Gå til innhold

Mer målrettet ned i vekt. Tips til eventuelle forandringer i kosthold og program

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle gjerne hatt noen tips til evt. Forbedring i treningsprogram og kosthold, da målet er å bli tynnere, bli kvitt kulemagen.

Har ligget rett over overvekt skalaen nesten hele mitt liv, har trent noen perioder før, men klarte aldri å starte seriøst. Men etter sommeren i fjor bestemte jeg meg for å begynne å trene og spise sunnere. Da treningssenteret der jeg studerer nesten konstant er stappet har jeg ikke hatt noe spesifikt program, men bare tatt de muskelgruppene som passet og cardio på siden. Da jeg kom hjem i juni hadde jeg gått ned 15 kilo, så noe har tydeligvis funket. Trives godt med den nye livstilen og vil bare fortsette å ha fokus på å bli kvitt magen, men litt "profesjonelt" og målrettet. Har lest en del her og der og fått en del tips fra venner. For noen uker siden bestemte jeg meg for å prøve "deffing" som ble anbefalt av en venn av meg. (1.83 høy og veier nå 77 kg). Så det jeg gjør nå er følgende:

Kosthold:

1500-1700 kalorier hver dag (200g proteiner i det)

Multivitaminer og omega 3

Drikk mye vann

Kutt ut dårlige carbs

Da jeg er 21 år liker jeg å feste, som regel 1 dag i uken, kanskje litt oftere nå i sommer, så har byttet til lettbrus/lettøl, og hvis jeg virkelig må skeier ut litt i matveien samme dag som jeg drar ut.

Bruker et fullkroppsprogram og trener rundt 4-5 dager i uken:

Uke 1-4:

Benpress 3x6-10

Benkpress med manualer 3x6-10

Barbell bent over row 3x6-10

Arnoldpress 2x8-12

Biceps curl 2x8-12

Pushdown 2x8-12

Planken 2xmaks tid

Interval jogging 20 sec sprint, 20 sec hvile 10 min

Uke 5-8:

Benpress 3x4-8

Benkpress3x4-8

Barbell bent over row 3x4-8

Arnoldpress 3x4-8

Nedtrekk foran 2x6-10

Biceps curl 2x6-10

Pushdown 2x6-10

Planken 3x maks tid

Interval jogging 20 sec sprint, 20 sec hvile 10 min

Takk på forhånd! :)

Fortsetter under...

Bytt program til dette:

*Knebøy

*Benkpress

*Chins

*Markløft

*Militærpress

Man kan ikke kalle det du har drevet med for et fullkroppsprogram. Om du vil øke intensiteten kjører du benkpress/chins og markløft/militærpress som supersett.

Dag 1 kjører du 3x10-12, dag 2 kjører du 4x6-8 og dag 3 kjører du 5x4-6.

Bytt program til dette:

*Knebøy

*Benkpress

*Chins

*Markløft

*Militærpress

Man kan ikke kalle det du har drevet med for et fullkroppsprogram. Om du vil øke intensiteten kjører du benkpress/chins og markløft/militærpress som supersett.

Dag 1 kjører du 3x10-12, dag 2 kjører du 4x6-8 og dag 3 kjører du 5x4-6.

Skal jeg da bare bruke dette hver dag, dog kun trene 3 dager i uken mener du, men fremdeles inkludere cardio på slutten? Programmet som jeg har nevnt er funnet her Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen derfor jeg tenkte det kunne være passe, da jeg fremdeles ikke er så stødig på alle baseøvelser. Supersett vil jo si at det tar veldig mye kortere tid, og har på følelsen at det kanskje er bedre for vektnedgang å trene lenger, men litt lavere intensitet, eller er jeg helt på jordet? :p

Kost er viktigere enn trim, når en skal gå ned i vekt! Prøv steinalder kost, det er veldig enkelt og sunt og kan brukes resten av livet :)

Altfor glad i mat til det tror jeg :p Trives med kostholdet så langt så tror jeg skal holde meg til det, men hvis jeg blir lei skal jeg prøve det! :) Grunnen til at jeg synes deffing virket greit var fordi jeg ikke ville miste noe særlig muskellmasse i prosessen, derfor jeg vil ha fokus på trening i tillegg, også liker jeg veldig godt å trene på grunn av at jeg føler jeg har mer energi og gleder til å takle hverdagen :p

Høyere intensitet er bedre for vektnedgang. Om du bruker 45 eller 60 minutter på programmet ditt har ikke så mye å si, og tro meg - å kjøre slik jeg skisserte over er tungt som fy.

