Gå til innhold

Hvor dypt i push-ups?

BeateN

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hørt både at man skal ha plass til en knyttneve under brystet og at brystet skal gå helt ned i bakken... hva er riktig?

Kommer som nevnt tidligere an på hva målet, og hvilken type du tar. Normalt skal pushups utføres slik at brystet og lårene er i kontakt med underflaten når du er i bunnposisjon. I militæret har de en flat hånd under brystet for å kontrollere.

I enkelte konkurranser, og spesielt i crossfit, er det innført "hand release" på hver repetisjon. Man må løfte hendene fra bakken for at repetisjonen skal telle. Dette eliminerer muligheten for å ha løse klær på og ikke gå helt ned og muligheten til å bruke spretten i gulvet til å hjelpe seg opp igjen.

Det du må kjenne etter er når det strammer i skulderkapselen din. Når det strammer stopper du opp. Det ideelle er å ha armene ca 45 grader ut fra kroppen, og da bør det ikke stoppe før du er flere cm dypere enn bakken (altså stretch)

Skal man ikke utfordre mobiliteten? Om man er så lite mobil at en ikke klarer å få brystet i bakken når man har hendene på bakken bør man kanskje jobbe litt med skuldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke utfordre mobiliteten? Om man er så lite mobil at en ikke klarer å få brystet i bakken når man har hendene på bakken bør man kanskje jobbe litt med skuldrene?

Jeg synes man skal utfordre mobiliteten ved å strekke når det er *muskelen* eller *senen* som er kort. Om det låser seg i ledd synes jeg absolutt ikke man skal gjøre det. I mitt tilfelle vil jeg i bunnposisjon av pushups ha ca 60-70kg på skuldrene. Hva tror du skjer med kapselen da kontra å heller jobbe med mobiliteten på andre måter?

Jeg har uansett ikke til dags dato sett noen som ikke klarer å komme seg ned med brystet i bakken om de bruker skulderen korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...