Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hva vil du si er maks kaloriund

hva vil du si er minstekravet til inntak av kalorier ved slanking? t:)

Jeg synes ikke man skal starte med mer enn 500kcal under vedlikeholdsnivå - og det er om man ikke gjør noe kardio. Etter hvert som ting går saktere må man justere på det, men man bør starte sakte og forsiktig. Skyter man med alle kanonene med en gang (stort underskudd OG kardio OG trening) så har man ikke noe å justere på når man møter veggen - for den kommer man til å møte.

Annonse

Ja altså,dette er noe jeg samarbeider/får hjelp av legen min med. Så lavt på kcal er fordi legen ba meg om det og jeg velger å stole på henne når hun sier de vil følge meg godt opp med blodprøver og slikt:)

Jeg må jo dokumentere alt på en måte,skrive dagbok ,så legen kan få høre hvordan ting er,både fysisk og psykisk. Jeg kan jo ringe og spørre om akkurat dette men føler det blir litteranne merkelig også:p

Så derfor jeg lurer på om denne stølheten jeg nå har som er ekstremt mye mer enn før kan ha noe med at jeg nå ligger såppas lavt på inntak da. Og om jeg skal tolke dette positivt eller negativt ikke minst,fordi jeg vil ikke miste unødvendig med muskler og jeg vil ikke ende opp med å rote til kroppen.

Skjønner at jeg kanskje kan vente enda noen uker å se an ting også,men har hatt skikkelig vonde muskler og tenkte at om noen kunne fortelle meg litt om dette så vet jeg litt mer hva jeg kan gjøre da osv:)

Vet jo at stølhet ikke trenger å bety så mye,men etter det jeg har lest her inne selv så er det heller noe negativt enn positivt..men mulig har har oppfattet dette feil også.?

Jeg synes ikke man skal starte med mer enn 500kcal under vedlikeholdsnivå - og det er om man ikke gjør noe kardio. Etter hvert som ting går saktere må man justere på det, men man bør starte sakte og forsiktig. Skyter man med alle kanonene med en gang (stort underskudd OG kardio OG trening) så har man ikke noe å justere på når man møter veggen - for den kommer man til å møte.

Du spør jo ikke hvor lenge jeg har drevet på...jeg har holdt på i over to år nå med slanking og trening,og mange mange år før dette...pga to svangerskap imellom der så har vekta dessværre hoppa litt mye opp og ned og nå etter sistemann så vil ikke kroppen mer tydeligvis.

Har vært ganske høyt..i begynnelsen var jeg på 2000 og gikk sakte nedover...holdt på i 1,5 år va og gikk ned nesten 35 kg...men fikk denne knekken du prater om rett etter jul nå og begynte å trappe opp på kcal over tid og holdt meg på vedlikeholdsnivå i ganske mange uker..så begynte jeg i april igjen å trappe ned...og ingenting har vel egentlig skjedd siden...går litt opp og litt ned..litt ned og litt opp igjen...så slik er det...og det er veldig slitsomt.

Så for en måneds tid siden ba jeg legen om hjelp men har ikke begynt å kutte så mye som hun ba meg engang...jeg velger å gå nedover på kcal over tid...noe hun anbefalte men hun ba meg faktisk trappe litt raskere ned enn jeg har gjort...men det får så være...for jeg er også skeptisk til dette.

Men uansett...Jeg har jo tullet mye og vært mye frem og tilbake ...så jeg orker ikke mer styr med kalorier osv...nå vil jeg bare prøve noe en tid å se om det kan funke dette legen ber meg om å gjøre.:)

Skjønner at jeg kanskje kan vente enda noen uker å se an ting også,men har hatt skikkelig vonde muskler og tenkte at om noen kunne fortelle meg litt om dette så vet jeg litt mer hva jeg kan gjøre da osv:)

Har legen din målt TSH? Det er litt av grunnen til at jeg nevner hormonkræsj. Ved veldig lave kalorier (som følge av enten bare lave kalorier, eller at du trener mye i tillegg slik at du kommer langt under det du har behov for kombinert) vil kroppen senke TSH for å senke forbrenningen. Lavt TSH gir lav produksjon av tyroksin, og lavt tyroksin gir lavt triiodtyronin (som i all realitet er "forbrenningen din"). Et symptom på lavt triiodtyroning er muskel- og leddsmerter. Jeg kunne snakket om de sammenhengene der i flere timer, men spør legen din om de tester TSH, T4, T3 og rT3. Om ikke, så se stygt på henne (?), sett et stearinlys under speilet på kontoret hennes og si navnet mitt høyt tre ganger.

Har legen din målt TSH? Det er litt av grunnen til at jeg nevner hormonkræsj. Ved veldig lave kalorier (som følge av enten bare lave kalorier, eller at du trener mye i tillegg slik at du kommer langt under det du har behov for kombinert) vil kroppen senke TSH for å senke forbrenningen. Lavt TSH gir lav produksjon av tyroksin, og lavt tyroksin gir lavt triiodtyronin (som i all realitet er "forbrenningen din"). Et symptom på lavt triiodtyroning er muskel- og leddsmerter. Jeg kunne snakket om de sammenhengene der i flere timer, men spør legen din om de tester TSH, T4, T3 og rT3. Om ikke, så se stygt på henne (?), sett et stearinlys under speilet på kontoret hennes og si navnet mitt høyt tre ganger.
Vet de har testet disse to med T...det som har med stoffskiftet å gjøre...og hun sier jo at det er lavt,slik at jeg har medisin.Men kan nenve de andre ja:)

Hehhehe,ja høres hyggelig ut:D Skjønner at dette er noe du brenner for at skal gjøres rett og det setter jeg pris på altså. Så takk for hjelpen så langt:)

Bare for å høre her nå i farten...synes du at det kan være lurt å spise litt ekstra kalorier for eksempel på lørdag da,for å til sammen jevnt over hele uka komme litt høyere på kcal..har det noe for seg,..litt oppkarbing..tenker ikke nødvendigvis usunn mat :)

Veldig mange norske leger aner ikke hva rT3 gjør, og det er til og med mange som ikke tester T3. Man kan faktisk ha greie verdier T3 (som er det viktige hormonet) selv om man har lavt T4 og TSH (som er de to hormonene leger vanlig vis tester for). For å gjøre det enda mer komplisert kan man ha høyt T3, men lavt stoffskifte om rT3 er høyt fordi rT3 blokkerer for opptaket av T3. Og av en eller annen snodig grunn mener selv norske endokrinologer og indremedisinere i veldig mange tilfeller at rT3 er inaktivt og ikke interessant...blech.

Veldig mange norske leger aner ikke hva rT3 gjør, og det er til og med mange som ikke tester T3. Man kan faktisk ha greie verdier T3 (som er det viktige hormonet) selv om man har lavt T4 og TSH (som er de to hormonene leger vanlig vis tester for). For å gjøre det enda mer komplisert kan man ha høyt T3, men lavt stoffskifte om rT3 er høyt fordi rT3 blokkerer for opptaket av T3. Og av en eller annen snodig grunn mener selv norske endokrinologer og indremedisinere i veldig mange tilfeller at rT3 er inaktivt og ikke interessant...blech.
Okei...ja det kan jo bli vanskelig å overbevise legen da:P

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...