Når det gjelder kardio kan du sikkert trene det mellom styrkedagene, om du vil, men ideelt skal du ikke ha energien til det etter å ha trent tungt. Og styrketrening er langt overlegent kardio for å forbrenne fett.

Hvorfor trener du egentlig kardio? Bare for å brenne fett? Hvis du er gutt synes jeg forresten kaloriene dine er alt for lave, men proteinet ser greit ut.

Annonse

Høyere intensitet er bedre for vektnedgang. Om du bruker 45 eller 60 minutter på programmet ditt har ikke så mye å si, og tro meg - å kjøre slik jeg skisserte over er tungt som fy.

Når det gjelder kardio kan du sikkert trene det mellom styrkedagene, om du vil, men ideelt skal du ikke ha energien til det etter å ha trent tungt. Og styrketrening er langt overlegent kardio for å forbrenne fett.

Hvorfor trener du egentlig kardio? Bare for å brenne fett? Hvis du er gutt synes jeg forresten kaloriene dine er alt for lave, men proteinet ser greit ut.

Jeg pleier å trene sent og da er det ikke så mange som er på treningsenteret så å få hjelpe til på tunge løft er ikke alltid mulig, så er ikke alltid jeg føler at jeg får til maks reps. At det tar kortere tid er jo bare bra, da har man bedre tid til å gjøre andre ting :p

Men du anbefaler ikke å løpe etter styrketrening da? Evt. bare de dagene jeg ikke trener styrke? Har generalt alltid vært glad i cardio, selvom jeg har vært litt "stor" så har jeg alltid hatt bra kondisjon. Føler alltid at jeg kan presse inn litt cardio selvom jeg er ganske utslitt etter styrke. Husker fra jeg trente for 2 år siden at jeg ble anbefalt den interval økten etter trening for å øke forbrenningen så forbrenningsprosessen varte lenger eller noe. Så er jo for å forbrenne fett ja, men hvis jeg føler jeg klarer å ta en cardio runde, burde jeg gjøre det da?

Hva anbefaler du til kalorier da? 1800-2000? Er ikke så rutinert på å telle kalorier og proteiner enda, så er ikke alltid det blir perfekt, men det kommer seg vel.

Kalorier bør alltid holdes så høyt man kan og det er uproduktift å senke dem for mye for fort - da har man ikke mer å kutte i senere.

Hva mener du med "hjelp til å trene tungt"? Finn deg et safety rack og lær deg å stole på det. Det er mye bedre enn en spotter, og om du først kjører tungt i markløft og knebøy har du ikke mer igjen til å løpe. Du kan gjerne gå på en stair master eller noe, men om du orker intervaller har du rett og slett ikke trent bena tungt nok til å få særlig effekt :)

Om du følger en form for periodisering, typ den i Starting Strength så vil du ikke ha stort behov for sikring pga at det blir en ganske lineær økning i vekter.

Har ikke noen form for sikkerhet på noen av stativene der jeg trener, men har normalt ikke behov for spotter på noen ting, utenatt om jeg skal prøve meg på et maksløft eller noe, men det er en gang i halvåret eller noe jeg prøver på det.

Kjenner ganske fort om det er en vekt jeg ikke takler.

Har ikke noe særlig sikkerhetsalternativer der jeg trener heller, men pleier jo å gå fint. Har aldri fått noen innføring i hvordan å trene markløft, benkpress og knebøy av noen som vet hva de driver med, så har holdt meg unna det. Kanskje det hadde vært greit med en PT-time for å lære dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...