Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy?


4321yawaworht

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Først og fremst tror jeg du har misforstått noen ting og tolket riktig på et par andre ting. Det er absolutt en sannhet i at om hoften heves gjøres dette for å ta i bruk mer av posterior chain som helhet, men at korsryggen er svak som følge av at hoften heves er ikke korrekt(med mindre man faller inn i fleksjon). Det kan tvert imot være at man ved en økt forward lean(foroverlening) er sterkere i erector spinae. Når det gjelder multifidene har vi ikke nevnt dette som svakheter ved denne posisjonen, og det blir uansett for små muskler til å nevnes som relevans. Ellers helt enig i det du skriver!

Men når det gjelder klippet det er snakk om her synes jeg ikke det er så stor "beyonce" med rumpa og foroverlening som jeg hadde forventet før jeg fikk se filmen.

Det var vel en ganske helgardering. Som jeg kan forstå, fordi det er alltid vanskelig å si at DEN muskelen eller DEN muskelgruppen er ansvarlig for en kompensasjon da det kan være mer komplekst enn som så.

Vi er av en oppfatning om at dersom du setter deg fint ned i en knebøy med korrekt posisjon, men i det bevegelsen returneres i konsentrisk fase og hoften spretter ut i kombinasjon med excessive forward lean(mye mer enn i klippet det diskuteres), kan følgende være årsaker/sammenhenger:

- Man er hoftedominant og ønsker å bruke hele posterior chain til å hjelpe seg opp(både hamstrings, glutes, ES, evt adduktorer).

- Det kan være svakhet i quadriceps(enten alene eller i kombinasjon med at man er mye sterkere i posterior chain) som gjør at man ikke har lyst til å reise seg med et knedominant mønster gjennom å presse skikkelig ifra med quadriceps, men heller vil overlate belastningen mer til andre muskler som medfører at man lener seg mer frem for å aktivere disse.

Dette er også ganske logisk med tanke på at det ved slik utførelsen vil bli mer likt en "squatmorning", good morning/squat hybrid for å engasjere posterior chain mer. Ikke så ulikt en lowbar knebøy med mye fremoverlening og hofta langt bak for nettopp å engasjere sterkere muskelgrupper og posterior chain i større grad, selv om quadriceps selvfølgelig mer mye med på å gjøre jobben.

Mener ikke at quads ikke jobber, men bare PC, men at kanskje PC muskler jobber mer og quads noe mindre.

- Man har ikke forstått bevegelsesmønsteret og at man skal opprettholde samme vinkel i ryggen på vei opp som på vei ned.

Selvsagt kan det også være andre ting og jeg vil understreke at hver situasjon er unik, men at man ofte kan se dette.

Takk for svar, Martin. Jeg er mer enig i at problemet kan være sammensatt, men har aldri tenkt meg at svak quad ville være problemet da jeg bare har tenkt på forholdet mellom hamstrings/glut og arbeidsveien opp fra bunnen av bøy.

Eksempelvis vil det potensielt kunne være at forholdet mellom ham/glut er for svak til å holde hoften i korrekt posisjon i bunnen ved at femur sitt hode glir anteriort pga arbeidet hamstrings skal utføre noe som fører til at man får en fremoverlening (og grunnen til uttalelsen min om hvorfor man faller fremover i bunnen av bøy).

"You see, when the hamstrings extend the hip (imagine the hip motion that happens when one comes out of the bottom of a squat), they do so in a “gross” fashion. In other words, the entire leg extends. In the process, there is little control over the movement of the femoral head (“ball” in the “ball-and-socket” hip joint) – and it tends to migrate forward during hip extension, giving you a femoral anterior glide syndrome. In the process, it can irritate the anterior joint capsule, and this irritation can give a sensation of tightness in the front of the hip.

Fortunately, the glutes can help prevent the problem.

Thanks to their point of attachment on the superior aspect of the femur (closer to the hip), they have more direct control over the femur as it extends on the hip. As a result, they can posteriorly pull the femoral head during hip extension. So, in an ideal world, you get effective co-contraction of the hamstrings and glutes as one extends the hip; they are a system of checks and balances on one another. If you use the hamstrings too much in hip extension, you’re just waiting to develop not only femoral anterior glide syndrome, but also hamstrings and adductor magnus (groin) strains and extension-based back pain.

As an aside, this hamstrings/glutes relationship is somewhat analogous to what you see at the shoulder with the subscapularis posteriorly pulling the humeral head as the infraspinatus and teres minor allow it to drift forward. That’s another newsletter altogether, though!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...