. Les gjennom de hver dag. Anbefaler SQ3RT-systemet.

3. Ikke les til eksamen som en idiot uken før. Les til eksamen alle dagene. Ta siste dagen eller to siste dagene til å summere opp, lese lett over og slappe mest mulig av.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23009-til-dere-pter/#findComment-821793
Del på andre sider

Annonse

Personlig mener jeg at dersom du virkelig brenner for yrket som PT, er det litt hipp som happ hvor du tar utdanningen din. AFPT er sinnsykt bra, men jeg tror du fint klarer deg med et billigere kurs dersom du har dyp interesse for faget. En ulempe med "billigkurs" er at det kan bli sett på som lite seriøst hos de store senterne som ofte ser etter NIH eller AFPT, noe jeg syntes er totalt bullshit. Kjenner enkelte som aldri har tatt noe kurs som kan mer enn mange PT i de store kjedene. Skal du jobbe for deg selv har det ikke så mye å si :p

Jobber man på et senter får man ofte kunder kastet etter seg. Disse kundene har inkludert 1-2 timer i sitt medlemskap. Din oppgave er da å selge klipp til disse så godt du kan. Om du velger å ha kontakt med kundene dine bare på jobb, eller om de kan sende deg mail osv er opp til deg. Jeg er ikke stor fan av de store senterne nettopp fordi jeg føler forholdet mellom kunde og deg som PT er alt for liten. Det var noe av grunnen til at jeg valgte å bytte jobb. Mye av gleden med å jobbe som PT / coaching er nettopp det at man er der for kunden 24/7 :)

Arbeidsdagen varierer veldig, men hos Elixia vil store deler av tiden din gå med på ringerunder og gratis PT i starten. Rett og slett for at du skal få bygd opp en kundekrets. Enkelte liker å ringe, men jeg solgte bra på å gå rundt i senteret ( kanskje ikke rart når jeg er så kjekk ) :cool:. Vær sosial med medlemmer, vis ansikt og kunnskap ;)

Godt du har skjønt at man ikke er noen ekspert etter et kurs. I likehet med BluebearFastform har jeg alltid en bok eller to jeg leser på. Leser også en god del forskning

3. Ikke les til eksamen som en idiot uken før.

Har ikke dette vært taktikken din på de siste eksamnene vi har hatt? :troll:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23009-til-dere-pter/#findComment-821832
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...