Gå til innhold

Forskjell i styrke - høyre og venstre arm


Tomla

Anbefalte innlegg

Litt forskjell i styrke er naturlig og ikke noe jeg bekymrer meg veldig for, men i går ble jeg overrasket på trening. Da jeg trente Floor press med hantel på 40 kg og kjørte hver arm separat klarte jeg 5 reps på venstre arm og 11 reps på høyre. Jeg har ikke merket så stor forskjell i styrken mellom armene før, mulig det også blir kamuflert i toarmsøvelser, der jeg kanskje ubevisst lar høyre arm gjør størstedelen av jobben.

Hva kan jeg gjøre for å rette opp denne ubalansen?

Enten kan jeg fortsette å trene begge armene maksimalt og satse på at ettersom de begge henger på den samme kroppen og har de samme forutsetningene, så vil forskjellen naturlig jevne seg ut over tid. Alternativt kan jeg holde igjen litt mer på høyre arm og ikke trene den maks, til venstre tar igjen høyre styrkemessig. Jeg antar at det kan være en fordel og trene mer med hantler enn stang framover, ettersom jeg da kan få trent begge armer maksimalt og ikke la den ene gjøre litt mer av jobben.

Jeg heller litt mot den første løsningen, å satse på at forskjellen vil jevne seg ut over tid om jeg trener begge armene separat og maksimalt.

Hva tror dere?

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende og løst det på en god måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du retter opp ubalansen ved å stoppe når den svake siden sier stopp. Jeg har dette selv både i legger og forside lår og bruker etbensøvelser for å få dem i takt. Bryst og biceps har begynt å bli like over årene etter mye arbeid med dem.

Dersom du er bekymret kan du uansett gå til en manuellterapeut for å sjekke om det er noe annet som skaper uballanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to, skal sjekkes ut! :)

Det er ikke utenkelig at det kan skyldes koordinasjon og/eller ubalanse. Jeg er 42 år og har en del gammel bagasje i form av skader fra hemningsløs trening i yngre år. Jeg fikk en smell i skulderen for en del år siden da jeg var med på et benkpressforsøk på Toppidrettssenteret med eksentrisk trening. Selv om framgangen var stor, så ble det for mye belastning å trene jevnt med 110-120% av 1RM i eksentrisk fase. Nå er omsider skulderen smertefri etter mye stabiliserende trening (rotator cuff, scapula kontroll mm), men jeg burde kanskje ta en tur til manuellterapeuten og be henne sjekke ut dette også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...