Gå til innhold

Slitasjegikt


nano

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt på meg oppgaven om å lage et treningsprogram og kostholdsprogram til min mor. Hun er 53 år gammel, overvektig og har slitasjegikt i knærne. Hun har vel også litt vondt i hofter, skulder og rygg. Hele pakka med andre ord. Hun er per i dag ivrig deltaker på zumbatimer, men jeg vil introdusere henne for trening som faktisk gjør noe for seg. Jeg tenker først og fremst bevegelighetstrening og øvelser hun kan gjøre hjemme uten vekter, evt med lette manualer som jeg kan låne til henne.

Men siden jeg ikke har noe erfaring med slitasjegikt, er jeg usikker på hvilke øvelser hun skal gjøre og hvor mye smerte hun bør tåle. Skal jeg tvinge henne til å gjøre knebøy etc hvis hun opplever smerte i knærna? Jeg har jo alltid vært litt sånn "trene-bort-smerte", men det er kanskje ikke det man bør gjøre ved slitasjegikt?

Jeg tenker... knebøy uten vekter til å begynne med, planken, armhevinger, skulderpress også noe tøying. I første omgang må hun bare få prøve ut litt. Om jeg lesser på henne et kjempelangt program, blir hun sikkert ikke å gjennomføre.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved slitasjegikt/artrose, er det ofte veldig bra å trene opp muskulaturen rundt leddet, her kneet. Dette kan for mange være med på å utsette operasjon, eller evt. gjøre forløpet og opptreningen etter operasjonen mye lettere. Knebøy kan være en grei øvelse, men også flere lettere øvelser som sittende kneekstensjon (evt med vekt), framoverliggende knefleksjon og tøyninger for å opprettholde bevegeligheten både i bøy og strekk. Det kan også være lurt å kanskje legge inn avlastede øvelser/øvelser uten bruk av kroppsvekt. Sykling er fint for artroseknær, fordi man får trent både bevegelighet og kondisjon (og for noen også litt styrke).

I opptrening etter operasjon skal man ikke trene med så store smerter at man ikke klarer å trene neste dag, og vil tro noe av det samme gjelder når man har sykdommen også. Unngå hevelser og store smerter dagen etterpå ville jeg satset å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...